Powerbook g4 en g5 netwerk via ethernet?

Ik heb onlangs logic pro 7 aangeschaft en wil nu m'n powerbook g4 aansluiten op mijn g5. Hiervoor is het nodig om een netwerk te maken tussen de beide computers via ethernet. Ik krijg dit alleen niet voor elkaar. Kan iemand me in stappen uitleggen hoe dit precies moet? Ik ben echt een leek op dit gebied. Ik heb wel iets gelezen dat je dit waarschijnlijk via instellingen in het delen en netwerk menu moet doen, maar hoe precies?

Hallo,

Wat word precies de functie van de G4 ? Ik neem aan dat op de G5 logic draait en ik kan me voorstellen dat je de G4 gebuikt om beschikking over (oude) bestanden te hebben? In dat geval zou een firewire kabeltje tussen beide computers ook heel goed kunnen (G4 opstarten met toets T ingedrukt, dan word de G4 als een externe Firewire harde schijf) Indien beide computers operationeel moeten blijven is ethernet handiger.

Heb je een ADSL modem/router of een losse router? Dan kan je beide computers daar met een netwerkkabel op aansluiten en inderdaad bij systeemvoorkeuren > delen > persoonlijke bestandsdeling inschakelen, en zal deze computer te zien zijn in je Finder bij Netwerk (en kan je verbinden met die computer).

Als je geen router hebt kan je ook direct een n netwerkkabel tussen beide computers aansluiten, maar dan moet je wat meer instellen bij systeemvoorkeuren > netwerk > (dubbelklikken op ethernet) > tcp/ip en daar bijv. invullen bij ip adres: 192.168.0.1 / subnet mask: 255.255.255.0 en de rest kan leeg blijven. Dan op de andere computer ip adres: 192.168.0.2 / subnet mask: 255.255.255.0 instellen, en dan kan je ook de computer waarbij Delen aanstaat zien (indien dat niet zo is, kan je met “appeltje-K” het adres direct intoetsen, bijv. : 192.168.0.1 en verbinden.

Success.
Grt!

Oja, sorry, ik had er niet bij gezet wat ik er precies mee wil gaan doen. In logic 7 zit een functie genaamd distributed audio. Hiermee is het mogelijk om van je g5 een node te maken, waarmee je dus mbv een ethernet kabel vanaf de powerbook naar de g5 een verbinding maakt en de processors van de g5 gebruikt als extra processorkracht voor de g4. Dit kan alleen op deze manier en niet omgekeerd. Er staat wel bij dat je dus eerst een netwerk tussen de 2 computers moet maken. Nu heb ik het als volgt. Ik heb dus een ethernetkabel in de ethernetpoorten van de 2 computers, maar moet nog ergens iets instellen. Dan zou ik op de powerbook ergens de g5 moeten kunnen zien, maar waar? ook in logic is de g5 nergens zichtbaar, dus ik zal wel iets verkeerd hebben gedaan of ergens iets vergeten hebben.

Ok, dan zou ik het proberen met mijn tekst onderaan het bericht, dus handmatig bij systeemvoorkeuren > netwerk > tcp/ip! De reden dat ik ook vroeg naar een router is omdat het dan vaak automatisch ingesteld word met DHCP (je router geeft de instellingen aan beide aangesloten computers) maar met een directe ethernet kabel tussen beide computers werkt het ook.

Moeten we je handje ook nog vasthouden? :wink:

Het is zeer simpel: zet Systeemvoorkeuren>Delen>Voorzieningen Bestandsdeling aan (het makkelijkst om dat in beide Mac’s te doen),
kijk in het Findervenster onder Netwerk, en daar zie je de naam van de andere Mac staan, deze aanklikken, Verbind…>kies in het pop-up venster ‘Geregistreerde gebruiker’ en typ de precieze naam zoals die op de Mac waar je in wilt in Systeemvoorkeuren>Accounts onder ‘Naam’ staat, als ook het wachtwoord, dan krijg je de keus of je de hele HD, of alleen de home-folder wilt activeren (de laatste is meestal voldoende, en dan wel zo makkelijk),
en voilà daar komt je andere Mac als een separate volume in de linkerkolom te staan.

