Powerbook of iBook?

Ik kon nergens even een overzichtelijk centraal topic vinden, daarom maar even zo.

Ik wil binnenkort graag een laptop kopen, natuurlijk een Mac :slight_smile: Maar ik zit erg te twijfelen tussen de iBook en de Powerbook. Eigenlijk staat al vast dat ik een 12" wil. Wat zijn de voor- en nadelen van deze 2?

Dit weet ik/denk ik te weten:

• Powerbook is iets sneller.
  • Powerbook vind ik net iets mooier, maar als er genoeg tegenargumenten komen, neem ik dit voor lief. Want ook de iBook vind ik super.
  • Powerbook wordt warmer heb ik gehoord… tot hoever is dit een probleem?
  • iBook lijkt iets robuuster en sterker, klopt dit?

Ik wil deze laptop vooral gebruiken voor school, er hoeven geen zware spellen op gedraait te worden, af en toe misschien wel leuk. Het belangrijkste is dat ik er fatsoenlijk op kan designen (Photoshop/Ilustrator/Flash etc.) Dit vind ik heel belangrijk. Verder wil ik er thuis en op school mee gaan airporten. Dus dit is een voordeel dat het in de PB al zit natuurlijk.

Geld :slight_smile: : In principe zou ik binnekort een PB kunnen betalen, maar dat zou betekenen dat al mijn spaarcentjes op zijn, en als het niet nodig is wil ik dat natuurlijk liever niet :stuck_out_tongue:

Adviezen graag!

Wat jij er mee gaat doen, is puur voor school? en thuis? dan zou ik een iBook nemen met extra veel ram 768mb

ik heb voor mij zelf een PowerBook 12" genomen, omdat ik het geld er voor had. als ik al me spaarcenten er in zou moeten stoppen had ik een iBook genomen.

iBook schijnt iets meer tegen stoten te kunnen, een PB kan in deuken… maar heb er zelf (nog) geen ervaring mee (gelukkig :wink: deuken :’( )

de 12" powerboek heeft t.ov. de iBook het volgende meer te beiden; - standaard een 60 Gb harde schijf t.o.v. 30 in de iBook - 1.33 GHz t.o.v. 1 GHz in de iBook - 64 Mb video geheugen - airport extreme kaart al ingebouwd - bluetooth al ingebouwd

dat verklaart nauuurlijk ook al het prijsverschil ten dele.
als je denkt dat je deze extra dingen nodig hebt, c.q wilt, dan een powerbook kiezen

als je dat niet nodig hebt dan is de iBook ook perfect voor wat je wilt,

ongeacht wat je koopt, doe er meteen meer geheugen in minimaal 512 Mb maar meer is beter. en schijfruimte is ook wel belangrijk, zeker wanneer je met muziek of video bezig gaat. dus kies ook meer dan 30 Gb.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ja ik heb al verteld waar ik hem voor nodig heb. Die betere videokaart lijkt me ook wel handig. Maar is dit essentieel voor Photoshop e.d.?

Als ik een iBook wil met extra geheugen, een grotere harde schijf en Airport extreme kaart zit ik al rond zo’n 1400/1500 euro. Mijn samengestelde PB kost zo’n 1700/1800 euro. Dit scheelt toch zo’n 300 euro. Is dit het waard voor de betere processor en videokaart?

Je kunt het geheugen beter niet bij Apple zelf kopen, maar bij bijvoorbeeld Informatique. Kost flink wat minder "spaarcenten".

Een snelle videokaart zorgt ervoor dat het beeld op je scherm sneller wordt opgebouwd in photoshop. Maar dit gaat ook snel met 32 mb. RAM is het sleutelwoord hier. Dat heb je zoveel mogelijk nodig.

Je wil vooral grafische programma’s draaien. Die draaien beter op de Powerbook, maar ze draaien ook goed op de iBook. Het is de vraag hoe intensief je gaat werken met deze software.
Gebruik je de laptop als tweede machine en heb je een desktop G4 of G5 staan dan zou ik deze gebruiken voor de grote en zware bewerkingen. Deze machines zijn daarvoor gebouwd.
Je zou dan kunnen volstaan met een iBook.

Wil je echt vliegen met Photoshop en andere grafische applicaties dan zul je zeker een powerbook moeten kopen met zeker 1024 mb RAM. Ik zou dan eerder even doorsparen voor het 15 inch model.

Welk model je ook neemt, zorg voor genoeg RAM.

[quote:d0de02a100="pieterhoen"]Je kunt het geheugen beter niet bij Apple zelf kopen, maar bij bijvoorbeeld Informatique. Kost flink wat minder "spaarcenten".[/quote:d0de02a100] Klopt. Ik was ook niet van plan deze bij de Apple Store aan te schaffen, maar het gaat om een indicatie te geven van het prijsverschil. Als ik m'n laptop ergens anders koop zal dit verschil hetzelfde blijven.

