Powerbook g4 en g5 netwerk via ethernet?

Ik heb onlangs logic pro 7 aangeschaft en wil nu m'n powerbook g4 aansluiten op mijn g5. Hiervoor is het nodig om een netwerk te maken tussen de beide computers via ethernet. Ik krijg dit alleen niet voor elkaar. Kan iemand me in stappen uitleggen hoe dit precies moet? Ik ben echt een leek op dit gebied. Ik heb wel iets gelezen dat je dit waarschijnlijk via instellingen in het delen en netwerk menu moet doen, maar hoe precies?

Hallo,

Wat word precies de functie van de G4 ? Ik neem aan dat op de G5 logic draait en ik kan me voorstellen dat je de G4 gebuikt om beschikking over (oude) bestanden te hebben? In dat geval zou een firewire kabeltje tussen beide computers ook heel goed kunnen (G4 opstarten met toets T ingedrukt, dan word de G4 als een externe Firewire harde schijf) Indien beide computers operationeel moeten blijven is ethernet handiger.

Heb je een ADSL modem/router of een losse router? Dan kan je beide computers daar met een netwerkkabel op aansluiten en inderdaad bij systeemvoorkeuren > delen > persoonlijke bestandsdeling inschakelen, en zal deze computer te zien zijn in je Finder bij Netwerk (en kan je verbinden met die computer).

Als je geen router hebt kan je ook direct een n netwerkkabel tussen beide computers aansluiten, maar dan moet je wat meer instellen bij systeemvoorkeuren > netwerk > (dubbelklikken op ethernet) > tcp/ip en daar bijv. invullen bij ip adres: 192.168.0.1 / subnet mask: 255.255.255.0 en de rest kan leeg blijven. Dan op de andere computer ip adres: 192.168.0.2 / subnet mask: 255.255.255.0 instellen, en dan kan je ook de computer waarbij Delen aanstaat zien (indien dat niet zo is, kan je met “appeltje-K” het adres direct intoetsen, bijv. : 192.168.0.1 en verbinden.

Success.
Grt!