PowerBook batterij steeds slechter?

Ik heb m'n PowerBook G4 (15" - 1,25 - SD) nu een half jaar en de accu gaat steeds minder lang mee. Nu zegt die al bij 18% dat de accu bijna leeg is, en 2 minuten later valt hij uit. Dan moet ik wachten tot de batterij tot 5% is opgeladen om hem weer uit slaapstand te krijgen. Is er programma om je accu te resetten? Of moet ik gewoon een nieuwe accu vragen bij Apple?

Ik heb ook net een nieuwe 12" PowerBook gekocht en daar moet ik bij een lege accu niet 5 minuten wachten om uit slaapstand te komen. Misschien is er wel iets fundamenteel mis met da accu van de 15".

Als ik een powerbook gebruik tot hij zichzelf in slaapstand zet en dan nog een 1u niet van stroom voorzie dat moet ik ook wel een tijde wachten tot ik hem kan opstarten.

Bij mij is het als hij in sluimer valt wegens lege accu en ik steek hem dan onmiddelijk in, dan moet ik 5 minuten wachten voor hij weer uit sluimer komt. Al ik dan kijk naar het geladen percentage, dan staat dat elke keer op 5%...

Accu's slijten. Mijn 2 jaar oude iBook meldt na 15 minuten, wanneer de accu nog 50% geladen is, dat de accu bijna leeg is. Een paar minuten later gaat hij uit. Maar als ik de stekker er in steek, start hij wel weer gelijk op.

Misschien interessant voor je:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=10970-nl

Je kunt proberen om het 'accu-activatieproces' te herhalen. Dit is dezelfde procedure als die je volgt wanneer je de Powerbook voor de eerste maal gebruikt: de computer net zo lang op accuvoeding laten werken totdat deze vanzelf uitgaat. Vervolgens sluit je de netvoeding aan om de accu weer te laden.

Indien dit niet veel helpt is het beter om een nieuwe accu aan te schaffen. Helaas zijn de accu’s van tegenwoordig nog niet zo ver door ontwikkeld dat deze onverslijtbaar zijn.

Dit probleem komt mij erg bekend voor. Mijn Ti Powerbook heeft ook van die kuren. Volgens mij is de chip die in de accu zit van slag geraakt.

(Heeft iemand een reset programma ? laat me even weten a.u.b. !)

Ik heb de accu eruit gehaald en een tijd niet gebruikt.
Middels een volt meter gekeken of die echt leeg was.
Vervolgens weer in de Ti Powerbook geplaatst en opgeladen.
Nu gaat ie weer +/- 6 uur max. mee, afhankelijk hoe zwaar je hem belast.

Succes.

6 uur???? wow, welke Pb heb je dan?

ik heb sinds een half jaar een alu G4 15" 1,25
in het begin wilde de accu nog wel 2,5 uur meegaan maximaal
tegenwoordig is het met 1,5 tot 2 uur wel bekeken…
volledig leegtrekken en dan weer helemaal opladen geeft niet echt verbetering.
gaat het dan zo snel bergafwaards met zo’n accu?

en wat is beter; als je een hele dag met je PB werkt hem gewoon aan het netsnoer laten hangen, of telkens afkoppelen, leegtrekken en dan tijdens het werken weer laten opladen?
ik hoor er veel verschillende verhalen over. of kun je de batterij er (beter) ook uithalen als je een hele dag aan het buro zit?

want ik wil wel maximaal van mn accu gebruik kunnen blijven maken op de momenten dat ik de accu echt nodig heb.

[quote:1b0f444b61="wout"]Ik heb m'n PowerBook G4 (15" - 1,25 - SD) nu een half jaar en de accu gaat steeds minder lang mee. Nu zegt die al bij 18% dat de accu bijna leeg is, en 2 minuten later valt hij uit. Dan moet ik wachten tot de batterij tot 5% is opgeladen om hem weer uit slaapstand te krijgen. Is er programma om je accu te resetten? Of moet ik gewoon een nieuwe accu vragen bij Apple?

Ik heb ook net een nieuwe 12" PowerBook gekocht en daar moet ik bij een lege accu niet 5 minuten wachten om uit slaapstand te komen. Misschien is er wel iets fundamenteel mis met da accu van de 15".[/quote:1b0f444b61]

dit hadden wij ook met onze ibook… nieuwe batterij gekocht. Maar ik dacht dat je de pRAM kon zappen… en het zo te proberen… maar ik weet niet hoe dat moet :roll: :expressionless:

[quote:7cf2f2c1a9="addyboy"][quote:7cf2f2c1a9="wout"]Ik heb m'n PowerBook G4 (15" - 1,25 - SD) nu een half jaar en de accu gaat steeds minder lang mee. Nu zegt die al bij 18% dat de accu bijna leeg is, en 2 minuten later valt hij uit. Dan moet ik wachten tot de batterij tot 5% is opgeladen om hem weer uit slaapstand te krijgen. Is er programma om je accu te resetten? Of moet ik gewoon een nieuwe accu vragen bij Apple?

Ik heb ook net een nieuwe 12" PowerBook gekocht en daar moet ik bij een lege accu niet 5 minuten wachten om uit slaapstand te komen. Misschien is er wel iets fundamenteel mis met da accu van de 15".[/quote:7cf2f2c1a9]

dit hadden wij ook met onze ibook… nieuwe batterij gekocht. Maar ik dacht dat je de pRAM kon zappen… en het zo te proberen… maar ik weet niet hoe dat moet :roll: :|[/quote:7cf2f2c1a9]
Opstarten met appeltje-option-p-r ingedrukt en vasthouden totdat de boing drie keer heeft geklonken.

Voor de batterij heeft het weinig zin de PRAM te resetten, denk ik. Misschien is het een goed idee de PMU (Power Management Unit) te resetten: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Misschien ook goed om te lezen:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106216

Als je nog garantie hebt...

is het beter om da te gebruike en een nieuwe batery op te eisen… ben je meteeen van de zorgen vanaf.