Je kunt de naam van de Mac zoals die in het Netwerk zichtbaar wordt nog aanpassen onder Systeemvoorkeuren>Computernaam, en daar maak je dan een logische naam van, zoals bv DickG4 en DickG5.

Ok, ik zie dat ik al weer achter de feiten aanloop; had mijn reactie om 11.15 geschreven, maar niet ge-submit!

Ook met ethernet van Mac naar Mac hoef je [b:bae287ff08]niets[/b:bae287ff08] in Netwerk handmatig in te stellen; als je de locatie gewoon op Automatisch laat staan (is ook de default mode), dan worden de Macjes in Findervenster>Netwerk voor elkaar zichtbaar; dus ga a.u.b. niet moeilijk doen met al die TCP/IP instellingen!

hey

voor hetgeen wat jij wil heb je nog een compu extra n odig, ben ik bang
1 machine is de master controller (rendert dus nix), dus vanaf 3 machines is dit zinvol.

greetzz

[quote:715226a00a="Oppie"]Moeten we je handje ook nog vasthouden? :wink:

Het is zeer simpel: zet Systeemvoorkeuren>Delen>Voorzieningen Bestandsdeling aan (het makkelijkst om dat in beide Mac’s te doen),
kijk in het Findervenster onder Netwerk, en daar zie je de naam van de andere Mac staan, deze aanklikken, Verbind…>kies in het pop-up venster ‘Geregistreerde gebruiker’ en typ de precieze naam zoals die op de Mac waar je in wilt in Systeemvoorkeuren>Accounts onder ‘Naam’ staat, als ook het wachtwoord, dan krijg je de keus of je de hele HD, of alleen de home-folder wilt activeren (de laatste is meestal voldoende, en dan wel zo makkelijk),
en voilà daar komt je andere Mac als een separate volume in de linkerkolom te staan.

Je kunt de naam van de Mac zoals die in het Netwerk zichtbaar wordt nog aanpassen onder Systeemvoorkeuren>Computernaam, en daar maak je dan een logische naam van, zoals bv DickG4 en DickG5.[/quote:715226a00a]

Ik heb de bestandsdeling in beide computers aangezet, maar de g5 verschijnt echt nergens bij netwerk. A;ls ik in de finder op netwerk klik zie ik alleen 3 folders: applications, library en users en deze zijn alle drie leeg. Ik zal wel weer ergens iets niet goed doen.

[quote:c3f4c0b175="ateazz"]hey

voor hetgeen wat jij wil heb je nog een compu extra n odig, ben ik bang
1 machine is de master controller (rendert dus nix), dus vanaf 3 machines is dit zinvol.

greetzz[/quote:c3f4c0b175]

Ik snap niet precies wat jij bedoelt, maar ik hoef dus alleen logic maar op de g4 te installeren en gebruik de g5 alleen als extra power. Vergelijk maar met dsp kaarten of iets dergelijks, alleen om de processor van de g4 te ontlasten.

[quote:8811b49a2e="dickyrosewater"]Ik heb de bestandsdeling in beide computers aangezet, maar de g5 verschijnt echt nergens bij netwerk. Als ik in de finder op netwerk klik zie ik alleen 3 folders: applications, library en users en deze zijn alle drie leeg.[/quote:8811b49a2e] Vreemd; ik ben dat idd al vaker hier tegen gekomen, dat mensen dat hadden; ligt dus niet aan jou. Is het een 'Tiger-ding'? Welk OS draai je?

Misschien even de Mac’s herstarten; er hoort onder Netwerk standaard ‘Servers’ te staan + de eventuele zichtbare netwerkcomputers.

