PowerBook 12" of PowerBook 12" x86

Hallo Mensen,

Ik ben van plan een Powerbook 12" te kopen, nou is de vraag moet ik dit doen voor de x86 machines uitkomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij echt zorgen maak over de kwaliteit en duurzaamheid van deze machines. Daarnaast zou ik toch wel willen weten hoe de compatibiliteit dan ligt tussen software van de “oudere” machines en de zogenaamde “next gen” mac’s.

Iemand een idee over hoe dit dan precies zit?

Mijn gevoel zegt dat ik de oude moet kopen, ook omdat de eerste x86 natuurlijk niet zonder de meegeleverde bugs komen :grrr: :cry:

Cheers! :apple:

het gaat nog eeuwen duren voordat de x86 machines komen! En de notebooks zijn vaak als laatst aan de beurt!

Maar hoe lang is een eeuwigheid, ik wil wel nog waar voor mijn geld. Niet da tik straks de oude koop en dan komt de nieuwe en word er geen software gemaakt voor de oude processoren!?!? of kan dat niet?

:expressionless:

Alle nieuwe software zal werken op de oude processoren. Sterker nog, huidige software zal sneller draaien op de huidige PowerBooks. Momenteel is het verstandiger om een huidig model te nemen. De G4 processor is bewezen, uitontwikkeld, en heeft geen kinderziektes. Op een goede x86 PowerBook zul je dus nog minstens 2 jaar moeten wachten denk ik.

Als dat waar ik is ben ontzettend gelukkig, mag ik vragen waar jullie deze wijsheid vandaan halen? Wil ook wel wat meer op de hoogte zijn. Daarbij is het MacOSX forum blijkbaar niet voldoende?

De software zal , zeker in het begin, voor beide processoren gemaakt worden, wees gerust, als je nu een pbje koopt kan je er nog jaren lekker mee verder. Je kan altijd wachten , het motto hier van velen is : als je hem nodig hebt of je wil hem gewoon, koop hem dan, blijf niet wachten op een update, want updates zullen er altijd komen.

Daarnaast zullen er met de komst van de x86 Mac's de eerste jaren nog veel meer PowerPC Macs zijn dan x86's en over het algemeen maakt men software en apparatuur het liefst voor het grootste publiek...

[quote:1408f635e4="G3Lay-Z"]word er geen software gemaakt voor de oude processoren!?!? of kan dat niet? :|[/quote:1408f635e4] Wat denk je zelf? Dat Apple z'n huidige gebruikers in één klap met onbruikbare (niet te upgraden) machines laat zitten. Denk dat de sprong voorwaarts dan een sprong in het ravijn zal worden.

Maar je snap toch wel dat 1500 euro beetje veel is voor een half jaar update free zijn. Daarom ben ik blij met het nieuws dat deze ontwikkelingen nog lang kan duren!

[quote:02f98b5ef6="FreekMac"][quote:02f98b5ef6="G3Lay-Z"]word er geen software gemaakt voor de oude processoren!?!? of kan dat niet? :|[/quote:02f98b5ef6] Wat denk je zelf? Dat Apple z'n huidige gebruikers in één klap met onbruikbare (niet te upgraden) machines laat zitten. Denk dat de sprong voorwaarts dan een sprong in het ravijn zal worden.[/quote:02f98b5ef6]

Ik wil niet veel zeggen maar van 9 naar 10 voelde het destijds wel zo. Ondanks de lange tijden die men had om over te stappen aan de software kant third party hield het toch allemaal erg snel op.

[quote:b1a6ebaa32="G3Lay-Z"]Maar je snap toch wel dat 1500 euro beetje veel is voor een half jaar update free zijn. Daarom ben ik blij met het nieuws dat deze ontwikkelingen nog lang kan duren![/quote:b1a6ebaa32]

En dan wakker ik het vuurtje maar weer even aan. :slight_smile:
http://www.appleinsider.com/article.php?id=1229

[quote:ef0bde6aa2="G3Lay-Z"]mag ik vragen waar jullie deze wijsheid vandaan halen? [/quote:ef0bde6aa2] Simpel... bedrijven zijn hebberig.

Dus als ze software gaan maken voor alleen de x86 Macs, verkleinen ze hun afzetmarkt enorm. En verkopen willen ze, en de Xcode kan zo ingesteld worden dat de gemaakte code op beide typen Mac werkt, dus voor de makers is het niet eens extra werk.

