Powerbook hardeschijf geeft SMART-probleem aan.

Ik heb een Powerbook 12", 1.33 Ghz.

Al een tijdje heb ik last van een trage hardeschijf (zie eerder topics).

Als die tijd heb nooit een foutmelding gekregen, en wist dus ook niet dat het op de HD ging, maar nu krijg ik bij Disk Utility de volgende melding:

[img:c8d257158b]http://www.dream-creations.nl/rotzooi/smart.jpg[/img:c8d257158b]

Niks meer aan te doen zeker…

Hoe duur is een nieuwe HD? Kan ik deze zelf inbouwen etc… [/img]

drives verschillen in prijs, tussen de 100 en 200 euro heb je een leuk schijfje. bij informatique.nl: Toshiba 100Gb, 2.5", 5400rpm, 16Mb, ATA100 191,00

en via http://pbfixit.com/Guide is het een eitje om het zelf te vervangen.

Misschien kun je er dan meteen een 7200tourenschijf indrukken, als die tegenwoordig wat stiller zijn.

Waar kan ik goeie HD's vinden?

En hoe weet ik welke er allemaal compatible zijn?

dat zou ik persoonlijk in een 12" niet zo snel doen, over het algemeen worden de 7200RPM schijven namelijk warmer.

ik heb zelf voor de bovenstaande schijf gekozen voor mijn 12" 1GHZ en hij draait veel sneller dan eenzelfde schijf met 8MB cache dus dat was voor mij belangrijker.

:slight_smile:

De nieuwste 7200rpm schijven (Hitachi 7K100, Seagate) verbruiken evenveel of minder stroom dan de vorige generatie 5400rpm schijven, en worden dus niet warmer. Let wel op dat je geen Hitachi 7K60 koopt, die lust wel veel energie. Helaas zijn de nieuwe 7K100 schijven nog wel duur... (ong. 200euro voor de 100GB 7K100)

succes, Bart

Zeolynx,

Maak meteen een back-up van je data !
Aangezien je het laatste model IBook bezit denk ik dat je garantie kunt claimen! Jouw HD zou naar verwachting toch minimaal 2 jaar mee mogen gaan.
Tav de ‘SMART’ failure,…bij Systeemprofiel kun je merk/type en serienummer van je HD vinden , zeker weten dat er nog fabrieksgarantie op zit! Ik heb toevallig zelf vorige maand een 2 jaar oude Maxtor teruggestuurd [ook met een SMART failure] en heb daar een nieuwe voor ontvangen [van Maxtor dus].
Succes.

Ik heb geen iBook, maar een Powerbook. Het is ook niet de recenste versie. De mijne is toch al zo'n anderhalf jaar oud.

Dit staat er bij mijn HD:

Model: TOSHIBA MK6025GAS
Revision: KA201B
Serial Number: 54L51353S
Removable Media: No
Detachable Drive: No
BSD Name: disk0
Protocol: ATA
Unit Number: 0
Socket Type: Internal
OS9 Drivers: No
S.M.A.R.T. status: Failing

Bellen naar Toshiba, en vragen of ik nog garantie heb?

http://www.toshiba-europe.com/storage/index.asp?nav=RSC_FAQ&page=FAQ&frame=content

Hier vind je hun garantie policy, je moet dus met Apple contact opnemen,…ze regelen dat niet zelf met een RMA service zoals de meeste anderen dat doen…is redelijk gunstig verwacht ik , aangezien je als redelijke levensduur langer dan1 1/2 jaar werking mag verwachten…blijf vriendelijk ,maar houd wel aan , ze moeten je helpen volgens mij!

Omdat ik geen Applecare heb, zijn de reparatiekosten voor mijn eigen rekening krijg ik net te horen.

Kijk die HD heb je al, nu nog even onderhandelen over de reparatiekosten; herinner Apple eraan dat de verwachte levensduur van de schijf toch echt op minimaal 2 jaar ligt, dat er van een zekere overmachtsituatie sprake is ,mag jou toch niet veroordelen tot alle kosten ? Ik zou ze voorstellen dat het delen van die kosten meer in jouw richting ligt.

