Powerbook G4 een wegwerpartikel?

Een droom kan een nachtmerrie zijn Als eenling in een officewereld werd ik verleden jaar(april) de trotse bezitter van een Powerbook G4 vooral voor mijn grafische uitspattingen.Men verklaarde mij voor gek vanwege de kosten maar ik viel wel op. Vakantie aug. 2002 de apple mee eerst in een zachte hoes, toen in de computertas en die weer in een rugzak achter de bestuurdersstoel in de auto. Bij iedere stop dat ding eruit tegen diefstal. Op de plaats van bestemming de apple gestart en het beeldscherm gaf aan de bovenzijde 5 mm en aan de linkerzijde 15 mm geen beeld. In het hoekje links bovenin was een donkere vlek te zien. Diagnose bij de dealer bleek een breukje te zijn in het beeldscherm. Het bleek dat de gebruikelijke versterking in de rand van het scherm weggelaten was omdat het titanium sterk genoeg zou zijn, veerkrachtig en soepel. Dat bleek mijn powerbook fataal. Het sluitnokje had als hefpunt gefungeerd. Het soepele titanium had meegegeven maar het scherm kon dat op die plek gezien de korte afstand niet aan. Zonder die sluitnok had dit nooit kunnen gebeuren. Belachelijk gewoon voor een zo’n dure machine. Iedere andere laptop had dit fluitend doorstaan. Aan het titanium is absoluut niets te zien. De powerbook lijkt wel nieuw. Een nieuw scherm is de oplossing. Kosten schrik niet Euro 2150,- incl. btw. De helft van deze kosten zitten in het transport opnieuw diagnose stelling etc. Dit terwijl het sturen van een scherm naar mijn zeer goede dealer een snelle en acceptabele oplossing is. Maar dan blijkt de klantonvriendelijke polici van Apple. Daar werken ze absoluut niet aan mee het zal en moet op hun manier met de bovengenoemde kosten. De telefoon Apple meldt wel vrolijk:"Wij maken uw dromen waar" dat is juist maar ze zullen een nachtmerrie bedoelen. De klantenservice verklaart vrolijk:"u heeft zelf de keus wat u doet" Een politiek antwoord omdat dat op zich juist is maar inhoudelijk een luchtballon is. Je gaat voor een dergelijk bedrag geen Powerbook laten repareren als je kijkt naar de aanbiedingen van nieuwe machines. Dus weggooien en nieuw kopen. Een Apple ik betwijfel het. Zolang die heel is .. maar als je in de reparatie valt dan .....

Vraag:"
Kan het 'Applemenu' lager op het beeldscherm?
" Ik zie het menu aan de bovenkant niet (door een breukje boveninhet scherm van mijn powerbook (zie ook Wegwerpartikel en nachtmerrie). Ga ik op goed geluk erdoor dan krijg ik wel de dropdownmenus te zien maar echt handig is dat niet. Weet iemand eer manier om aan de bovenkant iets aan de instelling te veranderen waardoor ik het zog. Applemenu weer heb?
:smiley:

Hmm dat is zeker geen goed verhaal. Echter valt dit verhaal niet binnen het garantie termijn? Dan lijkt het mij namelijk dat ze deze kostenloos dienen te vervangen. BLijkt het dat Apple hier niet aan mee wil werken, zou ik als jou was eventjes een telefoontje aan machouse woerden wagen. Blijkt het dat deze zich ook conform de regels van apple handelen zou ik vrijwel direct contact opnemen met de consumenten bond.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan zou ik zeggen dat het gaat om een verborgen gebrek in je powerbook en dan is Apple gehouden aan een kosteloze reparatie of een nieuwe mac. Dat ze bij Apple niet zo meegaand zijn heb ik zelf ook al eens meegemaakt. Zelfs het reageren op een door mij verstuurd mailtje bleek nog te veel moeite.

precies dit moet gewoon vergoed worden door Apple. Ook als het buiten de garantie is. Het is gewoon een gebrek en over dat gebrek is jou nooit verteld en je hebt er wel voor betaald. Dus een verborgen gebrek.

