Powerbook kopen in New York City.

Ik ga in december een week rondneuzen in New York City. Wat musea bezoeken et cetera ([url=http://www.guggenheim.org/new_york_index.html]Guggenheim[/url], [url=http://www.moma.org/]MoMa[/url], ontbijten op de stoep van [url=http://www.tiffanys.com/]Tiffany's[/url] ...). Nu denk ik erover om in de [url=http://www.apple.com/retail/soho/]SoHo Apple Store[/url] een 15" Powerbook aan te schaffen, omdat het ongeveer €700 zou schelen t.o.v. een aankoop in NL (19% belasting).

Moet ik echter rekening houden met toeslagen wanneer ik het mee naar NL neem (import)?
Als er iets defect raakt, kan ik dan bij een nederlandse apple dealer aanspraak maken op de garantie?

cheers! – Papilio

ik heb er reeds 2 gekochti n apple store new york, je moet wel nog een 6procent dachtek bij rekenen van tax.

Als je slim bent, laat je de verpakking daar, en hou je je pc als handbagage en dan betaal je nada aan invoertaksen.

Scheelt inderdaad een hoop geld, volgend weekend chicago en een nieuwe ipod :slight_smile:

In België heb je wel het AZERTY <=> QWERTY probleem. :( Maar ik zou het ook doen, moest ik er zijn!

kun je dat niet late verandere ?

ik denk als dat kon dat je dan nog altijd goedkoper uitkomt :d

je kan ook (bij pc ging dat) je toetsenbord veranderen dus dan staan de lettertjes er wel op maar dan als je blindelings kan type heb je daar geen probleem mee

Ik geloof dat het enige significante verschil in de hardware tussen een powerbook uit the USA en NL de Power Adapter is (niet het toetsenbord). Wat op te lossen is door voor een paar euro gewoon een nederlands stroomsnoertje (of adapter) erbij te kopen.

Ik ben vooral benieuwd of de garantie (evt AppleCare) ook internationaal aangesproken kan worden… thanks :slight_smile:

Nou, zo goedkoop is een adaptertje ook weer niet. Beter: koop ter plekke (ik zag ze er liggen) een doosje met losse adapterstekkers, zit ook een platte euro-stekker bij en ben je ook meteen gedekt in Johannesburg, Hong Kong en Dubai, om een paar dwarsstraten te noemen 8) .

AppleCare op portable producten is internationaal...

Zonder nederlandse bon betaal je 19% btw aan de grens (van de geschatte waarde)! De douane is behoorlijk wat strenger geworden. Zorg dat je kunt aantonen dat je 'm in NL hebt gekocht...

[quote:fef4926e5b="Tjerker"]Zonder nederlandse bon betaal je 19% btw aan de grens (van de geschatte waarde)! De douane is behoorlijk wat strenger geworden. Zorg dat je kunt aantonen dat je 'm in NL hebt gekocht...[/quote:fef4926e5b]

Als ik, zoals Fuji al zei, het verpakkingsmateriaal achterlaat en louter de powerbook als handbagage meeneem, zal de douane toch niet weten dat het zojuist in the USA is gekocht? Ik kan het me inderdaad voorstellen, wat jij zegt, wanneer ik met een grote apple doos bij de poorten sta :wink:

moet je dus wel ff een NL adapter meenemen - ze zijn echt erg streng - en doortrapt...

neem een nederlands eurokabeltje mee,.. das voldoende,..

die kan ook aan de adapter ipv het europese hoekje…

:smiley:

ik zat er ook aan te denken,… maar ik koop hem hier ex btw dan is hij goedkoper dan daar! :smiley:

[quote:a67b74a1f8="Tjerker"]moet je dus wel ff een NL adapter meenemen - ze zijn echt erg streng - en doortrapt...[/quote:a67b74a1f8]

inderdaad,
ze zijn erg gespitst op dit soort zaken, vooral als je uit NY komt.
een vriend van mij heeft erg lang moeten praten voordat hij zijn Tibook door de douane had. Hij kwam uit HongKong, maar had zijn Tibook gewoon in NL gekocht, maar ze wilden per sé een bon zien. Die had ie niet bij zich, maar het is hem uiteindelijk gelukt doordat hij heeft laten zien dat hij een Nederlands systeem heeft, waarmee volgens hem alleen in Nederland geleverde computers werden geleverd.

Zorg ervoor dat je al een hoop software en eigen documenten op die machine hebt. Zet de datum een paar weken terug (Let op de release datum van de 15"!) en installeer dan je software. In ieder geval de datum zetten op een dag dat je nog niet in de US was.

voor die qwerty, kun je bij taalinstellingen gewoon veranderen, maar blindtypen is inderdaad een zeer handig iets :) wat ik voor het geld dat ik bespaar wel erbij neem.

