Powerbook g4 of PPC g5 2.0 ?

Hi ,

Ik ben al ongeveer een kleine 8 jaar een windows gebruiker en na deze jaren heb ik besloten om over te stappen op mac.
Ik werk op dit moment op een pc met 1.8 cpu 786 ram en 128 videokaart en voornamelijk met software voor de grafische / multimediale / fotografie wereld.
Nu wil ik dit voort zetten op een snel en stabiel systeem
Mijn oog is gevallen op de huidige powerbook g4 ( 15 inch ) en tegelijkertijd vond ik de g5 (2.0 dual) ook zeer aantrekkelijk.

Hier zit ik dus tussen te twijfelen…Wie kan me een van deze 2 machines aan raden aan de hand van mijn behoeftes ? ( eventueel hoor ik enige ervaringen van mensen die hetzelfde doen qua werk op Pbook)

(budget is ongv.2100 e)

Je bent bekend met het feit dat Apple onlangs de MacBook Pro heeft uitgebracht?

De PowerBook G4 is een hele puike machine, maar de G4 processor is gedateerd. Apple heeft het niet voor elkaar gekregen om in de PB een G5 processor te stoppen.
De MacBook Pro is uitgerust met de nieuwe Intel chips.

Nadeel van deze machine op dit moment is dat de Adobe CS software en Apple’s eigen Pro apps niet native draaien op die machine. Die werken wel maar onder emulatie door een techniek die ‘Rosetta’ genoemd wordt.
Echter, de performance van vooral de Adobe CS programma’s valt tegen qua snelheid.
In 2007 verwacht Adobe de CS3 uit te brengen die dan ook op de Intel Macs op volle snelheid draait. maar 2007 is nog ver, heel ver weg.

Dat is de ‘itch’ aan de MacBook machines. De G5 machines krijgen nog dit kalenderjaar een Intel Update. De huidige G5 lijn is zeer goed. Echter, kun je het opbrengen om te wachten totdat ze van een Intel Processor voorzien zijn?

Jep , ik wist dat de macbooks er waren

Maar het wachten tot 2007 zie ik niet echt zitten :wink: ik dacht binnen nu en 4 maanden een mac user te zijn.

Het feit dat de g4 PB nu redelijk terug aan het lopen is in prijs vind ik gunstig , zodat ik deze dan vol kan proppen met Ram
Alleen hier stuit ik op de kosten … ben dan ongeveer 2100 euro kwijt maar voor dat zelfde geld heb ik een standard g5 ppc 2.0 dual [b:5921a8fb65]zonder[/b:5921a8fb65] scherm

De G5 is sneller vanwege de G5 processor. De Powerbook heeft een G4 processor aan boord. Daarnaast komt de G5 machine ook in dual-G5 en Dual-Core (2 processorkerner per processor... dat is bij 2 processoren dus 4 processorkernen!) uitvoeringen. De Powerbook bestaat alleeni n single-processor uitvoeringen.

Gebruikers die een Powerbook hebben prijzen het apparaat de hemel in. Ik heb er even op mogen werken en ik heb het ding met tranen in mijn ogen moeten teruggeven.
Toch denk ik persoonlijk dat de performance van de Adobe CS onder Rosetta overeenkomt met de configuratie waar je nu mee werkt. Ik weet het, het is natte vingerwerk.

Zowel de G4 als de G4 zijn geschikt voor het werk dat jij doet. Geen enkel probleem. Koop zoveel mogelijk RAM als je budget toelaat. OSX is gek op RAM.
De PowerBook is mobiel, de G5 niet. Maar de G5 heeft meer power aan boord en is echt gemaakt voor de studio.

aha oke , dan is het niet echt worthy om een macbook te kopen aangezien alle software die moet knallen niet knalt op de macbook.

Dan word het of een powerbook met extra scherm of een g5 ppc met scherm

Wel, je kan het zo zien:

Power Mac G5:

Zeer snel en betroubaar, maar lichtjes gedateerd. Het probleem is dat je nu een grote aankoop doet die lang moet meekunnen, die 2000 euro kost én geen scherm heeft,

MacBook Pro:

Ongeveer zo snel als de Power Mac. Toekomstgericht én met 15,4" scherm met de kwaliteit van een Cinema Display. Met ingebouwde webcam (de iSight) en Front Row, media met een afstandsbediening (zie de Apple site).Er is echter één probleem waarop je moet letten:

De MacBook Pro is gebaseerd op Intel-processors, terwijl dat de Power Mac de oude PowerPC gebruikt. Om te zorgen dat programma’s die zijn gecompileerd (= omgezet naar processorcode) voor een PowerPC draaien op een Intel-processor onder een speciale laag genaamd Rosetta. Die zet alle PowerPC-code om naar Intel-code, zonder dat je er iets van merkt.

PowerPC-programma’s draaien daardoor iets tragen op een Intel, en sommigen zelfs helemaal niet. Op Version Cue Workspace na werkt heel de Creative Suite in Rosetta.

Heel veel programma’s werken tegenwoordig native (=zonder emulatie, dus zonder Rosetta in dit geval) onder beide architecturen(= soorten processors). Zo’n programma wordt een Universal Binary genoemd.

Advies: heel simpel, vindt je de mobiliteit belangrijk, kies dan de MacBook Pro. Vindt je het niet erg om een grote kast te hebben op je bureau, kies dan de Power Mac.

De MacBook Pro is mss wel snel maar ik kan mij niet voorstellen dat ie een dual G5 voorbijsteekt. Zeker niet met de Adobe-programmas onder Rosetta.

De PowerMac G5 is een waar rekenbeest. Zeker op multimedia gebied heeft hij vele voordelen. Zo kun je je systeem op de ene schijf zetten, en je werkbestanden op de andere, dus video capturen en renderen gaat perfect... nog meer voordelen:

• Upgrade-baar ( 2 interne schijven, DVD-brander, grafische kaart )
• Meer aansluitingen ( FireWire 800, optisch geluid in en uit )
• 2 DVI aansluitingen
• uitbreidbaar door 3 beschikbare PCI express poorten

En er kan een flinke hoeveelheid RAM geheugen in :)

Je zou het inderdaad bijna vergeten te noemen... :)

…en dat terwijl ik zelf 5 GB intern geheugen heb. :sealed:

hehe inderdaad

maar een g4 pbook lijkt me toch ook damn sweet