Consumenten bond schrijven!

Ik voel me gesteund door jullie reacties en zal zeker weer iets gaan ondernemen. Is er iemand die voorlopig een oplossing weet voor het Apple-menu?. Bij een windows labtop heb ik eens de harde schijf geformatteerd en daarna werd alleen het middengedeelte van het scherm gebruikt als gevolg van niet de juiste schermdriver hebben. Is bij Apple hier ook een softwaretruc voor? Als ik voorlopig een kader heb van zo'n 5 mm zie ik het Applemenu weer.

[quote:post_uid0="dick eduard"]Als ik voorlopig een kader heb van zo'n 5 mm zie ik het Applemenu weer.[/quote:post_uid0] Hee Dick,

Ik heb zelf ook een TiG4 (laatste uitvoering).
Hier heb ik voor het produktiewerk op kantoor een 17 inch CRT monitor hangen (synchroon) voor (iets) meer werkruimte.
De resolutie moet voor de 17 inch aangepast worden zodat op mijn PB links en rechts twee zwarte balken verschijnen met een beeld in de verhouding zoals op mijn 17 inch.
In dit beeld kan ik aan alle menu's zoals ze op de 17 inch ook beschikbaar zijn.

Misschien heb je er wat aan, maar het blijft voorlopig wel behelpen ???

Succes,
Bert

[quote:post_uid0="Igor"]precies dit moet gewoon vergoed worden door Apple. Ook als het buiten de garantie is. Het is gewoon een gebrek en over dat gebrek is jou nooit verteld en je hebt er wel voor betaald. Dus een verborgen gebrek.

Consumenten bond schrijven![/quote:post_uid0]
Consumentenbond? Ze weten geloof ik net hoe je Apple spelt, maar daar houdt het verder wel mee op.

[quote:post_uid0="verbeek.h"]Consumentenbond? Ze weten geloof ik net hoe je Apple spelt, maar daar houdt het verder wel mee op.[/quote:post_uid0] Je moet het artikel eens lezen over computers in de editie van September, duidelijk geschreven door een Windhoos en bevestigd bovenstaande quote :(

Gezien mijn niet geringe kennis van computers getuigd dit artikel absoluut niet van objectiviteit en kan ik hieruit helaas alleen maar uit concluderen dat de rest van de artikelen ook niet objectief beoordeeld en/of samengesteld worden.

Een brief met opzegging als abonnee is inmiddels onderweg :angry:

Hoi Bert, Bedankt voor de tip. Als ik de resolutie aanpas van de powerbook vallen inderdaad de zijkanten weg waardoor ik in ieder geval meer zicht op de menu's heb. Het Apple menu zie ik niet, door die 5 mm bovenin. Maar ik kan wel werken door op goed geluk door het denkbeeldige Applemenu te gaan krijg ik wel de drp-downs menu's te zien. Het blijft behelpen daar heb je gelijk in.

[quote:post_uid0="dick eduard"]Bedankt voor de tip.[/quote:post_uid0] Ok, graag gedaan. Maar ik zou toch eens via het Internet kijken of er nergens een geschillencommissie is voor bijvoorbeeld computers o.i.d. want ik weet dat er diverse commissies zijn voor diverse produkten en/of diensten.

Mocht je op het Internet niets vinden dan zou ik naar de dichtsbijzijnde rechtswinkel stappen die zeer waarschijnlijk wel adressen heeft van diverse geschillencommissies in den lande.

Succes,
Bert

[quote:post_uid0="dick eduard"]Hoi Bert, Bedankt voor de tip. Als ik de resolutie aanpas van de powerbook vallen inderdaad de zijkanten weg waardoor ik in ieder geval meer zicht op de menu's heb. Het Apple menu zie ik niet, door die 5 mm bovenin. Maar ik kan wel werken door op goed geluk door het denkbeeldige Applemenu te gaan krijg ik wel de drp-downs menu's te zien. Het blijft behelpen daar heb je gelijk in.[/quote:post_uid0] Kheb misschien ook een ideetje, om je werkt te vergemakkelijken, tijdelijk, tot je natuurlijk een definitieve oplossing hebt...

