powerbook - scherm niet overal even helder

Hoi allemaal,

Ik ben bang dat ik een defect in mijn 3 weken oude powerbook heb gevonden. Van het scherm is het linker 1/3 deel helderder/lichter als het rechter 2/3 deel. Ik geloof dat er achter het scherm 3 tl-balken zitten die de boel verlichten. Bij mij doet er dus eentje iets meer zijn best dan de andere twee. Aanpassen van ‘brightness’ via het toetsenbord laat het probleem niet verdwijnen, het linker deel blijft altijd lichter. Het verschil is het beste te zien op een wit vlak (leeg browser venster) en vanuit een hoek dus niet recht voor het scherm.

Mijn vraag: is dit een bekend probleem en kan iemand me aanraden wat ik moet doen. Het scherm is voor de rest perfect, geen enkele dode pixel. Laten repareren (gratis natuurlijk) gaat vast dagen/weken duren, heb ik ook weinig zin in. Een vervangend scherm kan weer vol met dode pixels zitten.

p.s. Het gaat om een 15" powerbook 1.25Ghz

om ff op mijzelf te reageren: ja, het is een bekend probleem, zie hier: [url]http://forums.macrumors.com/showthread.php?s=&threadid=50894[/url]

ziet er niet al te best uit… :cry:

[quote:a0d668b1bd="wkamphuis"]om ff op mijzelf te reageren: ja, het is een bekend probleem, zie hier: [url]http://forums.macrumors.com/showthread.php?s=&threadid=50894[/url]

ziet er niet al te best uit… :cry:[/quote:a0d668b1bd]
en op diezelfde site staat ook dit door iemand:

Me again. Thought it may interest you, and anybody else for that matter, that it seems that the automatic brightness control sometimes “forgets” to crank up the brightness (voltage?) on one of the backlight fluorescent tubes.

All I had to do to get the full brightness back was to expose my PowerBook to a bright light source - in my case a cheap halogen desk lamp. After that, automatic brightness control was again able to keep up with the ambient light conditions and I have an evenly-lit display again.

hoop voor je dat dit werkt

en nog wat hier:

Me.

The backlight just did the same thing again - right side dimmed, left side bright as ever. This happened now because I’ve put the PB to sleep. Of course, forcing full brightness for a few minutes causes the backlight to “wake up” again. Since I am able to reproduce this reliably, I am in doubt of the “pressure” theory. You see, the backlight tubes are EL tubes, meaning the higher the voltage, the brighter the light will be (something along those lines).

Alas, the PB is a leasing machine with extended AppleCare to boot, so I’ll bide my time - what would xmas be without this sweet machine? :slight_smile:

en anders is de enige oplossing gewoon je computer laten repareren

Ik zie geen verschil nadat ik 'm een tijdje onder een lamp heb gehouden. Het opschroeven van de brightness werkt wel iets, maar het blijft zichtbaar.

Als ik de threads helemaal doorspit blijkt dat het vervangen van het scherm geen oplossing biedt, na een paar dagen komt het probleem terug. Ik wacht dus nog ff tot er berichten zijn van mensen die het probleem wel opgelost krijgen.

Op de discussie forums van Apple staan ook flink wat reports over dit probleem. Ik ga er dus maar vanuit dat Apple nu druk bezig is met zoeken naar het probleem en binnenkort de oplossing is gevonden. Ondertussen maar een dondere achtergrond gebruiken want dan is het een stuk minder duidelijk te zien.

[quote:61da5a8098="wkamphuis"]Ik zie geen verschil nadat ik 'm een tijdje onder een lamp heb gehouden. Het opschroeven van de brightness werkt wel iets, maar het blijft zichtbaar.

Als ik de threads helemaal doorspit blijkt dat het vervangen van het scherm geen oplossing biedt, na een paar dagen komt het probleem terug. Ik wacht dus nog ff tot er berichten zijn van mensen die het probleem wel opgelost krijgen.