[quote:ec9c6efc16="Oppie"][quote:ec9c6efc16="dickyrosewater"]Ik heb de bestandsdeling in beide computers aangezet, maar de g5 verschijnt echt nergens bij netwerk. Als ik in de finder op netwerk klik zie ik alleen 3 folders: applications, library en users en deze zijn alle drie leeg.[/quote:ec9c6efc16] Vreemd; ik ben dat idd al vaker hier tegen gekomen, dat mensen dat hadden; ligt dus niet aan jou. Is het een 'Tiger-ding'? Welk OS draai je?

Misschien even de Mac’s herstarten; er hoort onder Netwerk standaard ‘Servers’ te staan + de eventuele zichtbare netwerkcomputers.[/quote:ec9c6efc16]

Ik heb al een paar keer opnieuw opgestart, zonder resultaat. Ik draai nog steeds panther trouwens. Ik snap d’r echt geen zak meer van en als jullie er al niet uitkomen, zie ik het echt duister in.

nog maar een keer opnieuw gestart, zonder netwerkkabel erin, als ik nu in de finder bij netwerk kijk, zie ik alleen een snelkoppeling met daaronder servers. Als ik hierop klik zie ik in de g4 een snelkoppeling met de naam van de g4. Als ik hierop klik kom ik gewoon in macintosh hd. Als ik ditzelfde op de g5 doe, zie ik ipv de naam van de g5, h1001.upc-h.chello.nl. Dit zal wel iets met mijn internet verbinding uit hebben te staan. Ik zie dus niet de andere computer op de verschillende computers staan. Ook als ik dan de kabel aansluit gebeurt er nog steeds niets.

Is al beter; plug de ethernet kabel erin en geef 'm ff de tijd om de andere te vinden. Binnen een minuut moet de andere mac zichtbaar zijn in dat Netwerkvenster. Niet kijken onder 'Servers', heb je niks te zoeken.

Heb je Delen>Bestandsdeling aan en Netwerk op Automatisch?

Jaaaah, het werkt! Hardstikke bedankt allemaal! Alleen, volgens mij maakt het wel uit of je nu eerst de g5 of de g4 opstart. Het probleem was overigens de kabel. Deze paste niet goed in de powerbook(kabeltje zei geen klik).

[quote:a0755c59bc="dickyrosewater"]Jaaaah, het werkt! Hardstikke bedankt allemaal! Alleen, volgens mij maakt het wel uit of je nu eerst de g5 of de g4 opstart. Het probleem was overigens de kabel. Deze paste niet goed in de powerbook(kabeltje zei geen klik).[/quote:a0755c59bc] De volgorde van opstarten moet niet uitmaken.

Precies! Sterker zelfs: natuurlijk maakt het niet uit!!!

Ik weet het ook niet , hoor, maar als ik eerst de g4 opstart en daarna de g5 werkt het allemaal perfect in logic en andersom pakt hij de g5 niet in logic, maar zal wel weer aan mij liggen. Wel vervelend dat ik iedere keer de internetkabel uit de g5 moet halen als ik de ethernet kabel voor logic erin doe. Er zit maar 1 ethernet aansluiting op de g5. Wat kan ik er aan doen om dit te verhelpen. Nog een ethernet kaart in de g5 ofzo?

Router aanschaffen; eventueel draadloos, maar dan moet je nog AirPort kaartjes kopen, zover die er al niet inzitten.

Dat de volgorde van opstarten voor dat Logic van belang is, dat kan ik me wel voorstellen. Maar voor een standaard netwerk maakt het absoluut niks uit.

Moet ik bij het aanschaffen van een router nog ergens op letten, merk, type, welke is aan te bevelen? draadloos is overigens niet nodig.

Ik heb er geen uitgebreide ervaring mee, maar in het algemeen geldt: het werkt allemaal. Het protocol voor internet/netwerken is TCP/IP, en dat wordt door elk OS en elke router ondersteund.