PowerBook verliest netwerk verbinding

Dag iedereen,

Ik ben nog zo’n figuur dat hier mee komt aanschuiven aan de vraag/klaagmuur. Mijn probleem is dat ik met m’n nieuwe pb na verloop van elk netwerk wordt gesmeten. Zowel bij interne netwerken als op het internet stop hij er plots mee en kost het heel wat moeite om er weer op te raken. Nu heb ik onlangs ontdekt dat het uittrekken en weer insteken van de netwerkkabel de enige oplossing is om weer op de netwerken te raken. dit is toch niet normaal?

Een ander maar gelijkaardig probleem is dat ik thuis elke dag vanaf 22u geen of zeer traag internet heb, en het is nogthans een ADSL (supersnelle) internetverbinding! Soms geeft hij dan de boodschap dat die de host niet kan vinden.

Sorry van al dit gezaag maar heeft er iemand een flauw idee of dit nu aan de netwerken ligt of aan m’n computer? is dit misschien een instelling die fout staat?

Alvast bedankt!
greetings
Bageera

Beetje uit de lose pols, maar je moet ergens beginnen... Als je met je PB altijd aan ethernet hangt zou ik beginnen met alle andere nietgebruikte netwerkmogelijkheden uit te zetten (voorkeuren > netwerk > poortconfiguratie). Verder moet je toch wel even kijken naar de wijze van verbinding maken. Heb je bijvoorbeeld voor de diverse locaties verschillende instellingen aangemaakt?

Je kan last hebben van een 'klapperende' verbinding, waarbij je netwerkkaart wel-niet-wel-niet verbinding heeft. Die geeft een pakkettenstorm over je verbinding. Pakketten komen niet aan of moeten opnieuw worden verzonden. Meestal is dit broadcast verkeer. De enige manier om dit te checken is via een netwerksniffer. Op een bedrijfsnetwerk kan de beheerder wel zien wat voor verkeer er over de poort gaat, thuis is het behelpen met tcpdump op je ethernetlink. Dan zie je wel wat voor verkeer er over je netwerkkaart gaat. Wat er ook verkeerd aan kan zijn is de routeringsinstellingen. