Powerbook 15inch Superdrive met wat?

Hoi zoals je ziet ben ik nieuw hier dus ik weet niet zekr of dit de goeie plek is om dit te posten. Ik moet voor me werk/school een laptop en aangezien ik graag op mac's werk ga ik een powerbook kopen. Powerbook 15inch Superdrive. Misschien niet slim om hem nu te kopen aangezien er een nieuwe zit aan te komen maar dat maakt me niet zoveel uit je moet er toch een keer 1 kopen en ik kan niet langer zonder. Nu zit ik met het probleem met wat ik de powerbook zal bestellen, ik heb nu nog genoeg voor een standaart dus met 64mb video kaart en 512mb geheugen. Als ik meer wil zou ik weer tot begin januari moeten wachten. Mijn vraag is merk je super veel verschil met bv 128mb en 1024ram? Ik ga de powerbook voornamelijk gebruiken om op te Photoshoppen, indesign, word en final cut. En soms een spelletje maar daar gaat het niet om, ik ga er niet op Maya en ofzo.

Zoveel mogelijk ram blijft het vereiste. Vooral bij Photoshop en FCP. 1 GB is prima! Video kaart ; weet niet zo goed.

je zegt het goed, je hebt hem nu nodig, nu kopen. Heb zelf een powerbook met 512MB ram en dat photoshopt prima. Ik denk dat 1GB onzin is, tenzij je echt A0 posters gaat designen. Volgens mij zit er standaard ook 512 in.

bedankt voor de snelle antwooden. Ja standaart zit er 512mb in. Als ik het te sloom vind zou ik er later in januari nog geheugen bij kunnen kopen? Denk ut wel toch :P?

Dat hangt er van af...

Standaard is de verdeling: 2 x 256 Mb.
Voor 100 euro extra heb je 1 module van 512 Mb,
kun je later nog wat in dat andere slot zetten.

En een 128 Mb grafische kaart is handig, want die kun je achteraf niet upgraden.

En ik zou kiezen voor een harde schijf op 5400 toeren ipv de standaard 4200.

Een computer koop je voor een aantal jaar. De hamvraag is dus niet of hij NU aan je eisen voldoet, de vraag is of hij over enkele jaren nog aan je eisen voldoet, dan levert hij beter zijn geld op. Dus deze kleine investeringen kunnen later nog vruchten afwerpen.

wat moet je met een 128 mb grafische kaart als je zegt niet serieus te gaan gamen?

Zoals ik al in mijn vorige post zei: Het gaat er niet om of een computer NU aan je eisen voldoet, maar of hij over 2 a 3 jaar nog aan je eisen voldoet. Dit soort upgrades kunnen niet achteraf !

Ik ben nu, nog geen jaar na aanschaf, al meer van mijn systeem aan het eisen dan ik gedacht had, met andere woorden, ik heb nu al af en toe spijt dat ik toen niet een zwaarder systeem had genomen. Ram e.d. heb ik uit kunnen breiden, maar een tweede CPU kan niet achteraf.

Kortom: je weet van te voren niet wat je gaat doen, dus breidt vooral de dingen uit die achteraf niet kunnen, daar krijg je NOOIT spijt van.

Nou ik ben het niet eens met peator .. 1Gb ram is beter dan 512 en je zult wel degelijk een verschil merken . Dus heb je de poen ervoor? dan bijrammen maar:P Vooral als je gaat photoshoppen kan je gewoon niet genoeg ram hebben (okee je kunt wel genoeg hebben ) maar meer is beter en een pobo 15inch met 1GB ram is erg fijn kan ik je vertellen uit ervaring.Het systeem is gewoon "snappier" En tuurlijk dat je ram kan bijplaatsen,alleen heeft apple iets doms gedaan 2 latjes van 256 mb ram. dus je moet of een latje van 1 gb kopen en da's duur of je koopt 2 latjes van 512 en da's goedkoper maar dan moet je dus 2 latjes van 256 mb eruithalen... :cry: das' 512 mb weggooien ..(of ergens anders instoppen :P)

succes met je aankoop en ik ben er zeker van dat je veel plezier zal hebben van je PoBo

RAM moet je altijd ruim nemen. als je via de Apple Store koopt moet je er wel rekening mee houden dat geheugen daar vrij duur is. Beter kan je dan extra geheugen bij bv [url]www.mailamac.nl[/url] kopen. Daar heb je een 512 module voor zo'n 100 euro.

LET OP: je kunt maar 2 dimmetjes plaatsen! Dus ga gelijk voor die 512 extra… Dan kan je altijd later de standaard 256 nog vervangen.

Het lijkt me verstandig om ook de 128 mb grafische kaart te nemen. Zeker met photoshop en FC heb je daar plezier van. Later vervangen is volgens mij niet mogelijk. Als je via de Store koopt moet je dan overigens eerste de superdrive versie kiezen en dan de optie voor de combo (-226,10 euro) gaan. Bij de standaard Combo-versie kan je geen betere grafische kaart kiezen…

Als je weinig budget hebt moet je goed kiezen wat je nu standaard neemt en later toe kunt voegen.

Als er inderdaad 2x256mb ram in zit, kun je dat natuurlijk ook verkopen, en met een tientje extra 1 512Mb ram kaartje kopen. Lekker goedkoop :P Dan kun je later alsnog 512/1024Mb ram kopen.

Over de grafische kaart van 128Mb ben ik het wel eens.
128Mb ram heb je nu nog niet ‘echt’ nodig, maar over 2 jaar zijn de systeemeisen van
de meest programma’s (en systemen) weer gestegen, en dan kun je dat extra
beetje rekenkracht goed gebruiken.

Als je het geld ervoor hebt;

• 5400rpm HD merk je zeker tegenover een 4200rpm HD… werkt stukken snappier!
  • 128mb grafische kaart tegenover 64mb… niet hoognodig, maar aan te raden als
    je rekening houdt met de toekomstige systeemeisen.
  • 1x 512Mb ram is goed, 1Gb Ram maakt je systeem snappier, inclusief je grafische programma’s
    en games.

Veel plezier met je PB!!
Groeten,
Joram

unSOUND: en zoals ik in mijn eerdere post zei, wat moet je met 128mb als je niet serieus gaat gamen? Krijgt dat ding over 3 jaar opeens meer pixels ofzo? Ik geloof niet dat je begrijpt waarvoor video-geheugen gebruikt kan worden: het bufferen van frames en textures, daar heb je echt NIKS aan als je niet gamed. Als je over 3 jaar ook niet gamed heb je er dan nog steeds niks aan. 64MB is al pittig voor een resolutie van 1280x854.

jeroenimo: je zult ook een verschil merken tussen 1GB en 2GB, zal ‘snappier’ zijn. Ik zeg alleen: ik heb er 512MB inzitten, en het werkt perfect. That’s all. Heb jij wel eens gewerkt met 512MB? of heb je er meteen 1GB in laten zetten?

je kunt ook nog eens kijken voor een NNN-machine ~(net niet nieuw) bij machouse of x-alt, dan heb je een iets minder dan het top model maar wel veel goedkoper.

Bovendien kun ook nog eens naar de ibooks kijken, die hebben niet zo heel veel mindere specs dan de powerbooks en zijn veeeeel goedkoper. tis net wat je er mee wilt, op een G4500 MHz werd ook gefotoshopt met grote bestanden, dus op een ibook 1,3 GHz met 640 MB moet het ook wel lukken…

[quote:44d2945e2d="Paetor"]unSOUND: en zoals ik in mijn eerdere post zei, wat moet je met 128mb als je niet serieus gaat gamen? Krijgt dat ding over 3 jaar opeens meer pixels ofzo? Ik geloof niet dat je begrijpt waarvoor video-geheugen gebruikt kan worden: het bufferen van frames en textures, daar heb je echt NIKS aan als je niet gamed. Als je over 3 jaar ook niet gamed heb je er dan nog steeds niks aan. 64MB is al pittig voor een resolutie van 1280x854.

