Powerbook 17" aansluiten op TV, resolutieprobleem.

Ik heb de powerbook 17' aangesloten op een breedbeeld TV (Philips) via de s-video uitgang. Dat werkt wel, maar het beeld komt er niet goed op. In de hoge resolutie (1440x900) komt de desktop wel scherp op het beeld, maar slechts gedeeltelijk. Een venster dat op de desktop wordt geopend moet ik helemaal naar rechts slepen tot buiten beeld om het dan gedeeltelijk links op de TV te zien. Wel in hoge resolutie, maar dat werkt natuurlijk niet. Wanneer ik dan de toets voor extern beeldscherm indruk krijg ik wel een beeldvullend scherm, zowel op de TV als de PB maar in een erg lage resolutie. Bovendien valt op de TV zowel boven als,onder een stukje weg, omdat de Tv 16x9 is en de PB 16x10. Hoe moet ik dat oplossen? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb nog niet geprobeerd de PB aan te sluiten op een beamer, maar dat zal denk ik wel een soortgelijk probleem geven. Moet ik soms de resolutie op de PB aanpassen?

een tv heevt een resolutie normaal gesproken van 800X600 en ja darom is het zo als je sychroon weergave aan doet de res op je pb laag is. Als je hoog res doet wat je eerst zei dat je moet slepen buiten scherm dat kan je instellen in pref panel beeldschrmen / ehh weet eigelijk niet meer hoe het heet :oops: maar als je daar bent(pref panel beeldschermen) zie je een menutje bij gekomen zijn en zie je 2 schermen een groote en kleine. die kan je slepen om te bepalen waar die output van de tv zet.

Groet! :mrgreen:

Bedankt, ik ga dat eens proberen uit te spitten.

Dat je geen goed beeld op de TV krijgt ligt aan de resolutie van de TV. Die is beperkt tot zo'n 570 beeldlijnen, zodat je eigenlijk alleen maar 640 x 480 met goed fatsoen kunt gebruiken. 800 x 600 is haalbaar, maar je verliest scherpte. Dat jij bij 1440 x 900 de desktop scherp ziet verbaast mij dan ook enigzins.

Bij een beamer zul je terug moeten naar 800 x 600 of (als je een recente beamer hebt) 1024 x 768. Dat zijn daar de gangbare resoluties.

Bedankt voor het advies. Overigens is bij 1440x900 de weergave op de TV haarscherp. Allen met het eerder geschetste problem dat het venster op de powerbook buiten het beeld van de TV ligt. Maar echt het verbaasde mij ook dat de TV zo scherp was.

Kun jij bij 1440 x 900 ook teksten lezen? Bijvoorbeeld dit forum?

Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk het wel. Maar om dat te doen moet ik eerst zo'n 10 meter utp kabel door het huis leggen om verbinding te kunnen maken met internet en ook nog aan te sluiten op de TV. Ik laat het wel weten hoe dat gaat. Maar met een keynote presentatie en een word bestand werkt het inderdaad wel goed. Alleen moet ik dan het venster op de PB helemaal naar rechts schuiven. En dan komt op de TV de presentatie of het word document heel scherp in beeld.