PowerBook valt meteen in diepe slaap...

Heel vreemd, Ik heb nu een week m'n PowerBook, en het volgende gebeurd: wanneer de batterij op gaat valt de PB niet in de mij vertrouwde 'sluimer' toestand, maar lijkt de computer uit te vallen. Het lampje brandt niet, niks. Als ik nou de adapter pak en die eraan hang zou je met één druk op de knop weer leven in het beestje moeten krijgen toch? Niks dus! Na een minuut of 5 gaat ie wel aan, maar op een manier die ik nog nooit eerder heb gezien, er ligt een soort grijze waas over het scherm zoals bij een Kernel Panic, en onderin loopt een 'loading' balkje vol, ziet er een beetje uit als wanneer je je geluid of beeldscherm harder of zachter zet. Hierna is alles weer zoals normaal.

Is dit normaal? Of is het een soort software instelling die ervoor zorgt dat je nog niet opgeslagen documenten zo lang mogelijk blijven bestaan… zodat ie zo min mogelijk energie verbruikt.

[img:0bab9ad6ab]http://a248.e.akamai.net/7/248/51/3024771140481803/www.info.apple.com/images/kbase/302477/302477_1.jpg[/img:0bab9ad6ab]

Kent iemand deze ‘woestijn’ / ‘survival’ modus, en hoe krijg ik dat weer normaal?

Edit: Ik ben er nu achter dat het verschijnsel “Deep Sleep” heet, waarbij data bewaard blijft zonder stroom. Het probleem lijkt toch bij de batterij te zitten…

Hier heb ik ook last van... weet niet wat het is maar komt er altijd weer uit! wil ook graag weten wat dit is etc...

Verschijnsel wordt ook wel hibernate genoemd. Nieuw foefje op de laatste reeks PB's en Powermacs. Ik denk dat hierdoor de laptop niet meer in de slaapstand komt en dat dit dus ook geen fout is van de batterij o.i.d. Misschien dat je e.e.a. kan instellen in Energiebeheer.

Ik weet waarom dit is: Bij de oudere laptops gebeurde het wel eens dat je je i- / powerBook op sluimer zette en dat de batterijen dan leeg gingen. Het resultaat was dat je alles kwijt was wat in het RAM-geheugen stond. Bij de nieuwe laptops word bij het sluimeren het RAM-geheugen overgepompt naar de harde schijf. Op het moment dat je weer "ontwaakt" zet hij het weer op het RAM-geheugen en dat duurt even.

[quote:f70006861a="Bor"]Ik weet waarom dit is: Bij de oudere laptops gebeurde het wel eens dat je je i- / powerBook op sluimer zette en dat de batterijen dan leeg gingen. Het resultaat was dat je alles kwijt was wat in het RAM-geheugen stond. Bij de nieuwe laptops word bij het sluimeren het RAM-geheugen overgepompt naar de harde schijf. Op het moment dat je weer "ontwaakt" zet hij het weer op het RAM-geheugen en dat duurt even.[/quote:f70006861a]Neen, dat geintje van de data van het ram geheugen op de harde schijf word gezet klopt, maar het blijft ook in het ram geheugen staan zodat als de batterij op zou raken niet alles verloren zou zijn heel makkelijk de verloren data van het ram weer terug gezet kan worden.

Deze feature is inderdaad nieuw sinds de laatste serie Powerbooks G4.

Ja was daar inderdaad zelf ook al achter, maar ik wil het graag zo instellen dat m'n PowerBook als de batterij op is eerst 'gewoon' gaat sluimeren, zonder dat ie in die diepe slaap verdwijnt. Wat ik dus ook niet snap is dat wanneer ik de adapter aansluit ik niet meteen verder kan werken, maar even lijk te moeten wachten tot de batterij weer vol is.

Weet iemand of ik dit ergens bij de instellingen kan veranderen?

Ik heb ook problemen met weliswaar de iBook G4

Eerst was de batterij eens 15% en ging dan opeens uit. Geen sluimer lampje, de fans draaiden nog.
Tevens geen melding van batterij is op… gaat naar sluimer.

Ik kon hem niet meer ontwaken (ook niet met adaptor in) en heb dan hardnekkig moeten herstarten…

en nu, gisteren was m’n batterij 20% … en opeens toont ie 0% aan… heb hem dan zeer snel aan de netstroom gehangen en toon ging ie opladen (0 , 1 , 2 % … normaal dus), maar bij 87% ging ie opeens naar 100% … en stopte ie met opladen…

Ik snap er met andere woorden niets meer van… :expressionless:

Mmm... :? dat lijkt me toch een ander probleem. Hoewel het natuurlijk super irritant is als je batterij ermee kapt, gaat het hier specifiek over een probleem met Safe Sleep, wat alleen op de laatste generatie PowerBooks zit.

Als ik jou was zou ik even bellen met Apple en een nieuwe batterij aanvragen. Ik heb bij mezelf het idee dat het een software ding is, dus de ‘vervang-die-batterij-vlieger’ gaat bij mij niet op.