powerbook niet 24/7 aan?

mijn vader heeft een tweedehands powerbook g4 titanium 500mhz gekocht met 640 mb geheugen en de nieuwste osx-versie. hij heeft hem dag en nacht aan staan, gewoon aan het lichtnet en in de energie-settings staat dat alleen het beeldscherm na 10 minuten uit mag, de rest moet aanblijven.

nu is het zo dat hij soms 1 a 2 dagen gewoon aanblijft maar soms ook ineens in een soort slaap valt. als je dan de stekker eruit en er weer in stopt, springt ie meteen weer aan.

is dit te voorkomen? hoe komt dit? iemand? kan een laptop misschien niet 24/7 aan blijven staan ofzo?

Ik weet niet precies hoe het probleem komt dat je aangeeft, maar ik kan je aanraden om de laptop in slaap te sussen op het moment dat 'ie niet in gebruik is. Laptops zijn inderdaad niet super-geschikt om 24 uur p/d aan te staan. Tuurlijk zijn er mensen waarbij dit geen probleem is, maar ze zijn er niet voor gebouwd (o.a. harde schijf, koelingssysteem, evt. scherm, enz.). Daar zijn "echte" servers (dus niet de huis-tuin-en-keuken-Packard Bell bijv.) veel geschikter voor.

Ik heb mijn PB 800Mhz titanium ook dag en nacht aan staan. Dat is geen enkel probleem. Ik heb bij normaal gebruik ook nooit crashes of zoiets. Ik heb het een keer aan een Apple medewerker gevraagd en die zei me dat het ook geen enkel probleem moest zijn. In ieder geval heb ik hem nu zo'n 3 jaar en heb er nog nooit problemen mee gehad. Alleen de batterij moet eigenlijk vervangen worden maar dat is me te duur voor een "oude" labtop.

Binnenkort heb ik mijn nieuwe G5, dan mag ie gaan slapen… :wink:

ja, maar hij wordt dus wel als server gebruikt en mag dus niet slapen!

hoe voorkom ik dit af en toe uitvallen?

Waarschijnlijk kun je dit probleem oplossen door een server te kopen... :?

nou, gaan we dat toch doen, vanmiddag maar even 3600,- meebrengen naar de applewinkel. bedankt voor de tip!

Is het uitvallen niet gewoon de 'energy saver' setting voor als ie aan de power adapter draait?

nee, dat was waar ik eerst ook aan dacht. hij heeft de opdracht gewoon altijd aan te staan met netspanning of batterij. alleen het beeldscherm mag in beide gevallen na 10 minuten uitvallen.

Uptime 4 days, 20 hours, 12 minutes... :?

Zonder 1 minuut slaap… (paar seconden wel, toen was me stroom op :P)
Ding staat hier ook dag en nacht aan, maar HD gaat wel slapen als het goed is, die heeft ie 's nachts niet nodig meen ik…

En mn scherm gaat ook dimmen, dus dat kan weinig kwaad denk ik…