PowerBook crasht als-tie gaat sluimeren, maar niet altijd...

Lieve mensen!

Werk nu een tijdje met veel genoegen met een PowerBook 15" 1,5 GHz. Er zit één module RAM van 1 GB in (origineel Apple), een 128 MB Radeon 9700 en de 5400 rpm HD. OSX 10.3.3. Heerlijke machine.

Zo ééns per twintig keer of zo crasht hij echter als ik hem laat sluimeren. En dan maakt het niet uit hoe hij sluimert: klep dicht of commando ‘sluimer’ in mijn eigen huisje of inlogscherm. Het toestel zit dan muurvast en reageert nergens meer op. Heeft iemand hier ook last van? En heeft iemand misschien een oplossing? Is dit hard- of software? Wie o wie weet er iets van…?

Uiteraard heb ik de PRAM al eens gezapt, de PowerManager gereset, volumebevoegdheden hersteld, de prefs weggegooid, jawel, zelfs een clean install, maar dit alles mag niet baten.

Alvast veel dank voor jullie reactie…

Niek

Hier hebben we een vergelijkbaar probleem met een PowerBook 15" 1.25 GHz. Als we die fysiek aan het netwerk hangen voor de backup en we klappen het scherm open om te ontwaken, dan verschijnt er opeens een kernel panic. Niet altijd, maar wel vaak.

Alleen nog niet gekeken naar wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.

Hier meen ik me iets van te herinneren, heb het meen ik ooit gelezen op macfixit.com. Blijkt dus dat je pb kan hangen als ie uit slaap komt en mee een netwerk verandering heeft (of zoiets) .kzal straks ns zoeken.

Dank voor jullie snelle reactie, maar mijn probleem ontstaat als hij [b:e284bd759d]begint[/b:e284bd759d] te sluimeren, niet bij het ontwaken.

Niek

Hmm, dat heb ik niet eerder meegemaakt. Blijft de muis ook hangen? Of doet die het wel nog?

Absoluut driewerf niets doet het meer. Nada, niente, geen muis, scherm, CD, whatever, noppes.

Althans… de machine blijft verder wel draaien, want ik kan vanaf een andere Mac via het netwerk de schijven mounten. Maar bedienen… nee, dat lukt niet meer.

Niek

Als het nog eens gebeurd, laat 'm dan eens gewoon een tijdje staan. Misschien zit je wel in dezelfde situatie als in dit topic: [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=20621]System-hangup, niet? Toch wel![/url]

Hmmm... de eerste keer dat het gebeurde heb ik 'm ongewild een uurtje of drie aan laten staan met het scherm dichtgeklapt... bloedjeheet! Maar het systeem is niet meer normaal gaan draaien.

Ik heb d’r een zwaar hoofd in. Echt iets voor de dealer… maar bedankt allemaal!

Niek

Kan je iets in je system.log vinden over dat bevriezen?

Jammer genoeg niet, vogel. Dat bevreemd mij ook, ik heb hier uitgebreid naar gezocht maar alle system logs en crash logs geven dit event niet weer.

Niek