powerbook adapter laadt batterij niet bij / OPGELOST

Ik heb de macosx.nl-gemeente al lastig gevallen met een gestoorde powerbook-batterij (zie [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=24670&highlight=batterij+gek)[/url]. Nu, 2 dagen later, begint de stroomadapter te klieren: het ringLEDje doet het niet meer (noch oranje, noch groen) en de (nieuwe) batterij wordt niet bijgeladen. De powerbook werkt wel gewoon op lichtnet-stroom. Ik heb de PMU al gereset (terwijl de Pb uit staat 5 sec. op shift+ctrl+alt+aanuitknop geduwd). vragen: - herkent iemand dit? - zou er verband zijn tussen mijn vorige probleem (ontregelde batterij) en dit probleem? - zou dan toch de PMU stuk zijn en wat zou de reparatie daarvan ongeveer kosten? - gaan dit soort dingen altijd precies na een jaar (garantie) stuk?

Dat jouw adapter "kliert" kan je waarschijnlijk oplossen door 'm uit het stopcontact te halen en 'm er weer opnieuw in te steken: ik heb ook regelmatig dat 'ie niet wil laden en dat de ringLED het niet doet. Dat los ik dan op met een reset zoals hierboven beschreven. Ik denk dat 'ie zo af en toe een beetje te hard moet werken en dan in een "ho-houd" mode komt. Hij wordt zo nu en dan ook erg warm... Ik schat in dat Apple de adapter een beetje te klein heeft bemeten :(

Merci, maar het helpt niet. Vannacht heeft de adapter al een hele nacht rust gehad (stekker uit stopcontact), en ik heb het probleem sinds gisteren.

voor de geinteresseerden: andermans adapter deed het prima, waarna mijn eigen adapter het ook ineens weer deed! Juichend thuisgekomen, maar helaas daar was de opleving weer over. Computer doet het weliswaar op de adapter, maar batterij laadt niet. Zojuist deed het ringLEDje het weer even (zwak knipperend), maar geen accubijlading. Lijkt ernstig op los contact in de Powerbook lijkt me. Ik haat losse contactjes...

Ik ben nieuwsgierig hoeveel spanning er staat op het stopcontact. Ik heb op een DTP afdeling last gehad van een enorm nukkige noodstroomvoorziening. Er hoort 240V uit het stopcontact te komen, maar op het industrieterrein aldaar daalde dat in de ochtendspits regelmatig onder de 180V. De ondernemers op het terrein klaagden dat de stroomvoorziening verre onder de maat was. Bedenk dan ook dat er twee schadeherstelbedrijven waren op het terrein en een staalconsctructiebedrijf. Tijdens een hete zomer smolt een hoogspanningskabel in de straat, en een transformator brandde door. Nog nooit zo snel een stroomvoorziening zien veranderen daarna. Ik vermoed dat als een adapter aan de ingang te weinig spanning krijgt, deze niet meer goed werkt. Laat staan dat hij voldoende vermogen over houdt om een accu op te laden. Thuis heb ik er ook last van, hier gaan 's avonds tussen 23:00 en 24;00 de boilers automatisch aan. Dat is te merken aan de verlichting thuis.

Dank je Zora, netspanning is bij mij thuis 230 a 235v. Zal op mijn werk eens kijken of het daar anders is. Ik heb weer een nieuw aanknopingspuntje, wat me toch weer doet vermoeden dat de adaptor niet voldoende power levert, en ik me geen zorgen hoef te maken over rammelende contactjes. Alles werkt naar behoren (opladen, oranje LEDje) als mijn Pb slaapt! Zo gauw ik hem open, houdt de adapter op met bijladen en oranje-schijnen. Ik heb pas een nieuwe batterij gekocht. Zou het kunnen zijn dat het nieuwere model (A1057 i.p.v. A1039), iets meer oplaadvermogen nodig heeft en dat hij de oorzaak van de ellende is? (blijft echter vreemd dat het LED-je niet werkt...) We tobben verder...

