Powerbook nieuw?

Hoi,

Stel je koopt een PowerBook in de winkel en als deze besteld is je hem gaat halen. Waaraan kun je zien of eventueel controleren dat dit een nieuwe PowerBook is en geen Showroommodel of ouder model? Zit er bijvoorbeeld plastic op tft scherm geplakt ofzo?

Thx

Dave

Hi Dave,

Bij mijn nieuwe powerbook (gekocht via applestore) was er een dun wit kunststoffen bescherming tussen het scherm en het toetsenbord.
De powerbook stak trouwens ook in een verzegelde (met een grote sticker die je moet scheuren om de powerbook uit te pakken) kunststoffen tas.

Je kan zien in het systeemprofiel van de computer over welke versie het gaat.
(vergelijk deze gegevens met deze op de apple site).

hopelijk heb ik u verder kunnen helpen.

jezz

[quote:3827470b24="jezzbo"]Hi Dave,

Bij mijn nieuwe powerbook (gekocht via applestore) was er een dun wit kunststoffen bescherming tussen het scherm en het toetsenbord.
De powerbook stak trouwens ook in een verzegelde (met een grote sticker die je moet scheuren om de powerbook uit te pakken) kunststoffen tas.

Je kan zien in het systeemprofiel van de computer over welke versie het gaat.
(vergelijk deze gegevens met deze op de apple site).

hopelijk heb ik u verder kunnen helpen.

jezz[/quote:3827470b24]

Was die bescherming op het scherm geplakt? Dat plastic dat maar 1x kan worden geplakt op tft en daarna niet meer plakt?

Nee, is een soort inlegvelletje (te hergebruiken)

Worden de PowerBooks eigenlijk ongeinstalleerd geleverd?

Mac OS X wordt volledig geïnstalleerd. Na het starten van de machine kom je direct in het scherm waar je de taal kunt kiezen en dan je registratie gegevens mag invoeren.

Je kunt aan het serienummer afleiden wanneer de machine gebouwd is.
TechTool Pro kan dat volgens mij al meteen voor je uitzoeken.
Hoe dichter die periode bij de aankoopdatum ligt, hoe kleiner de kans dat 'ie gebruikt is.

Koop je een standaard PowerBook, dan kun je eventueel expliciet vragen naar een verzegelde doos. Maar laat je al geheugen erbij zetten ofzo, dan wordt de Mac meestal van te voren al open gemaakt, zodat je meteen het nieuwe geheugen kunt gebruiken. Dan wordt het natuurlijk moeilijker om te controleren.

Maar vraag je dat omdat je op het punt staat om een PowerBook te kopen?
Of heb je een PowerBook gekocht en heb je het idee dat je geen nieuwe hebt gekregen?

en kijk ook even of je je powerbook bij een fatsoenlijke winkel koopt...

[quote:665d790122="macpro"]Mac OS X wordt volledig geïnstalleerd. Na het starten van de machine kom je direct in het scherm waar je de taal kunt kiezen en dan je registratie gegevens mag invoeren.

Je kunt aan het serienummer afleiden wanneer de machine gebouwd is.
TechTool Pro kan dat volgens mij al meteen voor je uitzoeken.
Hoe dichter die periode bij de aankoopdatum ligt, hoe kleiner de kans dat 'ie gebruikt is.

Koop je een standaard PowerBook, dan kun je eventueel expliciet vragen naar een verzegelde doos. Maar laat je al geheugen erbij zetten ofzo, dan wordt de Mac meestal van te voren al open gemaakt, zodat je meteen het nieuwe geheugen kunt gebruiken. Dan wordt het natuurlijk moeilijker om te controleren.

Maar vraag je dat omdat je op het punt staat om een PowerBook te kopen?
Of heb je een PowerBook gekocht en heb je het idee dat je geen nieuwe hebt gekregen?[/quote:665d790122]

Ik heb er een gekocht, maar de verkoper zei dat MacOSX niet erop werd geinstalleerd. Moest ik zelf doen. Maar ik kan dus aan de hand van serienummer navragen wanneer notebook is gemaakt?

Thx

ps. Gekocht bij Officieel Apple Centre

nog iets: Kan ik serienummer van verpakking met notebook vergelijken?

@Macpro. Ik heb nog nooit een geinstalleerde PowerBook gekregen. Altijd een die direct vraagt om een System CD. En vervolgens nog 1.

