Powerbook G4 als proxy?

Gisteren de Powerbook G4 aangeschaft + Airport Extreme. Airport werkt feilloos met de G4 en mijn PC uitgerust met wireless netwerk kaart. Mijn Mac mini heeft echter nog geen Airport kaart. Ik dacht dat op te lossen door de mini te koppelen met een gewone ethernet kabel (via een switch) aan de powerbook, en dan op de mini in te stellen dat hij via de powerbook (proxy) moet.

Kan dit uberhaupt, of zijn er andere truuks om de mini toch op internet te laten gaan?

Richard

Ga op je Powerbook naar Systeemvoorkeuren -> Delen en zet daar Internet delen aan :) (Airport verbinding delen via Ethernet). Mac Mini aansluiten met een willekeurige (straight of cross) kabel en internetten maar :)

Een switch kopen, en daar je modem, AirPort en Mini aan hangen.

De oplossing van wilko lijkt me de beste. Wel moet je nakijken hoeveel ip-adressen je krijgt van de provider. Anders moet je misschien ipv een switch een router aankopen. Voor de opstelling zoals hij nu is, heb je dus 2ip-adressen nodig.

R

Oh ja, die had ik even over het hoofd gezien ;)

Maar bestaan er dan eigenlijk nog modems zonder router ingebouwd? Volgens mij bar weinig. Maargoed, wat voor modem heb je precies? Dan kijken we even of er een router in zit.

Bigs, helaas, dat werkt hier niet. Op mini krijg ik 'Safari kan de server niet vinden' bij iedere URL. Ik heb wel een netwerk verbinding met de Powerbook...

De optie van alles NA de switch had ik ook al geprobeerd, en toen kreeg ik een vage melding op de mini over een fout mac adress (dus geen Ip adress). Hou zou dat kunnen?

groets,
Richard

Bigs, nu werkt het.

Ik moest wel de ethernet netwerken van mini en powerbook op automatisch en DHCP zetten.
Met eigen ingestelde IP adressen en submask ging het niet…

Wel mooi dat je zowel een cross-cable als straight cable kunt gebruiken op die Macs!

Richard

[quote:008afa271d="rafson"]Bigs, nu werkt het.

Ik moest wel de ethernet netwerken van mini en powerbook op automatisch en DHCP zetten.
Met eigen ingestelde IP adressen en submask ging het niet…

Wel mooi dat je zowel een cross-cable als straight cable kunt gebruiken op die Macs!

Richard[/quote:008afa271d]

Mooi dat het werkt :slight_smile:

Het probleem met die vaste IP adressen is dat je op de mini waarschijnlijk geen default gateway hebt ingevuld. Dan weet hij niet hoe hij het internet moet vinden. Als je hem op automatisch zet dan geeft je Powerbook die gegevens automatisch aan je mini :slight_smile:

Dat van die cross en straight kabels is af en toe best handig inderdaad.