powerbook of powermac?

Ook ik wil nu aan de mac, en zit nu te twijfelen tussen twee opties... Een powerbook g4 1,25 15" met superdrive en 512mb ram, de oude versie dus die ze nog ergens nieuw hebben liggen voor E2200, of de dual 1,8 g5 meer kracht voor hetzelfde geld. Maarja die g5 is dan weer niet zo lekker mobiel, wat weliswaar geen must is maar wel erg prettig (ivm school en thuis lekker op de bank hangend te kunnen werken). Op dit moment heb ik een pentium 200mhz :cry: ,dus welke ik ook kies, ik er hard op vooruit. :lol: Allebei hebben ze voor mij hun voor en tegens maar welke zouden JULLIE kiezen en waarom?? Misschien dat dat iets helpt bij het kiezen

bvd!

de eeuwige vraag: wat ga je ermee doen?

De toekomst ligt echt in de 64-bit architectuur van de G5. Ik denk dat je op de langere termijn daar veel meer plezier van zal hebben, helemaal omdat je die G5 nog kan uitbereiden. Je kan altijd nog een 2de hands ibookje op de kop tikken voor weinig later voor het mobiele gebeuren.

oja stom... ik probeer mezelf te bekwamen in flash en ben ook met css html aan het stoeien, dat is eigenlijk de belangrijkste reden want flash op mijn brakke pctje gaat erg langzaam (maar het werkt wel!) daarnaast wil ook met logic aan de slag omdat ik dat gewoon erg leuk vind en daarnaast wat spelletjes af en toe maar dat is niet zo heel belangrijk. En voor school wat internetten en tiepen maar ik mag aannemen dat dat wel lukt...

Welkom op OSX.nl! Wat je ook kiest, je zult nooit de dupe (!) worden van je keuze. Maar jouw keuze voor welk systeem is in de eerste plaats afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Werk je met zware applicaties zoals Photoshop met grote bestanden en ga je heel dik editten in FinalCutPro of gebruik je het meer voor internet, mail, chat, administratie, iTunes, iPhoto etcetera? En hoe belangrijk is mobiliteit voor je? Heb je echt kracht en heavy uitbreidingsmogelijkheden nodig dan is de G5 1.8DP ideaal. Heeft mobiliteit je voorkeur dan is de (ook heel sterke) PowerBook G4 je vriend! Succes met je keuze 8)

tsja ik mag aannemen dat de waarde van een dergelijke pb over een jaar of twee drie een stuk minder zal zijn dan de waarde van de g5, die idd natuurlijk 64 bits is en uitbreidbaar... Ook belangrijk want het blijft een hoop geld. Het idee van een laptop spreekt me gewoon ontzettend aan, maar rationeel gezien is de powermac de verstandigste keuze... Al is het wel een mooie aanbieding van die powerbook... Luxeprobleem dat kiezen maar wel verdomde lastig...

ik ga ze van de week eens allebei flink in de winkel uit testen dan weet ik het waarschijnlijk nog niet en zal ik kop of munt gaan doen en dan maar hopen dat mijn spaarcentjes goed besteed blijken... bedankt voor de reacties in ieder geval!

Ik heb een PB 12, 1Ghz. Wanneer ik thuis werk, hang ik em aan een 17 TFT. Kan ik lekker met een groot scherm werken en een USB muis en toetsenbord. De PB staat gewoon naast de TFT op een plankje als verhoging. De TFT is aangesloten als 2e scherm, maar ingesteld als hoofdscherm. Buitenshuis dus 1024 x 768, thuis 1280 x 1024. Met de PB 15 inch kun je natuurlijk ook een 19" aanschaffen.

Ik doe er ook veel video op, tja een G5 is wel rapper, maar het scheelt gemiddeld genomen niet echt veel tijd. Ik vind het gemak van mobiliteit wel een voordeel t.o.v. meer snelheid.

Hoelang kan je nog wachten? Volgens de geruchten wordt in Januari de nieuwe Powerbook G5 vertoond (en dan pas in Maart beschikbaar) Als je voor de Powerbook gaat (dus mobiel wilt zijn) maar het niet zeer noodzakelijk is dat je er nu 1 koopt kan je beter even wachten is mijn advies. Ga je voor de G5 dan kan je volgens de buyersguide ook beter nog even wachten..

http://buyersguide.macrumors.com/

Jij mag 't kiezen :slight_smile: Het is in ieder geval altijd een goede keuze!!

Greets Dennis

Tja, als je mobile wilt zijn is de powerbook een perfekte keuze! Zelf heb ik een powerbook (zie mijn specs) en ben er SUPER tevreden mee. And dont ya worry, ik werk veel met garageband, imovie etc. Maar dat kan mijn bookie prima aan! Wel even je RAM opvoeren....512 is niet veel.....

