PowerBook 17", waarom geen groter toetsenbord?

Ik weet dat velen in dit forum de nieuwste PowerBook 17" te groot vinden voor een laptop, persoonlijk vind ik dit niet zo erg. Als je wekelijks met een full-size synthesizer loopt te zeulen is een 17" laptop ineens zo groot niet meer. :lol:

Wat ik me echter wel afvraag is waarom Apple het standaard laptop toetsenbord in de 17" heeft gemikt. Het toetsenbord van een laptop is zo kreupel gemaakt om het in een “kleine” laptopbehuizing te passen. Ik vind dit echter in de 17" niet echt fraai staan.

Als er zoveel ruimte extra is gekomen, waarom dan niet meteen een vollediger toetsenbord erin zetten, met bijvoorbeeld weer een numeriek deel erin? Mee eens? Of weet iemand een goed argument om toch zo’n klein toetsenbord te houden, anders dan dat het makkelijk is voor de reparaties als alle modellen hetzelfde toetsenbord hebben.

Ik vermoed dat er toch niet genoeg ruimte is. Wellicht wel zo op het oog aan de bovenkant, maar het moet ook nog maar passen met al die andere componenten.

Het kan ook zijn dat voor laptops redelijk standaard formaten ingekocht worden, en dat dergelijke extra grote toetsenborden weinig geleverd worden, en dus schreeuwend duur zijn.

Wel het stimuleert bvb de aankoop van een extra keyboard, wat geld in de lade brengt natuurlijk

Toetsenborden hebben een redelijke standaard, namelijk 102 mm per toets. Als je daar van afwijkt typt het ineens erg raar. Een numpad zou wel leuk zijn, maar dan zit het toetsenbord niet meer in het midden van de laptop.

[quote:15bd4d3b46="bz2"]Een numpad zou wel leuk zijn, maar dan zit het toetsenbord niet meer in het midden van de laptop.[/quote:15bd4d3b46]

Ja, da’s ook weer waar, had ik nog niet eens bij stil gestaan. Okee, laten we het er maar op houden dat de design-afdeling van Apple het toch weer bij het juiste eind had. :lol:

Er had een full size KB in gemoeten: afgezien van het feit dat dat fijner werkt vind ik het kleine toetsenbordje kwa design niet in verhouding staan tot de afmetigen van de PB, ik vindt het eigenlijk gewoon lelijk....

en waar moeten de speakers dan komen?

[quote:b16532c5cf="bart"]ik vindt het eigenlijk gewoon lelijk....[/quote:b16532c5cf]

Dat is eigenlijk ook waarom ik me dat zo afvroeg, ik vind het ook geen gezicht. Het lijkt me dat je je met zo’n 17" op je schoot in de trein (of in het vliegtuig zoals in de Apple movie, wat volgens mij niet eens mag) echt een soort superuser voelt, al weet je misschien niet eens hoe 'ie werkt! :lol: en dan komt er zo’n (in verhouding) klein klote toetsenbordje tevoorschijn. Ik vind het ook afbreken aan het design…

[quote:b16532c5cf=“MacAttack”]en waar moeten de speakers dan komen?[/quote:b16532c5cf]

Gewoon als bij alle andere modellen. Kleine speakertjes boven het toetsenbord…

[quote:1c9831c61b="MacAttack"]en waar moeten de speakers dan komen?[/quote:1c9831c61b]

Nou, bijvoorbeeld op de plek waar ze in de huidige 12" IBookserie zitten, dus niet naast het keyboard maar erboven.

Dat bedoel ik dus. :P

Howhow het zijn niet dezelfde speakertjes als bij de iBook maar ok.

Ik vind ook zeker dat ze dat wel hadden kunnen doen.. dat ding toch al zo groot dat het bijna geen laptop is..

Maar ik heb wel zo de indruk dat als je het ding in het echt ziet het er kleiner uit ziet dan dat je verwacht… ik had dat ook met de powerbook G4 15"

Maar goed het zal wel zo een rede hebben :o