En dat nieuwe machines kinderziektes hebben hoeft denk ik geen uitleg, kijk om je heen…

De eene maker zit er iets langer mee dan de andere *wijst naar billy*...

Maar top man dan wordt het toch gewoon een mooi G4 PB :smiley: maar toch de overstap van 9 naar 10 was hard… heb nou een G3 met OSX en dat gaat redelijk maar toch…

Ben in ieder geval gelukkig met dit nieuws… nou maar hard sparen :smiley:

Ik heb eerder dit jaar een 12" PowerBook 1.5 GHz gekocht. Echt een prima computer, en zo betrouwbaar als het maar kan. Hij wordt door mij dus van harte aanbevolen! Alle standaard OS X taken die ik ermee doe gaan erg soepel, bijvoorbeeld iPhoto, Logic Express, internetten en illustraties maken. Maar ik werk ook met grote rekenprogramma's in de Terminal/Unix omgeving, en dan valt wel heel erg op dat het absoluut geen snelle machine is in vergelijking met de Pentium machines op mijn werk. Hij werkt dan echt maar op 60% van de snelheid van mijn al wat oudere Pentium IV 2.4 GHz workstation op het werk, terwijl de Pentium M 1.3 GHz laptop die ik hiervoor had bijna even snel onder Linux was als die Pentium IV. Tegen de tijd dat de Intel PowerBooks uit zijn, en de eerste kinderziektes eruit zijn gaat mijn PowerBookje dus zeker vervangen worden. Maar op dit moment weegt de betrouwbaarheid en het gebruiksgemak van de huidige PowerBook zeker op tegen dat snelheidsverlies. Het echte rekenwerk laat ik toch wel aan de workstations en servers op het werk over.

Over software hoef je je trouwens geen zorgen te maken. Bijna alle fabrikanten zullen nieuwe software versies uitbrengen die op beide CPUs even goed draaien. Alleen voor hele specifieke software waar geen grote afzetmarkt voor is zal dat misschien niet gebeuren, maar het overgrote deel hiervan zal dan nog steeds onder Rosetta emulatie kunnen draaien.

Misschien ook handig om eens naar de tweede helft van de Quicktime stream van de WWDC te kijken. Daarin wordt verteld dat de overgang wat betreft de hardware geleidelijk zal gaan, van midden-2006 tot eind 2007. Wat betreft de software is deze overgang veel kleiner dan de stap van OS 9 naar OS X, dus het is te verwachten dat de PowerPC nog lang na 2007 door software makers ondersteund zal blijven.

Rossetta? ja mischien stomme vraag maar uhh what gives?

[quote:25877b4966="Buzz_D"]Imaar het overgrote deel hiervan zal dan nog steeds onder Rosetta emulatie kunnen draaien.[/quote:25877b4966] Rosetta was toch juist voor de Intels om PPC software te kunnen draaien ?

Oftewel: een soort Virtual G4 voor de Intel-Macs…
Om de oudere, PPC only software toch te kunnen draaien.

Ja, dus als je op een Intel Mac gaat wachten hoef je je geen zorgen te maken over software. Dat is wat ik ermee wou zeggen. Maar tijdens het schrijven was de discussie al de andere kant op gegaan! :innocent:

volgens de laatste berichten is er weinig personeel nog op de G4/g5, bijna alle programmeurs werken nu op de intel. Ik zou wachten met kopen. of uitkijken naar een 2dehands om de tijd door te komen.

het advies loopt behoorlijk uiteen

WH[/b:6ae0737a7b]AT TO DO!?!? :oops:

[quote:3875d03062="Fuji"]volgens de laatste berichten is er weinig personeel nog op de G4/g5, bijna alle programmeurs werken nu op de intel.[/quote:3875d03062] Dat maakt op dit moment niets uit. Je hebt nu 3 dingen die van belang zijn:

• G4’s kunnen huidige en nieuwe software native draaien.
  • De intels hebben emulatie nodig voor de huidige software,
    wat vrijwel zeker langzamere prestaties betekend.
  • De intels zullen kinderziektes hebben.

Dus eer je een Intel PowerBook hebt die goed draait en geen kinderziektes hebt, ben je 2 jaar verder. Ik zou lekker een G4 PowerBook nemen, en tegen de tijd dat de Intels probleemloos zijn die verkopen.