PowerBook Airport ontvangst

Ik heb een week of wat geleden een nieuwe 12" 1,33 Ghz PowerBook gekocht. :) Ik heb ook nog een iBook (12" G3 600 Mhz) en ik heb een Airport Extreme in de gang hangen. Ik weet dat de ontvangst van de PowerBooks minder goed is dan bij de iBooks. Maar als ik ze allebei naast elkaar op de bank zet en met [url=http://www.macstumbler.com]MacStumbler[/url] de ontvangst vergelijk, dan scheelt dat wel erg veel: op de iBook is dat om en bij de 70 (dB?) en op de PowerBook kom ik niet eens aan 40! :( Om te internetten is dat geen probleem, de verbinding blijft snel genoeg. Maar om bestanden over te zetten op de iMac op het netwerk (bekabeld vanaf de Airport tot aan de iMac) scheelt dat toch echt wel een stuk! De maximumsnelheid van de AE haal ik niet, enkel vlak bij het basisstation. Ik merk trouwens ook dat de ontvangst op de PowerBook soms ineens een stuk minder wordt en dan terug 'normaal', terwijl er niks in de omgeving beweegt dat het signaal kan beïnvloeden. Op de iBook gebeurt dit niet.

Ik zou graag weten of de ontvangst op de PowerBook normaal is. Zijn er nog mensen die de ontvangst kunnen vergelijken tussen deze twee computers?

Met mijn nieuwe iBook (1Ghz versie) 12" heb ik ook heel slechte ontvangst via 'airport'. Ik gebruik een Linksys WRT54G en de DELL laptop van mijn vriendin heeft een veel betere ontvangst dan mijn iBook. Alleen als ik mijn iBook naast de WiFi router plaats, haal ik 3 streepjes....

Ik ben met de iBook naar Machouse Rotterdam geweest en daar vertelden ze me dat ze de airport kaart uit mijn iBook kunnen vervangen voor nop. Op de Apple fora heb ik echter gelezen dat dat in de meeste gevallen de problemen niet oplost.

Ik kan de ontvangst van beide computers niet met elkaar vergelijken, sterker nog, ik heb nog geen Airport ervaring.... Echter, uit het verschil in bereik van een Base Station afhankelijk van het aantal Mbps (11(b) of 54(g) wat te lezen valt bij de specs ( http://www.apple.com/airportexpress/specs.html ) ligt het verschil niet zozeer aan de Powerbook, maar aan de Extreme standaard. Het bereik van een Base Station neemt maar liefst met tweederde(!) af bij 54Mbps. En dat merk je vooral bij data overdracht.

Trouwens, nog iets anders, meen ook ooit gelezen te hebben dat het gebruik van Airport en Extreme Airport computers door elkaar effect heeft op het bereik/snelheid van (ik geloof) met name de Extreme variant. Weet helaas niet meer waar ik dit tegen ben gekomen. Sorry.

Heb over mijn Airport niks te klagen..

Hiero 2 AP’s. 1 E-Tech router met AP (11mbit) en een LinkSys AP (54mbit).
Ik merk dat vreemd genoeg de E-Tech een betere ontvangst geef. Zo’n beetje in en om het huis 3 à 4 streepjes.

Afgelopen week op de straat BBQ mn LinkSys ff verplaatst naar andere kant van het huis, kon ik op de parkeerplaats internetten…

Ook bij de overbuurman (binnen) nog ontvangst op beide AP’s.
De Laptop (PC) van mn pa die heeft bij de voordeur van de overbuurman al geen ontvangst meer.

Dus volgens mij valt dat best wel mee hiero :slight_smile:

nma: Ik heb het basisstation ook al een keer op 11 Mbps gezet, maar dat maakt geen verschil in signaalsterkte.

Ik heb nu de twee computers naast mekaar staan en dan is er dat grote verschil in ontvangst (= de signaalsterkte volgens MacStumbler). Het basistation is minder dan 5 meter verwijderd en er zit een houten trap en één stenen muur tussen de computers en de basis.

Normaal gezien is alleen de PowerBook op de AP en dan heb ik op dezelfde plaats helemaal niet de maximumsnelheid meer, maar eerder iets in de buurt van de 11 Mbps verbindingen. Jammer genoeg (nu) heb ik een basis zonder antenne-aansluiting, dus een externe antenne aansluiten zit er niet in.

Wat me dus ook niet normaal lijkt is dat plotse (bijna) wegvallen van het signaal. Dat gaat van 2 à 3 streepjes naar 1 of helemaal niks en dan weer omhoog. Op de iBook gebeurt dit dus niet.

De PowerBooks (zowel Titanium als Aluminium) hebben minder goede ontvangst dan de plastic iBookjes. Ik koop binnenkort een Airport Express om het signaal te versterken. Nog even wachten dus. MacStumbler is inderdaad een fijn tooltje om dit te meten!

[quote:fca43ead64="cardiac"]De PowerBooks (zowel Titanium als Aluminium) hebben minder goede ontvangst dan de plastic iBookjes. Ik koop binnenkort een Airport Express om het signaal te versterken. Nog even wachten dus. MacStumbler is inderdaad een fijn tooltje om dit te meten![/quote:fca43ead64]

Ik heb ook al aan de Express zitten denken… Dan kan ik meteen de stereo aansluiten! :stuck_out_tongue:

Toch blijf ik het een groot verschil vinden tussen de 2! :expressionless:

Ik heb zelf een Clamshell iBook en heb een iBook G4 gehad (bier overheen gegaan, maar geld terug van de verzekering) en heb nu een powerbook. Op de Clamshell is de ontvangst het best, de iBook G4 deed het redelijk (kon er nog net beneden in de keuken het net mee op), maar de powerbook doet het het slechtst. Ook bij mij valt het signaal af en toe helemaal weg. Dus ik denk ook maar een airport express er bij te kopen.

Ontvangst van PB met airport is gewoon K. Heb er een airport bij moeten kopen. Eerst nog geprobeerd met zo'n dr Bott ding. Dat werkte voor geen meter. Gelijk terug gestuurd naar de Applestore. Heeft wel 6 maanden en 40 telefoontjes geduurd voor ik m'n geld terug had.