Powerbook G3 Firewire start niet op van Externe Harddisk

Hallo allemaal,

Ik heb al gezocht naar antwoorden voor die probleem, maar kan het zogauw niet vinden…

Ik heb hier een oude Powerbook G3 firewire (Pismo?) welke een half jaar prima heeft gedraaid met OS-X 10.4.6… Om een lang verhaal kort te maken… Met Superduper ooit een kloon backup gemaakt op externe Lacie firewire harddisk… korte tijd later crasht interne hardisk… nieuwe interne harddisk geplaatst en gepartitionerd… wil nu booten vanaf Lacie kloon om terug te zetten naar interne harddisk…

Je raad het al… De PB G3 wil niet opstarten vanaf de externe harddisk. Als ik de Powerbook G3 opstart vanaf de externe schijf (met option toets ingedrukt) krijg ik 2 pijlen op het scherm… een ronde en een pijl naar rechts. Als ik op de pijl naar rechts klik (betekend neem ik aan ‘doorgaan’) gebeurt er niks…

Wie kent dit probleem?

Kan een Powerbook G3 uberhaupt wel opstarten vanaf een externe firewire harddisk?
Kan het een firmware probleem zijn?

Oh ja… als ik 'm opstart vanaf de Tiger install DVD en dan bij hulpprogramma’s ‘opstartschijf’ kies, dan ziet hij die de externe firewire schijf WEL, maar als ik die selecteer en op ‘herstart’ klik werkt het weer niet…

Heb ook al de Pram gezapt maar dat heeft ook niet geholpen.

Snap er niets van… iemand enig idee?

Alvast bedankt voor de hulp!

M.vr.gr.

Johan

Geen probleem om een goed extern systeem te kiezen in je systeemvoorkeuren onder "opstartschijf"..... daarna herstart. Als dat systeem niet OK is, wordt het ook niet weergegeven en kun je het niet kiezen.

Hallo Turbanus,

Dat heb ik al geprobeerd… Ik kan het systeem op de Externe ‘kloon’ kiezen, maar als ik dan op
herstart klik wil hij er niet van opstarten :frowning:
Kan het zijn dat de Powerbook G3 te ‘oud’ is om op te starten van een Firewire schijf?

Het opstarten vanaf een externe schijf met een pismo is zeker wel mogelijk. Waarschijnlijk mankeert er iets aan de kloon, is er iets niet goed gegaan bij het kloonen. Daarom is het altijd verstandig de kloon meteen te controleren..

Het rare is dat als ik de Pismo opstart met de Tiger install dvd en daar bij hulpprogramma's 'opstartschijf' kies, de externe partitie met de kloon wel tevoorschijn komt. Zoals Turbanus al schreef, lijkt het me dat de kloon dan in ieder geval herkend wordt als een bootable kloon...

Voor mijn gevoel is het eerder een firmware probleem of zo, maar ik gok ook maar wat…

Johan

De firmware moet wel geupgrade worden voordat je Osx installeert, heb je Os9 er wel op draaien? Dan kun je van daaruit upgraden..

Dat heb ik niet gedaan... en OS9 heb ik er niet meer op staan. De Powerbook heeft 6 maanden prima gedraaid onder 10.4.6, dus of die firmware update echt nodig is betwijfel ik.

Ik vind wel een update bij apple naar firmware 4.18 dacht ik.
Waar kan ik zien welke firmware er nu in zit?

Wat misschien wel zo verstandig is, is om op de nieuwe interne harde schijf gewoon een verse 10.4 installatie te doen en dan met de Migratie-assistent alle gebruikersfiles van de kloon terug te kopiëren.

Ik heb zelf hier met de Pismo zo'n situatie gehad. Lekker bootable vanaf je interne en je externe schijf. Dat feeste werd echter verstoord toen ik de externe schijf "open" liet staan terwijl ik een security-update had gedaan. Toe kreeg ik dezelfde situatie. Ik kon hem wel kiezen als opstartschijf, maar hij wilde er niet mee opstarten.

Nou... uiteindelijk maar gewoon van scratch OS 10.4.6 erop gezet. Daarna geprobeerd om met de migratie assistent alles te kopieren vanaf de externe harddisk waar de kloon op staat, maar helaas. Ik kan de kloon wel selecteren als bronschijf, maar in het volgende scherm waar je de verschillende dingen kunt selecteren die je wil kopieren blijft het programma in een lus hangen.

Je ziet de eerste 20 seconden wel dat de migratie assistent toegang zoekt naar de externe schijf, maar daarna niets meer…
Ik heb dus alles maar met de hand (voor zover dat kon) naar de interne schijf gesleept, en nu is hij weer zo goed als in de oude staat…

Toch balen als je denkt dat je een goede kloon hebt, en hij werkt niet :frowning:

In ieder geval allemaal bedankt voor de suggesties en hulp

Groeten - Johan