powerbook G4 valt uit en de datum is veranderd

hey, ik heb soms problemen met mn PB (geregeld vastlopen) maar deze keer kan ik het echt niet meer aan!!!

Mijn PB viel gewoon uit en het duurde iets langer dan normaal voor hij weer starte. Toen hij opgestart was kreeg ik het bericht dat sommige programma’s misschien niet meer zouden werken omdat mijn datum verkeerd stond.
Er stond 1 januari 1970 en het uur stond ook verkeerd.
Maar nu is alles ok.

weer iemand de oorzaak ervan?

Yep. Een hele simpele.

Je backup-batterij (PRAM-batterij) heeft de pijp aan Maarten gegeven.
Die is leeg dus. Een nieuwe PRAM-batterijtje gaat dat oplossen.

Heb je bij toeval een Powerbook Pismo/Lombard? Dan heb ik een batterij voor je. :wink:

Zo één?

[img:7042724015]http://tamaru.cocolog-nifty.com/kinnennikki/images/PISMO_1.jpg[/img:7042724015]

is dat dan ook de oorzaak dat ik telkens een error krijg bij mn wekelijkse backup?

iK snap niet echt wat je bedoeld met Powerbook Pismo/Lombard.

kan je die batterij checken of moet je daarvoor naar de winkel gaan?

dank je voor de snelle respons

[quote:004417be68="PaulusDeBouter"]...Maar nu is alles ok....[/quote:004417be68]

Ik las even over dat laatste regeltje heen. Hoe bedoel je dat?
Staat de datum e.d. opeens weer vanzelf goed, of bedoel je dat je het zelf weer hebt goed gezet?

[quote:79475a4d12="PaulusDeBouter"]is dat dan ook de oorzaak dat ik telkens een error krijg bij mn wekelijkse backup?

iK snap niet echt wat je bedoeld met Powerbook Pismo/Lombard.

kan je die batterij checken of moet je daarvoor naar de winkel gaan?

dank je voor de snelle respons[/quote:79475a4d12]

• dat heeft helemaal niets te maken met een error bij backuppen (alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe en wat jij backupt)

• Powerbook Pismo/Lombard is de Powerbook die op bovenstaand plaatje staat (de zwarte dus)

• Die batterij kan je niet checken, is ook niet nodig. Als je datum elke keer terugvalt naar 1970, is hij echt leeg/op/dood

Hier staat de advertentie van mijn batterijen.

[quote:9d64d48c5f="KarelWillem"][quote:9d64d48c5f="PaulusDeBouter"]...Maar nu is alles ok....[/quote:9d64d48c5f]

Ik las even over dat laatste regeltje heen. Hoe bedoel je dat?
Staat de datum e.d. opeens weer vanzelf goed, of bedoel je dat je het zelf weer hebt goed gezet?[/quote:9d64d48c5f]

oh ja sorry Ik heb ze zelf goed gezet! :slight_smile:

Ik heb een gewone Powerbook G4 grijs dus :) 16 maanden oud

Ik back up mn schoolmateriaal elke week met een standaard programmatje dat erop zit.

maar ik vindt mn gebackupte gegevens niet terug. Ik zou dat beter stoppen dan :frowning:

16 maanden oud pas? Vanaf nieuw aangeschaft?

Dan kan die batterij nooit op zijn! Dat is niet goed i.i.g.
IK zal even bij je dealer langs gaan als ik jou was.

Ja nieuw gekocht

tja ik ga vanmiddag gaan.

toch bedankt voor de info!

:apple: