powerbook met limonade schade...???

Op www.tweedehandsmac.nl staat een powerbook te koop welke limonade schade heeft. Naar eigen zeggen functioneerd de laptop wel naar behoren, echter…. De airport kaart functioneerd niet meer en de toetsen blijven af en toe plakken. Zie onderstaande copy paste van de advertentie. Naar zijn zeggen kost de reparatie van apple 900 euro en is de airportkaart voor 100 euro te vervangen door een nieuwe. Nu ben ik opzoek naar een powerbook ter vervanging van mijn imac, en dit is dus een mooie aanbieding. Maar weet iemand of het mogelijk is zelf deze laptop te repareren? Of is dat geen haalbare kaart?

PowerBook G4/1000 17

Processor: G4 - 1000 MHz Geheugen: 1000 MB Harddisk: 60 GB
Poorten: USB FireWire UTP VGA DVI
Inclusief doos, maximaal geheugen (1GB SDRAM), extra batterij en Brenthaven (professionele) rugzak. Met originele software cd’s, 1 jaar oud, heeft lichte schade door een glas limonade (sommige toetsen blijven soms kleven en de Airport Extreme-kaart wordt niet “gezien”), maar werkt verder zoals het hoort. Alles kan gerepareerd worden volgens Apple, maar ik heb inmiddels meer dan genoeg geld besteed aan deze computer en alle extra’s. Bovendien gebruik ik nu een G5 en een iBookje.
Prijs: Euro 1500

Ik had hem ook gezien ja. Het blijft een gok natuurlijk. Want wat hij zegt dat er mis is kan ook niet kloppen zonder dat hij dat weet. Zodirect is er meer aan de hand en zit jij met een verkeerde machine. Dan is 1500 een hoge prijs voor een schade bak. Maar je kan kijken of hij het doet en als de toetsen kleven kan je een ander toetsen bord er in laten zetten of aan hangen. En als je de Airport het niet doet........als je hem niet gebruikt, wat maakt het uit. Maar er staan nog meer leuke machines op het internet. Kijk ook op www.2ehands.nl en marktplaats.nl. Ook Apple Centre Mac Support heeft vaak occassion PB's met 3 maanden garantie!!

Ik zou het niet wagen!! Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Waarom zou je deze kopen als je voor hetzelfde geld een nieuwe 14 inch iBook kunt kopen. Ik zou het er in iedersgeval niet op wagen, stel dat je 'm koopt en binnen een maand begeeft ie het van wegen de limonade schade... dan draai jij dus op voor de reparaties.

suc6 met je besluit…

het probleem met limonade en andere vochtschade is dat na verloop van tijd het zuur in de vloeistof de printplaten kan aantasten. Ik heb zelf een keer een glas limo over mijn pismo gegooid. Geen grijntje pijn, behalve dat de enter-toets er mee is opgehouden. Terwijl ik alles had schoongemaakt, heeft het zuur uit de limo toch iets beschadigd.

Een ander probleem lijkt me dat op bepaalde delen van de pb nu een kleverig achterblijfsel ligt van de limo. Als de pb heet wordt dkunnen de delen die met de limo zijn bedekt gaan stinken, of erger. In het gunstigste geval kun je caramel maken met je pb…

Maar ik ken ook iemand die een heel glas witte wijn in zijn alu pb had gegooid. De wijn stroomde bij de usb-poorten naar buiten. Veresleijk gezicht. Maar nu een halfjaar later is er nog steeds geen enkel probleem opgetreden.

Laatste tip: Op dit forum las ik over schoonmaakbedrijven die een vloestof hebben waar je je hele pb in kan dompelen en hem zo geheel schoonmaken. Lijkt me in dit geval wel handig.

Als de kosten van de reparatie bij Apple 900 euro bedragen dan lijkt het mij dat het moederbord vervangen moet worden. En dat kan je evt wel zelf repareren, door een los moederbord ergen in de VS te bestellen, maar dan kom je misschien op 750 euro ipv 900 en 2 dagen werk aan het openen en dicht maken van de powerbook als je dit nog nooit gedaan hebt.

Mijn eerste opwelling is : NIET DOEN, je koopt andermans ellende. waarom zou ie 'm anders weg doen.

Ja, ik zou het ook niet doen. Hij verteld ook dat hij een G5 en een iBook gaat gebruiken, is een beetje raar als je van snelheid houdt om dan terug te gaan naar een iBook.

Mijn vorige laptop was ook eentje met waterschade maar dan door mijn eigen toedoen en een gewoon glas water. Ik zelf heb daarna toch wel veel problemen ermee gehad, 1 USB deed het niet meer en ik heb ook mijn airport kaart moeten vervangen. Ik heb hem zelf nooit doorverkocht omdat ik bang was dat er veel problemen mee zouden komen, nu speelt het buurjongetje er regelmatig een spelletje op totdat hij vastslaat.

Simpel, gewoon niet drinken bij werken met PB... drinken? dan even weglopen, beweging is ook goed voor rsi :lol: Maar even zonder gekkigheid, nee ik zou het niet doen, "winst" die gaat opleveren bij het aankoop en kosten van reparatie weegt niet op tegen het risico.