Op de discussie forums van Apple staan ook flink wat reports over dit probleem. Ik ga er dus maar vanuit dat Apple nu druk bezig is met zoeken naar het probleem en binnenkort de oplossing is gevonden. Ondertussen maar een dondere achtergrond gebruiken want dan is het een stuk minder duidelijk te zien.[/quote:61da5a8098]

das balen, ik denk trouwens dat het probleem meer in de computer zelf ligt in de logicboard… naja, hoop voor je dat het snel weer wordt opgelost

De mijne staat voor hetzelfde probleem ter reparatie bij Apple. Ik hou je op de hoogte.

Ik zou niet wachten en hem gelijk opsturen naar AppleCare. iig veel suc6!

Is dat probleem met die "white spots" eigenlijk al opgelost? ik lees er al een tijdje niks meer over

Ik heb geen AppleCare (PB was al duur genoeg) maar dat zou niet mogen uitmaken. Op defecten heb je als klant altijd garantie.

Ik wacht een maandje ofzo tot er berichten zijn van mensen die het probleem opgelost hebben (en waar bij het niet terugkeert) en stuur dan mijn PB pas op. Ik lees namelijk verhalen van mensen die een compleet nieuw scherm krijgen en waar het probleem na een paar dagen terugkeert. Ik heb het probleem ook pas na twee weken ondekt.

Ik heb ook van Jan...

Hoe lang duurt de reparatie?

Jep, ik heb er ook last van gehad, heb hem opgestuurd na de kerstvakantie, binnen 5 dagen was die terug. Mijn probleem met de DVI-VGA ghosting* (Zie ook Apple forum) konden ze niet oplossen, het probleem is doorverwezen naar Apple USA.

Mijn nieuwe scherm begint nu weer lichte tekenen te vertonen van grauwe vlekken als het scherm gedimd staat, dus dat belooft niet veel goeds. Maarja, waarschijnlijk moet het moederbord toch vervangen worden ivm. de ghosting, kan het scherm ook meteen weer vervangen worden.

[i:11f5678083]*Dit houdt in dat de powerbook niet in staat is om scherp beeld te geven op een externe monitor bij hoge resoluties. Er ontstaan een horizontale verschuiving in het beeld (“white ghosting”) die dermate hinderlijk is dat dit niet te gebruiken is. In mijn geval gaat het om twee Iiyama Vision master pro 510’s die ik normaal aanstuur op 1600x1200@85 Hz. Maar de powerbook kan deze native resolutie/verv.fr. niet normaal weergeven. Zie ook:
http://discussions.info.apple.com/WebX?14@94.vqxea5e5dVw.0@.599d20f7[/i:11f5678083]

Nu 2 weken laten begin ik redelijk aan het probleem te wennen. Ik heb mijn scherm nu op 75% helderheid staan en dan is het probleem minder goed te zien. Als ik de discussies op de verschillende fora lees heeft Apple de problemen nog steeds niet opgelost. Ik wacht dus nog maar een tijdje, daarna gaat die terug naar Apple. Ik heb maar besloten niet al te veel tijd en aandacht aan dit probleem te besteden, wordt ik alleen maar zenuwachtig en onrustig van :wink:

Op de fora van Apple zelf wordt ook veel over dit probleem gesproken. Kies ‘Powerbook’, ‘PowerBook G4 (15-inch FW800)’ en dan ‘Displays’.

Zou ik niet doen, wkamphuis. Je hebt een defect apparaat. Daar kan je aan gaan zitten wennen, maar wie weet wat er nog meer kapot gaat.

Laat het fixen door Apple. En als je bang bent dat je een nieuw scherm krijgt met dode pixels: dat is onacceptabel. Ze moeten je een volledig werkend scherm geven.

@colpolyp ik heb het vandaag gedaan! net Apple aan de lijn gehad omdat ik bang ben dat ik eerst een nieuwe scherm krijg, dan en 2e en bij de 3e moeten ze echt een nieuw machine aan me aanbieden. Dus moet nu al beginnen met het ruilen... :) Het is namelijk ook zo dat als we allemaal niet masaal onze PB's te reparatie leveren dan weet Apple ook niet wat aan de hand is. Die jongen van Apple zei nooit van gehoord te hebben.

Ik hou jullie posted.

Bij mij van hetzelfde... hij wist echt niet waarover het ging

eenmaal thuis heb ik ze weer gebeld om het te "troubleshooten" dat betekent: PRAM zappen, videokaart resetten en moederboard (geloof ik) ook resetten naar fabrieksinstellingen. So far so good. Nog geen vlek te zien. We zien het wel of het morgen nog zo is.

De mijne is weer terug. En inderdaad de donkere vlek aan de rechterkant is weg. In plaats daarvan is nu de hele linkerkant donkerder dan de rechterkant en zit er een lichtere vlek in het midden. En dan heb ik het nog niet eens over mijn cd gleuf die helemaal verbogen is teruggekomen....

Daar gaat-ie weer. Mijn Powerbook die ik kort na aankoop even heb mogen vasthouden en die ik nu tussen de reparaties door even mag zien…

–diepe zucht—

Is er al meer bekend of Apple het probleem echt op kan lossen. Ik lees op verschillende forums dat het probleem gewoon weer keihard terugkomt na reparatie.

Mijn Powerbook heeft er ook last van, maar ik ben pas van plan hem op te sturen zodra ik zeker weet dat ze het probleem nu op kunnen lossen.

Nou mijn Powerbook is dus nu dik twee weken bij het Apple Repair Centre en nog steeds sta ik op awaiting parts/. Terwijl ze hadden gezegd dat de reparatie 5-8 werkdagen zou duren, zit ik nu op datg 11 en heb pissed naar Apple gebeld.

Die kl*te kneuzen! Ze kunnen me gewoon geen indicatie geven wanneer mijn laptop uberhaupt terugkomt. Ik vertelde ze dat ik dat ding nodig heb voor mijn werk. Enige wat ze kunnen zeggen is, mjaaa sorry! Mag AppleCare wel een prijs hebben gewonnen voor de beste service, nou ik vind van niet!!! :evil:

Dus ik heb een Belg aan de lijn. Die kon mij vertellen dat aan het einde van deze week de laptop zeker terug zal zijn. Dus ik probeer een garantie te krijgen en stel hem de vraag, als ik hem vrijdag nog niet heb, wat doen we dan? Hij stil… Ik zeg kunnen we dan afspreken dat Apple een nieuwe laptop afstuurt? Dat kon hij uiteraard niet en ik werd doorgezet naar een pipo die niet op de hoogte was en ik het verhaal nog een keer uit kon leggen (zeer slecht). Hij vertelde mij ook dat het enige is wat je kan doen is wachten.

Dus ik vraag wat de policy is voor een replacement. Dat is 21 werkdagen!!! Je hebt het dan ongeveer over een volledige kalendermaand. Na die maand zullen ze dan beslissen of je een replacement krijgt. En die bestelling zal dan ook weer een week ofzo duren!!!

Voor een laptop van bijna 3000 euro, had ik toch echt wel betere service verwacht…

Iemand zelfde ervaringen of ben ik de enige? :sealed:

Niet zo zeer met Apple Care eigenlijk, alleen zijn de mensen bij Machouse Rotterdam een beetje traag want ze vergeten me telkens te bellen wanneer me powerbook binnen is. 3 weken terug gekocht en ik maar wachten en er word niet gebeld, zelf opgebelt en ja hij is binnen. Wegens een defect moest ik hem na 3 dagen alweer terug brengen. Zou uiterlijk eergister binnen moeten zijn maar mocht niet zo zijn. Bel ze weer op en ja hij is binnen, begrijp alleen niet van die mensen waarom ze me dan niet opbellen. Nu hoop ik maar dat die onbeschadigd terug komt want ik lees ook dat mensen hem met beschadegingen weer terug krijgen :| Kan ik hem weer terug sturen en weer gaan wachten, dus hoop ik maar dat alles goed verloopt vandaag