Hierover stond toevallig ook net een artikel op Computerworld:[list:b3c47c207f][url=http://www.computerworld.com/softwaretopics/os/macos/story/0,10801,93110,00.html?nas=MAC-93110]PowerBook 12 vs. iBook: What's a Mac fan to do? [/url][/list:u:b3c47c207f]

[quote:ed5e58daf0="MacBjorn"]Een snelle videokaart zorgt ervoor dat het beeld op je scherm sneller wordt opgebouwd in photoshop. Maar dit gaat ook snel met 32 mb. RAM is het sleutelwoord hier. Dat heb je zoveel mogelijk nodig.

Je wil vooral grafische programma’s draaien. Die draaien beter op de Powerbook, maar ze draaien ook goed op de iBook. Het is de vraag hoe intensief je gaat werken met deze software.
Gebruik je de laptop als tweede machine en heb je een desktop G4 of G5 staan dan zou ik deze gebruiken voor de grote en zware bewerkingen. Deze machines zijn daarvoor gebouwd.
Je zou dan kunnen volstaan met een iBook.

Wil je echt vliegen met Photoshop en andere grafische applicaties dan zul je zeker een powerbook moeten kopen met zeker 1024 mb RAM. Ik zou dan eerder even doorsparen voor het 15 inch model.

Welk model je ook neemt, zorg voor genoeg RAM.[/quote:ed5e58daf0]

Hmmm, bedankt. Ik heb hier ook nog een PC met een Pentium 4- 2,66 Ghz. Dus daar zou ik in principe ook zware bewerkingen op kunnen doen, maar ik wil niet de hele tijd hoeven switchen. Ik vind het belangrijk dat ook met mijn *Book goed valt te Photoshoppen etc. Even doorsparen zit er denk ik niet in :stuck_out_tongue: Ik kan eigenlijk nu al niet meer wachten :smiley:

[quote:f8466424eb="Stof"]Hierover stond toevallig ook net een artikel op Computerworld:[list:f8466424eb][url=http://www.computerworld.com/softwaretopics/os/macos/story/0,10801,93110,00.html?nas=MAC-93110]PowerBook 12 vs. iBook: What's a Mac fan to do? [/url][/list:u:f8466424eb][/quote:f8466424eb]

Hmmm, dit maakt het niet makkelijker :? Het is zo moeilijk kiezen. In principe neig ik naar de iBook, maar ik wil gewoon zeker weten dat deze over een aantal jaar nog steeds meekan met de dan verkrijgbare software.

Wat nog wel een voordeel kan zijn van een powerbook. Je kunt er later nog een groter scherm op aansluiten in hogere resoluties. Heel handig met alle menu's van photoshop.

Zelf heb ik een iBook, alleen voor onderweg, maar die draait prima in Photoshop. En aan de snelheid van een Powerbook raak je ook snel weer gewend. Er blijven altijd betere en snellere machines aankomen. Ik zou de iBook kiezen en nog wat extra randapparatuur kopen. Bijv. externe FiWi schijf voor backup.

[quote:9ae4686b92="Eric Hammink"]Wat nog wel een voordeel kan zijn van een powerbook. Je kunt er later nog een groter scherm op aansluiten in hogere resoluties. Heel handig met alle menu's van photoshop.

Zelf heb ik een iBook, alleen voor onderweg, maar die draait prima in Photoshop. En aan de snelheid van een Powerbook raak je ook snel weer gewend. Er blijven altijd betere en snellere machines aankomen. Ik zou de iBook kiezen en nog wat extra randapparatuur kopen. Bijv. externe FiWi schijf voor backup.[/quote:9ae4686b92]

Dit kan met de iBook ook toch? Extern een scherm aansluiten, met e.o.a. hack ofzo? Dit is trouwens voor mij niet prioriteit, dit valt onder hte kopje “mooi meegenomen” evenals Bluetooth in de PB.

Bij de iBook lukt de spannings hack dus niet altijd. Ik zou het in ieder geval niet proberen. Stel dat het kapot gaat ben je de lul en dat zeker omdat het alleen onder het kopje mooi meegenomen staat. In het kort zou ik gaan voor de PowerBook. Krijg je ook leuke software bij wat natuurlijk ook weer een prijsverschil verklaart. De PowerBook typt ook een stuk lekkerder dan de iBook wat ik zelf zeer belangrijk vind.