Applecare is inderdaad internationaal, wereldwijde garantie dus

En het is inderdaad misshien aan te raden wat software te installeren, en zo een internationaal adaptertje te kopen, kun je zeer goedkoop kopen hoor.Dat kan een bundeltje internationale stekkers zijn.
Met de stroomspanning op de adapter moet je niet mee inzitten die kan zowel de us als europese normen aan.

De douane kan aan het serienummer zien of deze in Europa is gekocht. Maar dat zullen ze niet snel doen, ze vragen liever naar een bon. Nou ja die heb je helaas niet. Niet gaan faken zo'n bon, ze zijn slimmer dan je denkt. Serienummer zit onder de batterij trouwens en das wel handig in dit geval. Wat ook handig is, is dat je OSX gewoon op Nederlands kan zetten en daarmee overtuig je ze wel. Tenzij de douanier zelf ook een Maccer is maar die kans is zo'n beetje 2 a 3 procent (en het is een ambtenaar dus het lijkt me zelfs uitgesloten :lol: ). Er zit genoeg software op dus dat zou ik niet extra meenemen uit NL. Dat schuif-stekkertje hoef je ook niet te veranderen, je ging immers naar de U.S. dus daarom heb je die bij je. Wel alle andere kabels, software, manuals, bon etc aan iemand anders meegeven of opsturen per post want als ze dat ontdekken ben je geheid het haasje. Hoogstwaarschijnlijk loop je er na al dit geregel gewoon doorheen.

Veel succes! :innocent:

PS Kan je als buitenlander niet tax-free shoppen in New York?

[quote:f23b4dddeb="gap"]PS Kan je als buitenlander niet tax-free shoppen in New York?[/quote:f23b4dddeb]

Ja dat kan, maar dan moet je dus in Nederland de belasting (BTW) afdragen.

[quote:0dfde7f461]Ja dat kan, maar dan moet je dus in Nederland de belasting (BTW) afdragen.[/quote:0dfde7f461]

stel nou, héél hypothetisch, dat je met ‘bonnie and clyde’ adrenaline in je lichaam niet gesnapt wordt bij de douane en je vergeet aangifte te doen. wat kan er dan nog gebeuren, behalve de criminele en morele schuldgevoelens die ten tijde van de jet-lag intense vormen aan zouden kunnen nemen …

oh, en zoals meneer de koekepeer al zei, AppleCare is internationaal. maar geldt dat ook voor de reguliere garantie (bijvoorbeeld bij een nederlandse dealer)?

Als je het officieel doet moet je op computers zowizo 19 procent btw betalen bij de grens, of je nou wel of niet tax free hebt gekocht.

Maar in NY kan je helaas niet tax-free shoppen zie ik net.
8.25% sales tax voor iedereen.

[quote:487051b8d3="papilio"] oh, en zoals meneer de koekepeer al zei, AppleCare is internationaal. maar geldt dat ook voor de reguliere garantie (bijvoorbeeld bij een nederlandse dealer)?[/quote:487051b8d3]

Portable producten van Apple hebben internationale warranty dus daar hoef je je geen zorgen over te maken maar als je Applecare er bij neemt zou ik eerst even uitzoeken hoe het precies zit.

Zo wilde ik ooit goedkoop in Singapore Applecare voor mijn Nederlandse powerbook aanschaffen maar dat mag niet van Apple.

[quote:bd8a996316="papilio"][quote:bd8a996316]Ja dat kan, maar dan moet je dus in Nederland de belasting (BTW) afdragen.[/quote:bd8a996316]

stel nou, héél hypothetisch, dat je met ‘bonnie and clyde’ adrenaline in je lichaam niet gesnapt wordt bij de douane en je vergeet aangifte te doen. wat kan er dan nog gebeuren, behalve de criminele en morele schuldgevoelens die ten tijde van de jet-lag intense vormen aan zouden kunnen nemen …[/quote:bd8a996316]

Dan kan er vrijwel niets gebeuren, tenzij je bij aankoop je naam of bedrijfsnaam hebt laten zetten, want dan is er sneller traceerbaar dat er iets niet in de haak is. Maar ja dan doen ze het nog niet want ze gaan niet voor 1 computertje iemand opsporen, dat is te duur.

Als je nou met pallets tegelijk aan het importeren (smokkelen heet het officieel) bent dan heb je meer kans dat ze je eens komen opzoeken…