Vijftienhonderd euro voor een tweedehands potentieel kurenmachine klinkt mij erg duur in de oren. Wat kost een nieuwe Powerbook / iBook tegenwoordig? Volgens mij niet veel duurder. Bij MacHouse te Woerden een PowerBook 12" 1.33 GHz voor vrijwel dezelfde prijs (exclusief).

Nou, onwetende hoeveel beter de limonadebeschadigde PowerBook is, zou ik het wel weten…
Of bied de helft van het bedrag voor de limonade PowerBook. Kijken of men hapt…

[quote:3c2eaf0101="gretver"] Laatste tip: Op dit forum las ik over schoonmaakbedrijven die een vloestof hebben waar je je hele pb in kan dompelen en hem zo geheel schoonmaken. Lijkt me in dit geval wel handig.[/quote:3c2eaf0101]

Dat klinkt erg interessant. :slight_smile:
Jullie hebben gelijk, 1500 is teveel voor een risico machine als deze.
Maar ik moet ook een beetje op mijn centen letten. Net een huis gekocht enzo, tevens moeti k mijn imacje nog verkopen. Ik wil gewoon een laptop hebben met een superdrive, maar moet er wel met 2 schermen op kunnen werken. Ik moet er gewoon een extern scherm aan kunnen hangen. Moet sterk zijn. Lang meegaan, dun en licht zijn. :slight_smile: overigens een ibook met superdrive en een sloot geheugen kost een sloot met geld.

PS kan ik hier mensen voor charteren? Ik heb nog maar 2 man nodig.... :)

Aangeboden
Apple POWERBOOK G4 17" 1.33GHz/512/80/SD/BT

Aangeboden: 7 Apple POWERBOOK G4 17"

Produkt informatie
Processor : PowerPC G4 1.33 Ghz, 1 MB cache
Geheugen : 512 MB DDRAM PC2700 (MAX 1 GB MB)
Drive(s) : 80 GB HD; SuperDrive DVD-R/CD-RW
Expansion : PC-card Type II slot Cardbus
Aansluitingen : Bluetooth, 10/100/1000-T, 1x Firewire 400
1x Firewire 800, VGA, TV-Out, Airport 54Mbps (WIFI),
2 USB
Beeldscherm : 17" 1440x900 TFT Kleur GeForce 440 Go 64MB
Modem : 56K V92 fax/data
Afmetingen : 392x259x26 mm
Gewicht : 3.1 Kg
Voeding : net-voeding, Li-Ion accu (ca. 5 uur)
Kompleet met : MacOS X 10.2

Er zijn 7 nieuwe powerbooks, nieuw in ongeopende doos.
Ze gaan weg voor 1600 euro per stuk

Als u er 3 of meer neemt , gaan ze weg voor 1200 per stuk

Correctie ik heb nog maar 1 persoon nodig. :)

Ik denk dat je wel wat meer personen nodig hebt om een PowerBook bij deze meneer te krijgen.

Een stuk of vijf en een klein knuppeltje? :wink:

Je hebt wel oog voor betrouwbare aanbiedingen trouwens…

Uiteraard haal ik dan de laptop zelf op. :) Katana in mijn rugzak en gaan met die banaan.

Tja ik ben goed van vertrouwen, is een enorme fout. :slight_smile:

ik vraag me altijd af waarom iemand een nwe pb zou verkopen voor de helft van de waarde. Het zou een stuk geloofwaardiger zijn als hij er gewoon 2500 voor zou vragen, maar zo weinig dat gelooft toch geeneen?

Als hij zo’n altruïst is waarom geeft hij ze dan niet gewoon weg?

Vaak zijn dit soort akties euhm van de vrachtwagen gevallen akties. er meer voor vragen zal veel mensen niet over de streep halen om de laptop aan te schaffen. De prijs moet de mensen echt overhalen. Wat je daarmee eigenlijk verkoopt als koper zijnde is de mogelijkheid op garantie e.d.

sorry, maar dit soort prijzen zijn meer: "ik heb helemaal geen powerbook, maar wel jouw geld" prijzen.

Lijkt ineens verdacht veel op het iPod draadje. Hier moet je niets mee te maken willen hebben. La sze gejat zijn staan ze geregistreed. is er eens iets mee dan krijg je 'm geheid niet terug. (maar wel bezoek aan de deur...) Gezien de marges die er op die dingen gemaakt worden kan het niet anders dan jatwerk of oplichterij zijn.

Niet dat ik jullie geen goedkoop spul gun, maar kan er geen slot op? Intentie zal wel goed zijn, maar grote mogelijkheid op indirecte ilegaliteit op dit forum lijkt mij niet zo fijn. Als je hier geen serienummers mag uitwisselen, moet dit - hoewel niet bewezen maar hoog verdacht - uiteraard ook niet kunnen, toch?

Geheeel offtopic: Wat is er de laatste tijd gebeurt op dit forum? Al die "op slot" politie die hier rondstruint. Ik vind het ernstig. Ik begrijp dat een beetje moderatie nodig is, maar wanneer mensen zelf beginnen te gillen om sloten, lijkt ij dat het doel voorbijgeschoten is....