[PowerBook] Valt tegen..

[img:79886b52cf]http://www.tuxie.com/images/tmp/banner_pb-vs-ib.jpg[/img:79886b52cf] Ik heb gister een tijdje met een powerbook van een vriend gewerkt, om te kijken hoe ik dat vond. Aangezien ik er zelf binnenkort ook 1 aan ga schaffen. Maar het viel me echt gigantisch tegen :| Dat ding werkt echt vet warm, terwijl ik alleen maar een beetje zat te webbrowsen en MSN'en. Vond ook dat de harddisk nog best wel veel lawaai maakte. (mijn Acer Aspire HD hoor ik _helemaal niet_). Ook vond ik dat het geheel erg fragiel aanvoelde. De behuizing is erg dun, en ik had het id dat er zo een deuk in zit als je d'r een keertje tegen aanstoot. Overall dus een erge tegenvaller, vind ik...

Wat vinden de PB gebruikers hier op macosx.nl van deze statement?

En hoe is dit met een iBook? Daar heb ik zelf nog niet mee mogen werken, helaas. Maar die ziet er, zo op de plaatjes, wel wat robuuster uit. Vind ik…

Reacties graag :slight_smile:

ΛΛ

De 12" PB staat erom bekend nogal warm te worden. Ik heb zelf geen iBook of PowerBook, maar volgens mij werd de tweede revisie van de 12" PB al minder warm dan de eerste. Ik zou dus even nagaan welke versie je vriend heeft.

Ik heb hem hier nu niet meer liggen. Ik was gister bij die vriend en heb er daar een tijdje mee zitten spelen, op mijn schoot. (zodoende voelde ik dat ie erg warm werd i.t.t. mijn Acer Aspire). Het is volgens mij wel een iets ouder model, want hij heeft aan de achterkant een klepje met daarachter alle poorten (USB, ethernet, s-video, enz).

Ik was zelf van plan een 12" powerbook te gaan kopen inclusief een Tucano bescherm hoes. Dan kan ik 'm gewoon in m’n tas mee nemen. Daarom wil ik dus ook zeker zijn dat er geen deuken inkomen enzo…

[offtopic]
Ik ga btw volgend jaar ook HBO (BI) doen… En wil wel beetje patseren met m’n PB :stuck_out_tongue:
[/offtopic]

Als de poorten achteraan zitten is het inderdaad een oude. Maar dat maakt niet uit, de laatste versie van de 12 inch kampt nog steeds met het 'probleem' van snel warm worden. Bovendien geeft apple de raad mee om de PB steeds op een vlakke ondergrond te laten rusten (zodat er een ruimte is tss de onderzijde en de ondergrond) ; de onderzijde dient immers vrijgehouden te worden voor de koeling.

Zelf vind ik het een super mooie machiene, waardoor je er automatisch voorzichtig mee omgaat, en de prestaties zijn ook niet mis

Ik heb zelf een Alubook 15' en deze wordt ook redelijk warm. Het lijkt of Apple de omlijsting als koelelement gebruikt en dat dat de reden is van de warmte maar ook de stilte (de ventilator gaat zelden aan). Door de rust van de powerbook hoor je idd de harddisk werken. De prestaties zijn super en het is gewoon een heerlijke machine. (Niet te vergelijken met de VAIO waar ik ook mee werk).

Wat betreft je ‘second skin’. Zelf heb ik een Tucano maar ga de volgende keer voor een Crumpler hoes, die hebben een harde voor en achterzijde ingebouwd.

dat is dan enkele de 12inch waarmee je hebt gespeeld, de 15 en 17 inch worden niet echt warm, mn 17 inch staat nu al 2 dagen non stop te draaien en wordt niet heet. en is superstil.

toch vreemd dat het je zo tegenviel :?

[quote:d144ef09c3="cardiac"][...] Wat betreft je 'second skin'. Zelf heb ik een Tucano maar ga de volgende keer voor een Crumpler hoes, die hebben een harde voor en achterzijde ingebouwd.[/quote:d144ef09c3] Ah ok. En waar kan je die kopen? Ik heb de Tucano bij machouse.nl gezien..maar geen Crumpler

[quote:c0233c80c5="Fuji"]dat is dan enkele de 12inch waarmee je hebt gespeeld, de 15 en 17 inch worden niet echt warm, mn 17 inch staat nu al 2 dagen non stop te draaien en wordt niet heet. en is superstil.

toch vreemd dat het je zo tegenviel :?[/quote:c0233c80c5]
Het was een 15" waar ik mee gestoeid heb… Ik zelf wil een 12" kopen :wink:

Heb de 17" 1.33 alu versie, en moet zeggen het is een heerlijk machientje. Hd maakt af en toe wat geluid maar een kniesoor die daar last van heeft, hij wordt idd bij intensief gebruik flink heet maar ja ach wat zal het! Je moet hem idd op een vlakke harde ondergrond zetten om zichzelf optimaal te kunnen laten koelen. Echter, mijn enige minpuntje en dat kan je lezen onder mijn diverse draadjes vind ik het keyboard. Beetje kwetsbaar naar mijn mening (kwestie van bij intensief gebruik extern keyboard aansluiten, werkt sowieso beter ivm meer afstand tot je scherm) Maar daarbij houdt mijn 'gezeur' echt op want dit is een apparatus killeriatus!!! Dus? Kopen! Het blijft natuurlijk een portable, en die zij nu eenmaal kwetsbaarder dan desktops. Succes met je keuze!