Trouwens, en dat is al meerdere malen voorgekomen op deze site, Apple MOET jou twee jaar garantie geven! Volgens de Europese richtlijnen is er een garantie van TWEE jaar op elk apparaat dat je koopt. Apple vermeldt in hun garantie maar één jaar en daarmee zijn ze dus in overtreding. Ik vraag me af hoe lang die flauwe garantie-politiek van Apple nog gaat duren. Geweldige dingen die Apple's maar als ze stuk gaan (en dat gebeurt ook meer dan je zou denken zie: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=62660&highlight= ) zie je een hele andere kant van de appel.

(Ter vergelijking: een tas van “Eastpack” is van alle rugzakken een duurdere en zo een beetje de Apple der rugzakken/“Built to resist”. Nou: je krijgt er dan ook levenslang garantie op! Zelfs al gaat de ritssluiting kapot en is het je eigen schuld. Kijk, dat is service én reclame.)

Zeg ze dat maar eens.[size=12:5404035992][/size:5404035992]

[quote:e75ba9eb93="MoNdO GeNeRaToR"]Trouwens, en dat is al meerdere malen voorgekomen op deze site, Apple MOET jou twee jaar garantie geven! Volgens de Europese richtlijnen is er een garantie van TWEE jaar op elk apparaat dat je koopt. Apple vermeldt in hun garantie maar één jaar en daarmee zijn ze dus in overtreding. Ik vraag me af hoe lang die flauwe garantie-politiek van Apple nog gaat duren. Geweldige dingen die Apple's maar als ze stuk gaan (en dat gebeurt ook meer dan je zou denken zie: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=62660&highlight= ) zie je een hele andere kant van de appel.[/quote:e75ba9eb93] je zegt het precies goed, het zijn richtlijnen, en daar hoeft een fabrikant zich dus niet aan te houden. trust me i've been there, uit laten zoeken door rechtswinkel en een advocaat, maar het mocht niet baten.

Hoog tijd dus dat richtlijnen wet worden dan. Sorry voor mijn geratel maar ik heb al het één en ander achter de rug met Apple. Gelukkig wél binnen garantie. Toch stoort het me verschrikkelijk dat er mensen in de kou blijven staan met problemen die duidelijk met slechte fabrikage te maken hebben.

Kwaliteit bieden tot de garantie verlopen is kan iedereen. Had van Apple wel iets klantvriendelijkere zaken verwacht.

Zo raak je dus klanten kwijt.

Groetjes

Dirk

Allemaal mooi, maar een ritssluiting vergelijken met een PB is natuurlijk van de gekke. Het is aan de consument of hij zover wil gaan voor een beetje garantie, weegt niet op tegen een nwe harde schijf. Al die energie en tijd kan je beter steken in het kopen van een nwe schijf. Als de hele PB nou naar z'n grootje was dan wel natuurlijk.

Ik vergeleek dan ook niet de ritssluiting maar het bedrijf en hun manier van klanten werven. "Eastpack: built to resist" en als ie niet meegaat dan fixen we hem gratis én levenslang.

Dat verwacht ik nu niet van Apple maar als je zegt kwaliteit te bieden mag je computer niet na een maand of dertien stuk gaan. En dan kan je het helemaal niet maken van mensen doodleuk te zeggen: nou dan had je maar Applecare moeten nemen tegen 446 €.

Dat is als het een ander overkomt “flauw van Apple” en als het je zelf overkomt gewoon “kut”.

Slikt ie deze?

http://www.icomputers.nl//product_detail.asp?A_ID=932&S_ID=426&SS_ID=1158&SSS_ID=745

Dan ga ik die bestellen.

Nou? 8)

Ik begrijp hieruit dat je je erbij neerlegt? Onbegrijpelijk, ik dacht trouwens dat ze wel aanboden een nieuwe schijf te leveren!? Ik kan de desbetreffende links niet meer vinden ,maar een garantieclaim voor een HD die na 1 1/2 jaar kapot gaat heeft een ZEER goede kans...je geeft het te makkelijk op. Heb je Apple support gebeld? Of gewoon je dealer? 18 maanden is een te korte levensverwachting voor een HD,...je geeft het te snel op ! Stel een aangetekend schrijven op waarin je deze feiten stelt, en verstuur die asap. En blijf bellen.