Als tenminste Jag [OSX.2] draait. ik weet niet of het ook in eerdere versies kan:

in de systempreferences [systeeemvoorkeuren] zit een app met universele toegang, dit is bedoeld voor de mensen met enige vormen van handicap… En aangezien je tiBook kampt met een handicap, is het logisch dat hier de oplossing zit :-))

Als je schakel zoomen in klikt, kun je met alt + command [appeltje] en de "plus" inzoomen en met de "min" uitzoomen. Zover, dat je bovenin alles kunt zien…

give it a try…

mk

Hoi Mailking,

Bedankt voor je advies. Ik heb 10.1, gelijk gekeken en gezocht maar daar zit het niet in, dus ik zal aan de Jag moeten.

groeten

dick

Na een aantal gesprekken heeft Apple zich bereid verklaard mijn powerbook te willen onderzoeken. Vandaag gaat hij richting dealer en vandaar naar Apple. Over de uitkomst bericht ik nader.

dick

Als het echt aan apple zelf ligt.. kun je het zeker verhalen op hun!! ik weet niet hoe oud de powerbook is? Ik heb er ook zelf een en ben er zeker niet zuinig op het kan me niet zo veel schelen of er een kras op komt of zo! ik ben er zeer over te spreken!! ik heb deze G4 al en keer laten vallen heb er een glas wijn op laten vallen en het beest staat altijd aan ! nee het is in mijn ogen een sterk beest!! maar ff een tip aan iedereen die ooit een laptop koopt KOOP ALTIJD APPLE CARE!! ECHT DOEN ANDERS KRIJG JE ECHT SPIJT!!!! DAARNAAST BLIJFT DE VERKOOP PRIJS HOOG ALS JE DEZE OOIT WEER VERKOOPT GEZIEN JE DAN NOG GARANTIE HEBT!!!!!

Beste Dick, Ik begrijp precies waar je het over hebt. Inmiddels ben ik aan m'n 7e Powerbook bezig. Als je heel goed gaat zoeken, ik heb de link niet meer, kun je een site vinden in Amerika waar je 'spare parts G4 tiBook vindt. (via google.) Alles wat je kunt bedenken... Voor die mensen die hem dus echt uit hun handen laten vallen. Ik kan me herinneren dat de prijzen redelijk waren.

Iets anders, voor ander Powerbook g4 gebruikers. (LET OP!!!)) Pak je PowerBook altijd met 2 handen op als je er mee gaat lopen of als je hem in je tas wilt doen. De machine is gewoonweg te flexibel voor dit soort dingen. Dat betekent dat je heel snel het frame kunt beschadigen. In principe is je machine dan vrijwel waardeloos.

De vraag is dan niet òf je problemen krijgt, maar wanneer!
Als je je machine opstuurt naar Apple wordt elke PowerBook gefotografeerd (röntgen.) als deze machine ter reparatie wordt aangeboden. Reken op ongeveer 2500 à 3000 gulden indien er een breuk in het frame zit. Ik heb ooit een keer geprobeerd een machine te laten maken waar lakbeschadigingen aan de scharnieren onstonden. De lak laat hier gewoon los. Apple doet daar helemaal NIETS aan.

Mocht je een Targus-tas gebruiken om je PowerBook in te vervoeren let dan op de klittenbandbevestiging, die schuurt langzaam maar zeker de lichte delen van de lak weg. Elke keer dat je de machine vastzet. (dat zijn de delen die blijkbaar gespoten zijn…)

Daarbij zou Apple ook wel iets kunnen en mogen doen aan het toetsenbord. Veel ouder PowerBook G4's hebben afdrukken van de toetsen in het scherm staan. Oplossing? maak iets van een vilten tussenlegger, ben je van het probleem af.
Daarnaast zouden ze wel eens 'dashboardverlichting in het toetsenbord mogen maken. Makkelijk als je 's nachts in bed DVD's wilt kijken of 's avonds laat dat eene ding nog moet afmaken.