Ik heb mijn 40W adapter vervangen door een 65W adapter. Deze laadt zo goed op, dat die regelmatig afslaat. Wel vreemd is dan dat je effe de stekker eruit moet halen voordat hij het weer opnieuw doet. Ik vind ook dat de adapter minder heet wordt. Slaat de adapter af, dan gebruik ik de accu net zolang totdat ik een melding krijg dat de spanning niet meer voldoende is. Werkt prima.

Energievoorziening in Amsterdam en de provincie Utrecht is berucht wat betreft uitval en spanningsverlies. Moet bijna ook wel, want ik zie met wandelen dat er woonwijken en fabrieken bijgebouwd worden, maar geen energiecentrale’s. Dat geeft te denken.

Oh ja, probeer achter de technische specificaties te komen van beide accu’s. Dat kan verhelderend werken.

Er staat een heleboel op mijn adapter maar ik zie nergens 40 danwel 65W. Herken jij dit? input: AC 100-240V / 127-182 VA Output: 24.5V / 2.65A AC input: 1.5A ADP-65GB V85 Apparaten skall anslutas till jordat uttag!

Ik heb een witte adapter. Daar waar de 240V kabel zit, staat of deze 40W of 65W is (wel erg klein en friemelig). Zo te horen heb jij een ander model?

oeps, dom van me, d'r stond een zijkant verder inderdaad nog meer op... 65W dus. Ik wil 90W!

Ik heb zelf een hekel aan de ’slaapstand’ van een computer. Mijn oude iBook kan daar niet tegen, en slaat geheid vast na het ontwaken. Reden om in beide gevallen de slaapstand uit te zetten. Ik heb geen idee hoe je werkt, maar zet als je niet werkt de computer uit, en laat dan de accu rustig opladen. Ik vermoed dat de sluimerstand de hele zaak op hol zet.

Het is een wonder! Alles doet het weer als vanouds. Wel een beetje eng, heb er nl. niets voor gedaan. Heb nog een keer mijn adapter op een i-book geprobeerd waaruit bleek dat met de adapter niks mis was. Heb me daarna maar berust in het feit dat mijn batterij alleen maar kan bijladen als de computer uit is, en nu - een weekje later - doet alles het weer. Raar!? Enige verschil wat ik waarneem is dat de batterij-capaciteit is teruggelopen van 93% naar 92% (5.313 Ah). Misschien Pb toch in de war van de nieuwe batterij (model A1057 i.p.v. A1039). Enfin, benieuwd hoe lang alles goed gaat nu. Salut!

heb een soort gelijk probleem gehad,(http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=26594) dacht dat accu kapot was, nieuwe batterij besteld en nog voor dat ie geleverd is begint de accu die echt een week op 0% gestaan heeft weer te laden. Zal wel een los contact in de lader geweest zijn. Op hoop van zegen dan maar

Te vroeg gejuichd. Batterij laadt niet meer bij, ringledje van powerstekker brandt heel zwakje (groen). Ben bang dat ik professionele hulp nodig heb en dat de PMU (is dat een los componentje?) vervangen moet worden of zo. Iemand enig idee wat zo'n operatie kost? Zou ik het met een hele grote mond op Apple kunnen verhalen (1,5 jaar oude zonder AppleCare)? Balen. Zo gaat mijn nieuwe batterij waarschijnlijk ook langzaam stuk (is al weken bijna leeg). grrr... :nietblij:

Jippy, mijn geliefde Powerbook is gerepareerd; er is een nieuw DC-board ingezet. Achter de powerplug-ingang zit een klein printplaatje met wat powermanagementfuncties. Was kennelijk stuk. Reparatie kostte 150 euri; als er nu niets meer mis gaat blijf ik mooi binnen de kosten van een AppleCare-contract. (afkloppen). Allen dank voor het meedenken.

Ik heb denk ik het zelfde probleem, mijn PB laad nog wel maar het gekleurde ringetje geeft geen kleuren meer.

Mag ik vragen waar je je PB hebt laten maken?

Mijn powerbook is gerepareerd bij Van leliverld in De Meern: http://www.leliveld.nl/leliveld.swf Succes!