jeroenimo: je zult ook een verschil merken tussen 1GB en 2GB, zal ‘snappier’ zijn. Ik zeg alleen: ik heb er 512MB inzitten, en het werkt perfect. That’s all. Heb jij wel eens gewerkt met 512MB? of heb je er meteen 1GB in laten zetten?[/quote:44d2945e2d]Ik heb zelf een iBookje dat “vol” zit : dus 640 mb en da’s best goed te doen maar ik heb een vriend van me met een PoBo en die heb ik “gevoeld” na een upgrade naar 1GB en dat merk je absoluut en niet alleen als je zware applicaties draait.

Ik denk dat ik het zo ga doen: - 80Gb 5400rpm omdat snellere schijf wel een vereiste is. - 128mb Videokaart omdat als ik die later wil vervangen het niet kan... - 512mb geheugen. Nu eerst nog deze en dan koop ik er later een 1gb of 512bij als ik weer geld heb. - een hoes om hem in te doen 8)

Ik heb ook nog naar de iBooks gekeken maar ik wil graag een 15inch scherm en al die extra snufjes (toetsenboard licht etc.) die op de powerbook zitten vind ik prachtig :wink:

[quote:17904c229b="mcv"]- een hoes om hem in te doen[/quote:17904c229b]

En dat is een heel erg goed idee :wink:

dan zit je nieuwe PoBo echt veilig in z’n condoompie en dan koop ook een verstevigde koffer.

PoBo’s zijn best stevig maar een iBookje is steviger … pas op voor krassen enzo…

succes

perfecte keuze denk ik zo! :) Meer ram merk je wel, maar da's zo makkelijk te vervangen, dat je het net zo goed zelf kan doen (als je weer geld hebt, lol).

Die HD en grafische kaart ga je echt merken hoor… kijk maar eens als je hem
naast een standaard PB houdt. Zeker met Photoshop, FCP, games, en andere
programma’s die best veel grafisch rekenwerk doen.

Veel plezier ermee!
Joram

koop wat je kunt betalen. the sky is bijna letterlijk the limit. des to beter des to langer je waarde behouden blijft. zo simpel is dat,...

:roll:

thnx voor alle snelle reactie's koel forum hier ben niet zo'n forum mens maar hier is het lachuh :) En dat powerbookje komt eraan next week stay tuned :P

Je schrijft dat je ook met final cut wilt gaan werken. En een superdrive wilt. Ik neem aan dat je dan ook dvd's wilt gaan branden. iDVD werkt wel met 512 Mb maar vraagt veel dus ik raad je daarvoor toch wel 1 Gb aan. Meer geheugen is ook wel fijn wanneer je met films aan de slag gaat. Zeker als je met final cut pro wilt gaan werken.

[quote:6b5bc2ff95="Paetor"]unSOUND: en zoals ik in mijn eerdere post zei, wat moet je met 128mb als je niet serieus gaat gamen? [/quote:6b5bc2ff95] Als je op je gemak mijn post had gekezen, had je het antwoord reeds geweten...

Maar goed, komt ie nog een keer: Je weet niet wat de toekomst brengt. Een jaar geleden zei ik tegen mezelf dat ik veel muziek ging luisteren, internetten. Een dual was niets voor mij, want ik deed toch geen zware dingen. En nu, 9 maanden later, doe ik niets anders als videomateriaal bewerken, en elke dag heb ik spijt dat ik geen dual had genomen, want Ram kan achteraf nog worden rechtgetrokken, maar een tweede CPU kan achteraf niet.

Dus: onderschat je digitale horizon niet, en kijk vooral bij de aanschaf naar de dingen die je NIET achteraf kunt vervangen… Ram kan later nog als blijkt dat je te kort komt, maar stel dat hij volgend jaar ineens de lol van het gamen ontdekt. dan krijgt hij behoorlijk spijt van zijn kleinere videokaart…