De machine is verzegeld middels een grote witte sticker die de enveloppe sluit waarin de PowerBook zit. Soort foam, Is mij maar 1 keer gelukt die er zonder scheuren af te peuteren.
daarbij,… alle kabels en dergelijke hebben zo’n vuilniszakbindertje,… en de System CD zit weer in een apart zakje waarop ook zo’n verzegeling zit. Op het scherm zit een folie die je volgens mij nooit fatsoenlijk terug kunt plakker. Op de zwarte doos zit een ronde transparante sticker die je ook vrijwel niet los krijgt zonder de doos te beschadigen, die snijd ik altijd door met een scherp mes.

Anyway,… veel succes met je nieuwe machine!

8)

[quote:8681598d58="Deef"]nog iets: Kan ik serienummer van verpakking met notebook vergelijken?[/quote:8681598d58] Ja.

[quote:e5dee100a1="beammeup"]@Macpro. Ik heb nog nooit een geinstalleerde PowerBook gekregen. Altijd een die direct vraagt om een System CD. En vervolgens nog 1.[/quote:e5dee100a1] Nu breng je me aan het twijfelen. De PowerBook 15" van KinkWitch vroeg idd om de installatie DVD. Maar mijn iBook en iMac sprongen meteen naar een scherm voor taal en registratie.

Jongens en (meiden?) Hartelijk dank voor de info! Ik ga deze info zeker weten gebruiken!!!!!!!!!!!

nog een tip: bewaar dat witte velletje dat tussen je toetsenbord en je scherm zit, en stop dat altijd terug als je je PB dichtklapt. dan voorkom je vieze vlekken en krassen van je toetsenbord op je scherm!! (markeer ook even wat boven en onder is, zodat altijd dezelfde zijde tegen het scherm aanligt)

[quote:80bbc93668="stinky"]nog een tip: bewaar dat witte velletje dat tussen je toetsenbord en je scherm zit, en stop dat altijd terug als je je PB dichtklapt. dan voorkom je vieze vlekken en krassen van je toetsenbord op je scherm!! (markeer ook even wat boven en onder is, zodat altijd dezelfde zijde tegen het scherm aanligt)[/quote:80bbc93668]

Thx voor de tip, zal ik doen!

en hoe bevalt hij? En mag ik vragen waarom je voor de powerbook bent gegaan, eniet voor de ibook?

[quote:a0cdb3bd68="macpro"]Maar mijn iBook en iMac sprongen meteen naar een scherm voor taal en registratie.[/quote:a0cdb3bd68]

Dan was-ie al geinstalleerd, wat erop duidt dat hij al eerder geinstalleerd was. Een nieuwe Mac hoort automatisch te vragen om de installatieschijf!

[quote:b0cba6c985="passenger"][quote:b0cba6c985="macpro"]Maar mijn iBook en iMac sprongen meteen naar een scherm voor taal en registratie.[/quote:b0cba6c985]

Dan was-ie al geinstalleerd, wat erop duidt dat hij al eerder geinstalleerd was. Een nieuwe Mac hoort automatisch te vragen om de installatieschijf![/quote:b0cba6c985]
Potverdriedubbeltjes :o

En ik vond het nog wel zo handig dat ik meteen aan de slag kon.

Bij die PowerBook zat ik echt te balen dat de hele installatie nog moest gebeuren, ook al ging dat uiteindelijk wel snel.

De iMac en iBook heb ik bij aankoop meteen laten opwaarderen met geheugen, dus dat de doos al open was was logisch. Heb verder met beide machines geen problemen, dus zo’n ramp vind ik het dan weer niet.

Mijn Powerbook in bestelling word ook opgewaardeerd naar een 128 mb videokaart. Ik neem dan ook aan dat de doos al open is als ik hem krijg.

Eerste wat ik doe is kijken als er geen deukjes in zitten, serial number checken als het geen oude P-Book is en als de 128 mb videokaart er wel in zit :slight_smile:

Once you go Mac, you never go back :smiley:

Niet gelijk paranoide worden! Als een machine vers uit de fabriek komt, ook op maat gemaakt, is-ie geseald. Is dat niet zo, dan is-ie bij de distibuteur of de dealer geopend. Gewoon even checken in de winkel, je kunt het heel makkelijk zien.

Al is het niet netjes van een dealer als hij of zij er niet bij verteld dat de machine al geinstalleerd is en waarom. :?