Powerbook te heet

Hallo , ik ben sinds een maandje in het bezit van een powerbook g4 .. Gisteren avond had ik op bed nog snel one more thing geluistert en toen ik gedaan had heb ik em terug op de buraeu gezet en opgeladen ik had deze wel in sluimer stand gezet.. en toen ik de laptop juist 10min gelede opnam voelde ik dat deze zeer warm was (heb me bijna verbrand :o)en aangezien de laptop de heledag in sluimer stand heeft gestaan (doe ik wel meer ) en toen ik de laptop opende had ik gaan beeld alleen maar zwart beeld … maar de toetsenbord verlichting werkte wel nog… en toen heb ik hem uitgezet (door de knop in te houden ik weet niet hoe dit anders moet maar bij mijn windows laptop werkt het wel miss moet ik dit anders doen ?) De laptop staat nu 57.4° (:o) en dit wil niet zakken ... bij normaal gebruik is de powerbook Hoogstens 30° bij mij ...maar nu staat ie op 57.4° dus ik begin me toch wel zorgen te maken

Is dit normaal ? of is er iets verkeerd ?

MvG

LuCaZ

laat je PowerBook 'afkoelen' !!!! gebruik hem even niet

[size=9:4513f1b61a]En pas je titel aan[/size:4513f1b61a]

maak je niet druk de powerbook word echt gloedje heet als je hem gebruikt (dichtgeklapt of niet)

als hij dichtgeklapt is koelt mijnen direct af hoor.

Maar vraagje hoe meet je temperatuur van je PB?

Dus dat is normaal dat ie 60° als hem 24u in sluimer stand heeft gestaan :? als ik hem gebruik denk ik dat dat normaal is ..Maar in sluimer stand ? En waarom had ik geen scherm ? maar wel verlichten van mijn toetsenbord

@Basiel : ik gebruik er de widget “CPU heat” voor !

MvG

LuCaZ

[size=9:d2a111edec]titel aangepast =)[/size:d2a111edec]

kijk even hier naar : https://depot.info.apple.com/batteryexchange/index.html

Staat je energiestand (processor) op hoogst misschien, waardoor hij blijft doorgaan? Zou wel moeten afkoelen als het niet te warm is binnen in sluimerstand. Misschien deksel iets open laten staan waardoor de verlichting aan bleef? Ze kunnen trouwens wel warm worden. M'n dual zit ook tegen de 60 C en m'n powerbook kan er ook wat van hoor (vooral als ik op reis ben in de tropen). Heb er zelfs speciale fan op zitten via usb om hem wat extra te koelen (of mezelf als ik er achter zit). Zet hem trouwens ook eens handmatig op sluimer. Kapt ie er dan wel mee? Doen je fans het wel?

Ciao

Lijkt mij dat het naar sluimerstand gaan om een vage reden niet lukte, of dat je systeem daar weer uit sprong. Mij is zoiets wel eens gebeurd (lekker vaag) dus controleer ik toch altijd even of'ie wel echt uit/standby staat.

Zoals hier al gezegd wordt: 60 graden is zo erg nog niet.

60 graden is inderdaad niet gek doet de mijne ook als ik er lang achter elkaar op werk achter mijn bureau heb ik em op een coolpad staan helpt erg goed.

maar zoals hierboven beschreven is sluimerstand koelt ie meteen af.
ik zou inderdaad zeggen dat ie niet goed in sluimerstand is gevallen, controleer eens als je het
beeldscherm dichtklapt of je lampje begint te knipperen ( heel langzaam dan ) als het lampje uit blijft
staat ie nog gewoon aan, mocht dit probleem vaker voorkomen gewoon effe teruggaan ermee daar heb je garantie voor.

misschien is dit iets voor je

de coolpad

http://www.roadtools.com/media2/roadtools02.mov

Ja, die iBooks zijn zo gek nog niet.

er waren toch ook problemen met de batterijen van de powerbooks dat ze te warm werden!!?

https://depot.info.apple.com/batteryexchange/index.html?lang=en

mijn serie viel er net niet onder maarja mischien die van jouw wel

sorry Andre je was me voor :stuck_out_tongue:

Het zal me niets verbazen als je accu de veroorzaker van de warmte is. Mocht je accu vallen onder het programma van Apple, dan zou ik maar snel actie ondernemen. Dat het programma ook gaat om zeer recente accu's kwam ik laatst nog achter. Mijn nog nieuwe accu die ik een maand of drie terug had aangeschaft bleek ook nog onder het programma te vallen.

Misschien is dit (resetting power management) wat: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Nee dit is duidelijk een gevalletje dat de PowerBook niet in stand-by is gegaan. Waarschijnlijk een crash in de software die ervoor zorgde dat hij zichzelf niet heeft uitgeschakeld. En als je hem dan een nacht dichtgeklapt laat staan, wordt ie wel warm ja! Heb het ook gehad met een iBook overigens. Snel stand-by en in zijn hoes... Nou dat heeft ie geweten! Maar gewoon even laten afkoelen (een tijdje niet gebruiken, ventilator erop) en voortaan checken of ie echt in stand-by is gegaan! Verder niks aan de hand.

Ik denk dat ik het heb gevonden ik heb de laptop in sluimer stand gezet Maar als je de adaptor in steekt valt de laptop uit de sluimer stand zo dat die eigenlijk de heledag door heeft zitten de draaien

en over die accu : ik zie niks staan over een 17" powerbook enkel over een 12 en 15

mja die coolpad lijkt me wel wat :slight_smile: ik ga er eens naar uit kijken

Bedankt voor al de reactie’s

MvG
LuCaZ

Coolpad.. Hmm.. ik kan een iCurve aanraden. De Coolpad is lelijk lomp, groot en zwart, terwijl de iCurve amper opvalt.

[img:b650a6554f]http://getyourtech.biz/images/griffin%20icurve.jpg[/img:b650a6554f]

PB 17" past er trouwens perfect op en het ziet er zeker beter uit dan een Coolpad.

Dat is wel zo maar ik vind het wel jammer dat bij deze je een apart toetsenbord moet gebruiken.

En volgens mij kan je bij die Coolpad gewoon je laptop gebruiken.

Ik heb gewoon onder mijn PB17" van die nopjes gedaan die je bij de Ikea koopt voor onder kasten. Dan is ie ook al iets hoger en krast ie minder.

groeten

Die van mij wordt zo 60 graden als ik alleen maar iTunes open heb staan, bijna geen processorbelasting en ook genoeg vrij geheugen (rond de 800 mb meestal)

Is dit niet slecht voor de powerbook? Verkort de hoge temperatuur dan niet de levensduur van de hardware? (processor, scherm, hardeschijf enz.)