Powerbook dichtklappen zonder "dat ie gaat slapen"?

Ik heb een Powerbook 12" en wil hem vaak zat dichtklappen zonder dat ie in de sluimerstand gaat. Bijvoorbeeld als ik iets aan het downloaden ben als ik college heb of als ik een externe monitor/beamer heb aangesloten. Dan zou ik hem graag dicht doen en dat ie dan wakker blijft. Scherm uit maar Powerbook... processen actief.

Het is me af en toe op een of andere manier gelukt met de externe monitor, maar ik weet zelf nog niet hoe…? (just lucky)

Kan ik nergens aangeven dat ie niet in sluimerstand moet gaan als ik 'm dichtklap of is er een andere oplossing?

Powerbook 12", 867MHz, 256MB RAM, OS 10.3 “Panther”

Ik ben zelf ook al enkele dagen op zoek naar een AppleScript wat ik ooit tegenkwam, dat dit deed. Dit was een firmware patch om sleep compleet uit te zetten..

Let wel: Het is schadelijk voor je portable om hem zonder te slapen lang dicht te hebben, ivm met de temperatuur die dan in 't apparaat omhoog schiet.

Denk je dat het je display zou kunnen beschadigen vanwege de hitte?

Want aan de andere spaar je juist je display…

Compleet uitschakelen is erg extreem… gewoon een aan/uit knopje zou perfect zijn maar zou je zo’n script kunt vinden om hem uit te zetten… is ook van harte welkom!

[quote:3241469ed6]Gvd… al 2 keer m’n bericht moeten editen omdat het niet helemaal leesbaar was… en dat terwijl ik net tentamen heb gehad… hopelijk had ik toen wel leesbare zinnen… :roll: [/quote:3241469ed6]

Laat je Powerbook niet aan staan met het scherm dicht !!!!!

De warmte is nl. zeer slecht voor je scherm. Beter is het om het scherm open te laten en via “energiestand” je beeldscherm te laten slapen.

[quote:6a62647711="Eprom"]Laat je Powerbook niet aan staan met het scherm dicht !!!!!

De warmte is nl. zeer slecht voor je scherm. Beter is het om het scherm open te laten en via “energiestand” je beeldscherm te laten slapen.[/quote:6a62647711]

Jij snapt de bedoeling van wat we nou eigenlijk willen Eprom!

Scherm dicht en uit

terwijl ik net gelezen heb ergens dat je je powerbook wel dicht mag klappen als je er een extern beeldscgerm en een toetsenbord hebt aangehangen.

Bij de iBook mocht dit niet (kon eigenlijk ook niet maar ja :smiley: ) maar de PowerBook heeft een beetje spatie tussen het toetsenbord en hety beeldscherm.

[quote:9d20540a16="junkiesxl"]terwijl ik net gelezen heb ergens dat je je powerbook wel dicht mag klappen als je er een extern beeldscherm en een toetsenbord hebt aangehangen.

Bij de iBook mocht dit niet (kon eigenlijk ook niet maar ja :smiley: ) maar de PowerBook heeft een beetje spatie tussen het toetsenbord en hety beeldscherm.[/quote:9d20540a16]

Als de Powerbook slaapt… ik steek alle kabels er in (monitor, toetsenbord en muis iig), dan komt ie vanzelf uit de slaapstand (anders spatie van het keyboard), laat hij het LCD scherm uit en gebruikt hij mijn Philips Brilliance als monitor.

Echter ditzelfde resultaat vanaf opstarten kan niet omdat de opstartknop nog steeds alleen bereikbaar is met het scherm open. Monitor daarna aangesluiten, klap ik hem dicht… gaat ie slapen… :oops:

[quote:9d20540a16=“Hans Teeuwen”]Nee… ik kan d’r ook niet bellen. Nee, want ja 't mobieltje was leeg. “Kom je me halen?” Doet ie het wel![/quote:9d20540a16]

Ik wil gewoon kunnen instellen dat als ik hem dichtklap dat de monitor uit gaat maar dat hij wel blijft “werken”. Doe ik het scherm open… gaat deze ook weer aan. Voor zover ik weet kan elke Winhoos Laptop dit wel en zou Apple dit al LANG moeten hebben toevoegen.

Hack?

Het was even zoeken maar ik heb iets gevonden:

http://sourceforge.net/projects/sleepless/

Er zijn alleen geen files te vinden maar daar wachten we dan maar even op…

Waar je met Google allemaal al niet kan komen…

Ik neem contact op met de project administrator/developer en laat het jullie nog weten wat gaat komen voor de geinteresseerden.

Gevonden

http://discussions.info.apple.com/WebX?14@204.O35Pa3eeiB7.4@.5999c776

Hier is er één die em gebruikt op het werk (gesloten) aangesloten op een externe monitor en toetsenbord.

Zelf zegt ie dat ie dan minder warm wordt als bij gewoon gebruik, het enigste wat hij moest doen was wiebelen met de muis.

45 graden is ie als ie hard werk...

Het sourceforge project lijkt stil te liggen want ik krijg een return dat de mail delivery is gefailed…

Dan laat ik 't even zo… Slapen en monitor erin werkt inderdaad prima. PB voelt koel aan, 45% temp, scherm dicht en uit…

Ik denk dat de PowerBook G4 12inch best met het scherm dicht kan draaien. De iBook serie heeft namelijk ventilatiegaten in het metaal onder de toetsen, de PowerBook heeft dat niet. Het toetsenbord van de PB wordt ook niet warm, het metaal rond de microfoon echter wel. Je kan de hitteontwikkeling wat verminderen door je PowerBook op een kleine verhoging te leggen (bijvoorbeeld een boek), zodat de linkeronderzijde verse lucht krijgt. Natuurlijk kan je ook de processorsnelheid wat verlagen...

Plaatje van luchtcirculatie in de PowerBook 12inch:
[img:359aff5bc0]http://www.macadelic.nl/external/G4_powerbook12inch_heatpipe.jpg[/img:359aff5bc0]