powerbook G4 of iMac G5

Ik ben van plan om van windows over te stappen op apple. Nu ben ik aan het twijfelen tussen de 15" powerbook G4 of de 17"iMac G5. Ik wil de computer vooral voor het bewerken van foto´s en film gebruiken. wat is de beste keuze?

Geen twijfel mogelijk: iMac G5. Voor foto's en huis, tuin en keukenfilmpjes een prima ding. Belangrijkste tip: vooral niet te zuinig met geheugen!

De iMacG5, Als je fimpjes en foto's wil bewerken heb je processorkracht nodig en geheugen, net als bij een PC hé. Ik heb zelf een PoBo G4 1,33Ghz en een iMac G4 1,24Ghz. Het gaat zelfs op de iMac g4 nog wat vlotter. De architectuur van de iMac is dus kennelijk ook wat beter als de PoBo. Maar de Pobo is zeker geen lullige machine hoor. Ik doe er echt ALLES op. Fotobewerken, iMovie bewerken, presentaties............éénvoudigweg omdat het.................een draagbare computer is. Ik wil overal kunnen werken.

gr.

AppleMies

[quote:2e854782e1="robinhood"]Ik ben van plan om van windows over te stappen op apple. Nu ben ik aan het twijfelen tussen de 15" powerbook G4 of de 17"iMac G5. Ik wil de computer vooral voor het bewerken van foto´s en film gebruiken. wat is de beste keuze?[/quote:2e854782e1]

iMac G5

Enkel PowerBook als je het toestel echt onderweg nodig hebt.

iMac G5

G5 is stukken sneller en voor het bewerken van films is dat zeker vereist. Ook eens kijken naar Final Cut Express/Pro. Vergeet wel niet 1 Gig RAM erin te zetten, anders kan je het wel vergeten :slight_smile:

Ik sluit me voor 100% aan bij mijn voorgangers.

De Powerbook is een machtig mooi ding. Je zal ook aan deze machine veel plezier beleven en je bent mobiel. Is dat laatste niet essentieel belangrijk voor je en wil je voornamelijk rekenkracht (en dat heb je heel hard nodig bij programma’s als Photoshop, Illustrator en Final Cut Pro) dan zou ik voor de G5 gaan. Als het binnen het budget past voor de 20 inch. Zo’n monitor daar kun je al je palletjes op kwijt.
Koop ook minimaal 1 gigabyte aan RAM geheugen bij. Fotobewerkingsprogramma’s en video-editors vreten RAM als ware het pepernoten.

Daar komt nog eens bij dat de G5 processor een 64 bit-processor is. Kijkende naar de toekomst waar steeds meer programma’s en ook het Mac OS 64 bit native worden dan is dit een betere keuze voor de toekomst. Je zal langer met deze machine doen dan met een Powerbook denk ik.

hoe zit het dan met de videokaart. is de 128mb ATI Mobility Radeon 9700 van de powerbook niet beter dan de 64mb NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra van de iMac? en zo ja, zou dit dan toch een overweging kunnen zijn om voor de powerbook te kiezen?

alvast bedankt voor de voorgaande reacties

[quote:1286202606="robinhood"]hoe zit het dan met de videokaart. is de 128mb ATI Mobility Radeon 9700 van de powerbook niet beter dan de 64mb NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra van de iMac? en zo ja, zou dit dan toch een overweging kunnen zijn om voor de powerbook te kiezen?[/quote:1286202606]

Voor 2D-toepassingen zoals foto of video zul je het verschil niet merken.

Ik heb ook zitten twijfelen tussen de imac g5 en de powerbook 17 inch. Ik heb altijd gewerkt op de powerbook g3 400. Ook fotobewerken en webdesign. Het werkte goed! Het enige minpunt voor mij was het 14 inch scherm, voor de paletten van de progs net iets te klein.

Qua prijs is de keus eigenlijk snel gemaakt, dan wint de imac. Maar toen ik op de klokhuisbeurs de imac voor het eerst “live” zag, waren mijn twijfels verdwenen. Dan kies ik voor de powerbook, die vind ik stukken mooier!!! Het uiterlijk van de imac spreekt mij totaal niet aan.

Dus spaar ik nu gewoon nog effe verder voor de Powerbook 17 inch.

Succes met je beslissing nemen…

videokaart van de iMac geniet mijn voorkeur, heb diverse games gespeeld op de iMac G5 en de PB G4. Maar de graphics van de iMac waren mooier en scherper.