ps: ik vind de rest v/d behuizing juist ultra degelijk en schitterend solide afgewerkt

[url=http://www.spymac.com/shop/index.php?action=showcat&catid=1&wwg=13]Spymac[/url] schijnt ook erg goeie tassen te verkopen. :D

Heb zelf nu een jaar een Powerbook 15" Titanium ... en die bevalt perfect! Het warm worden valt erg mee ... en ik werk er regelmatig mee op schoot. Laatst nog even met een vriend van me 'gesport' normaal voorbehouden aan autobestuurders ... maar hij wilde mijn powerbook wel eens even aan een snelheidstest onderwerpen. Hij had net een nieuwe AMD 1.8 Ghz ... Mijn specs: 1Ghz met 768 SDRAM We gingen wat photoshop filters tegelijk draaien en mijn powerbook fietste hem er met gemak op ALLE filters en bewerkingen voorbij. [img:6157062a15]http://home.kabelfoon.nl/~smpfides/images/DSCN0492.jpg[/img:6157062a15]

:innocent:

[quote:e067d9f2b4="larch"]Heeft er iemand ervaring met chromebags, booq, of lemonfish.

En weet er iemand waar deze merken dicht bij huis verkrijgbaar zijn?

www.lemonfish.de
www.chromebags.com
www.booqbags.com[/quote:e067d9f2b4]
he! loop me topic niet te jatten! :stuck_out_tongue: hehe

De iBook is onder andere bedoeld voor de schoolgaande jeugd. En die gaan meestal ruwer met hun spullen om. Vandaar dat de iBook van stevig kunstof is gemaakt.

[quote:0041b6292c="macpro"]De iBook is onder andere bedoeld voor de schoolgaande jeugd. En die gaan meestal ruwer met hun spullen om. Vandaar dat de iBook van stevig kunstof is gemaakt.[/quote:0041b6292c]

Ik ben 33 en heb een iBook. Ik ben er heel voozichtig mee. Hoe zit dat MacPro? :wink:

[quote:835f2a46c9="tennapel"][...] Ik ben 33 en heb een iBook. Ik ben er heel voozichtig mee. Hoe zit dat MacPro? ;-)[/quote:835f2a46c9] Betekent dat je nog steeds kinderlijke trekjes vertoont ;) :P

Maar een iBook is dus echt steviger… Dan is het toch misschien beter dat ik een iBook koop? Hmm…vind iBooks er een beetje meisjesachtig uitzien :innocent: :stuck_out_tongue:

[quote:b3bc80cbed="tennapel"][quote:b3bc80cbed="macpro"]De iBook is onder andere bedoeld voor de schoolgaande jeugd. En die gaan meestal ruwer met hun spullen om. Vandaar dat de iBook van stevig kunstof is gemaakt.[/quote:b3bc80cbed]

Ik ben 33 en heb een iBook. Ik ben er heel voozichtig mee. Hoe zit dat MacPro? ;-)[/quote:b3bc80cbed]
Je past niet in het profiel :stuck_out_tongue:

Daarom heb ik nu ook een PowerBook 12" als opvolger voor m’n iBook.
Kan ik daar eindelijk eens mee gaan frisbee-en enzo. :o :innocent:

Ik heb een ibook gehad, en nu een 12" PB.

Qua krassen is het met een ibook drama, en een PB veel beter, je ziet ze niet op de behuizing.

En zo als ze hierboven al zeiden, je gaat veel zuiniger om met zo’n schitterende PB.

Het warm worden is in de winter niet zo vervelend (geen koude vingers). :smiley:

Koop een 12" PB.

Ik ben sinds November2003 een trotse bezitter van een PB 12" Rev.b Ik snap niet waarom iedereen zo zeurt over dat hij zo warm wordt en dat de fan zo vaak aanslaat? Ik doe veel grafisch werk met bestanden van 60mb en de fan slaat maar zelden aan. Hij wordt wel wat warmer, maar bij MSN en surfen is er niks aan de hand.

Over de stevigheid ben ik niet zo heel blij met de PB, de iBook van mijn collega voelt gewoon wat robuuster aan. Ik ben zelf niet zo heel zuinig, pleur hem ook altijd zo hopla in de tas (Wel met Tucano second skin, en meestal een Crumpler laptop tas…), dus volgende keer voor mij misschien toch een iBook…

Die met een klepje aan de achterkant is toch een wat oudere 15" PB? daar kan ik niet over oordelen, maar ik vind de nieuwe 15" een top machien (Heb hem een uurtje mogen vasthouden…), net als de 12" die ik heb… Maar wees er wel zuinig op… (Zie mijn mening over stevigheid…)

Qua snelheid is het een prima machien om op te werken, zorg er wel voor dat je genoeg RAM aan boord hebt. En een andere hardeschijf zou ik ook wel willen, ik vind het een beetje langzaam en is inderdaad vrij luidruchtig…

Over die Crumpler skins… ik weet wel een adres maar mag niet commercieel adverteren op deze site… :wink: Stuur maar een PBtje… Dan kan ik antwoord geven op deze vraag…