Misschien is het handiger als je gewoon naar een dealer bij jou in de buurt gaat waar je het allebei even kan uitproberen en eventueel kan kopen? :wink:

Als je er heel lang mee wilt doen, dan moet je nu de machine kopen met de beste specificaties. Harde schijf en geheugen tellen daarbij minder zwaar, want die kun je (relatief) eenvoudig (laten) vervangen. Maar de rest niet en blijft dus de komende jaren zoals ze nu bij aanschaf zijn. In dat geval kun je het beste voor de PowerBook gaan, want die heeft duidelijk betere prestaties dan de iBook.

[quote:90db8688eb="Sage"]Bij de iBook lukt de spannings hack dus niet altijd. Ik zou het in ieder geval niet proberen. Stel dat het kapot gaat ben je de lul en dat zeker omdat het alleen onder het kopje mooi meegenomen staat. In het kort zou ik gaan voor de PowerBook. Krijg je ook leuke software bij wat natuurlijk ook weer een prijsverschil verklaart. De PowerBook typt ook een stuk lekkerder dan de iBook wat ik zelf zeer belangrijk vind.

Misschien is het handiger als je gewoon naar een dealer bij jou in de buurt gaat waar je het allebei even kan uitproberen en eventueel kan kopen? :wink:[/quote:90db8688eb]

Als ik me niet vergis krijg je bij de iBook ook een hele lading sotware, misschien nog wel meer. In Leeuwarden ben ik al verscheidene keren bij de nieuwe store gaan kijken, maar ik kan gewoon nog niet kiezen. Vind het allebei juweeltjes. Het toetsenbord en het klikding bij het touchpad voelden bij de Powerbook inderdaad beter aan. Ik neem het mee in mijn overweging. Bedankt voor je reactie… nog meer suggesties?

[quote:2a7c69ef1d="macpro"]Als je er heel lang mee wilt doen, dan moet je nu de machine kopen met de beste specificaties. Harde schijf en geheugen tellen daarbij minder zwaar, want die kun je (relatief) eenvoudig (laten) vervangen. Maar de rest niet en blijft dus de komende jaren zoals ze nu bij aanschaf zijn. In dat geval kun je het beste voor de PowerBook gaan, want die heeft duidelijk betere prestaties dan de iBook.[/quote:2a7c69ef1d] Dit klinkt logisch. *Doet een stapje terug richting PB* Poeh wat is dit moeilijk. Als ik nou de loterij won, was ik klaar. Het probleem is toch het geld. Ik vind 300 euro verschil toch teveel. Ik moet ook nog een Wireless Basestation kopen en als ik dan een PB wil, kom ik geld tekort ben ik bang. Ik ga hier nog slapeloze nachten van krijgen denk ik :wink: Bedankt.

het is nooit echt slim je volledig spaarbudget te wijden aan een computer... misschien toch wat doorsparen tot wat ruimte?en dan je ibook?

op een ibook kan je weliswaar ook een scherm hangen, met de bijgeleverde VGA adapter, maar voor een Apple Cinema display heb je een digitale videouitgang nodig en die zit alleen op de POBO.

Verder heeft een POBO gigabit ethernet, tegenopver 100Mb voor de iBook
Maar dat zal voor jou geen verschil maken.

Allebei zijn ze prima voor wat jij wilt (mits voldoende geheugen)
De verschillen tussen de Powerbook en de iBook zijn nog nooit zo klein geweest.

De iBook is een goed en mooi apparaat en een prima deal voor niet teveel geld.
de Powerbook 12" is duurder, iets beter maar wel hééél erg slick.
Ik zou ze allebei bekijken en gewoon kopen welke je de mooiste vind.

(Ik zou zelf voor de Powerbook gaan, en dan een Apple 20" cinema display en een bluetooth toetsenbord erbij. Heb je voor thuis ook een mooi setje :D, kom je alleen in de knoop met je budget :frowning: )

Even zonder gekheid, slapeloze nachten moet je er niet van krijgen. Als je een beperkt budget hebt koop je gerust de iBook, je zal er een hoop plezier van hebben. Bedenk dat een fabrikant de productlijn bewust zo maakt dat de duurdere modellen nét iets beter zijn. (of lijken) Je kan altijd meer willen maar je kan je afvragen of je daar zoveel wijzer van wordt. Het enige doel is jouw geld uit je zak te krijgen.

[edit] Oh ja, nog een verschil wat nog niet genoemd is: de iBook doet langer met een batterijlading

Je neigt naar de iBook en wil alleen weten of je bepaalde dingen over het hoofd gezien hebt en wilt geen spijt krijgen volgens mij. Koop dan de iBook. Super goed en mooi apparaat. En de rest van je centje opzij zetten oke?!

Een wireless base station kun je misschien tweedehands kopen of een third party basis station is ook veel goedkoper.

Denk er ook nog aan dat de ontvangst met de ibook waarschijnlijk beter zal zijn dan met de metalen powerbook