Powerbook G4 booten over externe cd-rom

Een jongen biedt een Powerbook G4-ti aan (€1500), echter de cd-rom speler is stuk. Weet iemand of het mogelijk is om deze machine te laten booten over een externe cd-rom speler. Die je bijv. op de firewire aansluit. De reparatie kosten zouden ruim 450€ moeten kosten. Dat vind ik erg veel geld. Maar de powerbook is opzich wel leuk. Misschien dat ik het zelf kan repareren?

Als het €450 kost om te laten repareren, lijkt het me sterk dat je deze zelf kan repareren. Je kan een externe CD-Rom speler erbij kopen. Het is mogelijk om via deze ook te booten.

Adriaan

Tja dat bedrag heb ik ook maar van machouse woerden gehoord. Voor dat geld kan ik er bijna een combo drive in laten zetten, ik weet enkel niet hoeveel dat gaat kosten.

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Een jongen biedt een Powerbook G4-ti aan (€1500), echter de cd-rom speler is stuk. Weet iemand of het mogelijk is om deze machine te laten booten over een externe cd-rom speler. Die je bijv. op de firewire aansluit. De reparatie kosten zouden ruim 450€ moeten kosten. Dat vind ik erg veel geld. Maar de powerbook is opzich wel leuk. Misschien dat ik het zelf kan repareren?[/quote:post_uid0] Een PowerBook is opzich meer dan leuk maar met de kosten van de reparatie zou je beter een externe speler via de firewire-poort kunnen aansluiten temeer omdat je de speler toch meestal niet nodig hebt. En dan komen direct ook alle voordelen van firewire om de hoek kijken op het moment dat je 'm wél nodig hebt. Ik weet niet of de oude speler nog stroom gebruikt anders zou ik deze wel (laten) verwijderen!

Als je dan even doorspaart zit er misschien nog wel een combinatie met een DVD-recorder in. ???

Ter informatie:
Ik weet niet welk model PowerBook wordt aangeboden, maar deze zal zeer waarschijnlijk Quartz Extreme, de nieuwe beeldopbouw wat over enkele dagen met Jaguar (10.2) wordt geleverd niet ondersteunen.
De grafische kaarten van de laatste PB G4's (800 Mhz.) ondersteunen deze nieuwe technologie wel en is ook oa. de reden waarom ik deze recentelijk heb aangeschaft.

Veel succes!
Bert

Het betrefd een g4-700, dus nog niet geschikt voor quartz? Hm dus ik moet eventjes wachten met de aanschaf van een powerbook totdat ik er eentje heb die wel wordt ondersteund? Geld dit ook voor de iBook? Want ik wilde eigenlijk de iBook hebben, maar vond de prijs van deze tibook wel interessant.

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Geld dit ook voor de iBook? Want ik wilde eigenlijk de iBook hebben, maar vond de prijs van deze tibook wel interessant.[/quote:post_uid0] De prijs voor de ti-book is zeker interessant en je kan je natuurlijk afvragen waarvoor die wil gaan gebruiken, m.a.w. heb ik daar Quartz Extreme voor nodig buiten het feite dat deze technologie ook de beeldopbouw enigszins versneld.

De iBook is verder ook een prima machine, maar je kan op de Apple-sites (.nl en .com) bij de specificaties van Jaguar lezen welke kaarten Quartz Extreme ondersteunen.

Persoonlijk verwacht ik wel e.e.a. van Quartz Extreme, maar je zou met de verkoper moeten kunnen overleggen dat je eerst ergens wil zien wat Quartz Extreme voorsteld en dan alsnog een keuze wil maken want wellicht dat hij ook oa. die reden een nieuwe machine wil aanschaffen.

Succes,
Bert

Ik wacht nog wel eventjes. Het belangrijkste voor mij is dat ik een erg draagbaar systeem heb en wil een keertje over op apple gaan. Ik kan nog wel een paar weekjes wachten. Alhoewel, school begint spoedig weer, en dan wil ik er gebruik van kunnen maken. Dat quartz hoeft van mij niet zo erg, ik heb gekeken op apple.com het zou natuurlijk wel handig zijn. Tja het blijft lastig. IIG bedankt voor de info.