Powerbook: Instellingen wireless router

Aangezien ik nieuw ben op dit forum: iedereen gegroet!

Ik heb veel gezocht op dit forum naar een oplossing voor mijn probleem. Helaas heb ik via de vele topics nog steeds geen antwoord gevonden en vandaar mijn vraag.

Ik zal het kort en duidelijk proberen te houden:

Ik heb een Powerbook 17Inch (2003) met ingebouwde Airport Extreme kaart waarmee ik draadloos wil internetten via de volgende router: Siemens Gigaset SE505.
De router werkt prima en ik heb volgens mij al ingesteld dat de router toestemming verleent om mijn Powerbook toe te laten tot het netwerk. Desondanks vangt mijn powerbook geen signaal op van de router…

Helaas ben ik een leek op dit gebied en weet ik niet hoe ik alles in moet stellen. Ik ben uiteraard al dagen bezig geweest maar mijn Powerbook vangt maar geen signaal op van de router (en daarnaast verdwaal ik in de wirwar van IP, LAN/WAN, Subnetmasker, SSID en meerdere van deze termen…).

Heeft iemand een geniaal a-b-c-tje waarmee zelfs deze ‘amateur op netwerkgebied’ aan de slag kan?

Alvast bedankt en excuses voor een eventuele dubbele vraag op dit forum…

Groet,
Yorick

gegroet,

Ikvrees een probleem met je airport,
normaal gesproken vangt die een signaal direct op.
heb je al gebrobeerd een ander signaal op te vangen. zodat je weet dat het niet aan je airport ligt?

Als het goed heeft het netwerk een naam. Deze kan je direct invoeren.

Om een signaal te zien kan je ook iStumbler downloaden via Versiontracker.com.
Hiermee kan je alle netwerk-signalen in je omgeving opvangen.

Bedankt voor de reacties,

maar om zeker te weten of ik het nu goed begrijp…:

Als ik mijn Powerbook aanzet en zoek naar een signaal van de router zou hij deze automatisch moeten vinden? Of moet ik eerst allemaal instellingen in orde maken?

Oftewel, kan iemand mij uitleggen wat ik precies moet doen vanaf het moment dat ik de powerbook aanzet?

En flax & artimachead; ik ontvang wel een signaal genaamd ‘Speedtouch 7E’ ook deze vind ik met het programma iStumbler, maar dat is niet het signaal van mijn router de Gigaset SE505 (toch?). Misschien van de buren ofzo?

Ik begrijp er in ieder geval helemaal niets meer van…

Ik ga wel weer even verder met zoeken naar antwoorden. Als iemand iets weet, laat het me alstublieft even weten.

To be continued…

Heb je het hulprogramma van de Airport al gedraaid? deze zoekt ook al de aanwezige draadloze stations.

[quote:1bb008b8f5="Valeo"]

En flax & artimachead; ik ontvang wel een signaal genaamd ‘Speedtouch 7E’ ook deze vind ik met het programma iStumbler, maar dat is niet het signaal van mijn router de Gigaset SE505 (toch?). Misschien van de buren ofzo?

[/quote:1bb008b8f5]

De Speedtouch 7E is inderdaad van één van je buren.

Twee mogelijkheden of de Siemens geeft geen signaal of een verborgen al is de kans daarop wel wat kleiner.
Levert de Siemens wel een signaal die compatibel is?

Je moet even ergens in het menuutje van de router een vinkje zetten voor SSID Broadcast... Dan zou die het denk ik moeten doen...

Succes,

Nick

het kan zijn dat je je mac-adres (hardware/netwerkadres) moet opgeven in je router. Kan je het ipadres van de router wel vinden? (staat vast wel in de handleiding). Heb je daar een of andere admin-pagina? Dan kan je daar als het goed is je pc's invullen, met de mac-adressen en toegekende ip-adressen. Tenminste... zo hebben wij het hier.

succes ermee!

je moet SSID broadcast aanzetten

MVG
Basiel

Als je er helemaal niet uitkomt is het misschien een plan om te beginnen met minimale beveiligingsinstellingen voor je 802.11-router. Dus geen MAC-adreskoppeling, geen toegangsbeperkingen op IP-adres, geen WEP, WPA of andere gecodeerde wachtwoordbeveiliging.

Als je dan NOG geen signaal krijgt geeft de router gewoon geen compatible signaal. Kun je op je buurmans netwerk wel aanloggen?

Als je met ‘alles open’ wel toegnag tot het netwerk krijgt kun je 1 voor 1 de beveiligingsopties inschakelen tot je een afdoende beveiligd netwerk overhoudt.

Succes.

Jaaaa! Het is gelukt.....

Iedereen bedankt voor de reacties, mede daardoor ben ik er uit gekomen.

Ik zal nog even kort een samenvatting geven over wat ik precies gedaan heb zodat iemand anders er in de toekomst misschien nog wat aan heeft:

Ik ben eerst naar de pagina gegaan van de router waar alle instellingen ingevoerd/gewijzigd kunnen worden (door het betreffende IP-adres in de browser in te voeren). Daar moest ik inderdaad de SSID inschakelen door ‘visible’ aan te vinken ipv ‘invisible’ (->wireless settings->basic settings->SSID)
Daarna herkende mijn Powerbook pas het signaal van de router.

Om in te loggen op de router wordt er gevraagd om een paswoord of een toegangscode. Om te weten hoe de router is beveiligd moet je weer terug naar de pagina met router instellingen. Daar kun je bij ‘Encryption’ instellen hoe je het signaal wilt beveiligen (->wireless settings->Encryption->data Encryption). Je hebt dan een aantal keuzes; off / WEP 64 / WEP 128 etc…

Bij het draadloos inloggen op het netwerk moet je dan als er om een paswoord of toegangscode wordt gevraagd exact dezelfde gegevens invoeren en hoppa! Vanaf nu is de link gemaakt en wordt het signaal herkend en hoef je voortaan geen codes meer in te voeren maar simpelweg de verbinding te maken (of te verbreken). Je kunt daarna ook weer (bij de router instellingen) bij SSID ‘invisible’ aanvinken om de beveiliging weer te verhogen.

N.B.
Voordat ik hieraan ben begonnen heb ik eerst in de router instellingen het MAC adres toegevoegd in de lijst van computers die door de router herkend mogen worden. Je verleent dan toestemming aan de router om jouw computer draadloos te herkennen. En daarnaast was ik in het begin even in de war door de term MAC-adres, dus ik zet het er maar bij voor andere leken onder ons; MAC staat voor ‘Media Access Controller’ en heeft dus niets te maken met Apple Mac…

Nogmaals iedereen bedankt! Forums zijn echt geniaal.