Ik heb het gevoel dat als Tiger (10.4) gelanceerd wordt, dat er daarmee ook een toekomstig breekpunt komt, zoals bij de PC Win95/98 en Win2k/XP. Tiger zal echt een fundamentele update zijn en de daarop volgende upgrades zullen alleen maar meer uitgaan van de 64-bits architectuur. Het zal wel een paar jaar duren, maar Macs kun je over het algemeen langer blijven gebruiken dan PC's tenzij er een grote overgang aankomt. In het verleden waren voor de macs: de overgang naar de PowerPC architectuur en de overgang naar OS X. Ikzelf heb mijn Cube een half jaar geleden ge-upgrade naar 1,2Mhz en ik denk dat ik het effective leven van mijn Cube met 1.5 a 2 jaar heb verlengd, maar meer ook niet. De G4 powerbooks zijn beperkter in hun levensduur dan de Powermacs G5. Bedenkt daarnaast wat je nou precies 'on the road' gaat doen. Volgend jaar komt Apple waarschijnlijk met een PowerBook G5 uit. Op de lange termijn heb je meer aan een G5, maar een Powerbook nu is inderdaad errug geil, maar beperkter. Voorts is mijn ervaring dat randapparatuur zoals een monitor het langer uithoudt dan de CPU. Investeer dus in een goede monitor, want die redt het wel tot de G6.

Just my 2¢

En waarom geen iMac G5? Meteen 64bit, 20" scherm,... Deze computer is zeker zwaar genoeg voor flash en aanverwanten, en ook logic draait erop! En de iMac is goedkoper voor meer...

En in 2006 komt er een g6 uit. Wat ik wil zeggen is dat er elk jaar wel een opvolger komt, dat beloof ik je. Je akn altijd wel wachten op een opvolger. Ik heb net als jij ook zitten twijfelen tussen een g5 of powerbook. Zelf werk ik veel met grafische pakketten,cinema4d, maya,flash mx en ga zo maar door. En op mijn powerbook werkt dat als een trein. Ik heb een 1,25 ghz en 15 inch scherm. In mijn vrije tijd fotografeer ik veel, ook in opdracht, en wat is er dan makkelijker om ter plekke je foto's te bekijken. Daarvoor wilde ik een powerbook. Heb je geen reden om je powerbook mee naar buiten te nemen dan zou ik gewoon een desktop nemen. Maar wachten tot er misschien een opvolger komt zou ik niet doen, zonde van je tijd en in die tijd kan je een hoop op je mac spelen.

ikzelf heb een iBook 1 ghz met 512 ram tweedehands gekocht voor een lage prijsm het is een zeer fijn ding en de prestatie's vallen me ook zeker niet tegen! photoshop werkt er goed op...

(oja: vanochtend stroomuitval hiero in Kampen, en raad een wie hier als enige nog een apparaat had dat het nog deed :stuck_out_tongue: )

Ik vind ook de nieuwe iMac G5 dermate aantrekkelijk dat de powerbook en de powermac toch zouden afvallen. Voor situaties (presentaties bijv.) waarbij ik toch m'n mac bij me zou moeten hebben zou ik dan een tweedehands iBook of Powerbook op de kop tikken. :wink:

Als ik nu een laptop zou kopen, zou ik voor een iBook gaan, ook G4. Toen ik mijn 12" Pbtje kocht, waren de ibooks nog G3. Je bespaart toch aardig wat geld en voor wat je gaat doen in dat genoeg. Als je een desktop koopt, lijkt me een iMac G5 ook genoeg voor wat je wilt doen, hoewel een Powermac natuurlijk niet gek is als je het geld eraan uit wilt geven.

Ok ik heb besloten voor de desktop te gaan, en dan ook maar meteen voor de powermac, vanwege de uitbreidbaarheid en het snelheidsverschil met de imac, een monitor heb ik al (nee, helaas geen 20" tft maarja...). Natuurlijk is de imac snel genoeg om nu de dingen te doen die ik ermee wil doen, maar de komende paar jaar gaat de computer niet de deur uit, en dan ga ik het liefste meteen voor het snelste wat ik kan betalen. Voor de mobiliteit ga ik over een tijdje maar op zoek naar een tweedehands ibookje, snel zat voor school enzo. Harstikke bedankt voor het advies mensen! Volgende week maar naar de apple store...

kheb hem! wooooeeehie!

gefeliciteerd!! en wat is het precies geworden?

Een hele mooie dual g5 1,8! meteen maar 1 gb ram bijgedaan, ik ga mijn oude monitortje eraan hangen en dan gaan met die banaan! En in het kader van de mobiliteit nu maar flink sparen voor een leuk tweedehands ibookje...