… maar goed. Ergens vind ik dat Apple wel een aanslag doet op de Apple-lievendheid van de trotse PowerBook bezitter. Met deze machine, ten opzichte van de zwarte G3's, heb je wel een superportable. Waar je aan de keerzijde ook bijna omzichtig mee om moet willen gaan om het er allemaal net zo mooi en imposant uit te laten zien als 'toen ie uit de doos kwam'.
Ik weet niet of ik dat nog wel leuk vind. Mijn machine is nu 2 maanden oud, de scharnieren beginnen weer kaal te worden. terwijl ik er echt bijna 4000 euro voor heb betaald.

haat-liefde in optima forma?

???

??? Dick,

Is er iets mogelijk in het calibreren van je beeldscherm dat je het iets laat zakken. ik heb mijn imac volledig uitgecalibireerd en heb nu geen zwarte randen, misschien is dit een oplossing???

JJmac

JJmac bedankt voor de tip. Ik zal dat zeker proberen. Nu lukt dat niet aangezien de Powerbook nu bij Apple is. De eerste diagnose is dat er iets tussen heeft gezeten. Dat klopt dat zijn namelijk die sluitnokjes. Gelukkig had ik een foto gemaakt van de schade en die nu naar de klantenservice getuurd. Hierop is goed te zien dat de breuklijn precies vanaf dit nokje af loopt. Volgens mij is het het beste dat je die rubber nokjes wegsnijdt en iets als bescherming tussen het toetsenbord en het screen legt bij het sluiten. Schade zoals ik dioe nu heb is dan niet mogelijk.

Beammeup, daar heb je me even wakker geschud:

[quote:post_uid14]Mocht je een Targus-tas gebruiken om je PowerBook in te vervoeren let dan op de klittenbandbevestiging, die schuurt langzaam maar zeker de lichte delen van de lak weg. Elke keer dat je de machine vastzet. (dat zijn de delen die blijkbaar gespoten zijn…)[/quote:post_uid14]

Ik vroeg me al af hoe die rand toch beschadigd kon zijn aan mn TiBook, of ik er met een rits ofzo overheen heb zitten schuren ???  maar dat is dus bij deze opgehelderd. Klote hoor. Bedoel, de machine blijft natuurlijk werken maar voor zo'n pak geld werkt ie onbeschadigd toch net ff wat lekkerder!En je opmerking:

[quote:post_uid14]Daarbij zou Apple ook wel iets kunnen en mogen doen aan het toetsenbord. Veel ouder PowerBook G4's hebben afdrukken van de toetsen in het scherm staan. Oplossing? maak iets van een vilten tussenlegger, ben je van het probleem af.[/quote:post_uid14]

Nog een puntje herkenning. En ik maar denken dat ik mn scherm beter moet schoonmaken, maar nu je het zegt zie ik er duidelijk de toetsen in. En heb m pas een half jaar in bezit!

Adry zweert bij de AppleCare. Die kun je toch alleen bij aankoop van je mac aanschaffen, nietwaar? Of is dat later (binnen de garantie) ook nog mogelijk?

Ben ook benieuwd of je applecare kan afsluiten binnen de garantietermijn.Lijk me toch wel nodig,kost natuurlijk weer een paar centen(euro).Ik zal eens gaan bestuderen wat dat allemaal opbrengt. De PB is en blijft erg kwetsbaar.De I book is gemaakt voor een veel ruwer publiek.Een Jeep en een Terreinwagen. Wat mij trouwens wel mateloos irriteert aan de tiPB is dat gefrunnik met een UTP kabel,het schanier zit precies voor het pennetje.Als ik zo'n kabel eruit haal dan heb ik een voorwerpje nodig om het pennetje in te drukken.

[quote:post_uid0="Torz"].Een Jeep en een Terreinwagen.[/quote:post_uid0] Ik bedoel natuurlijk eenTerreinwagen en een Limousine.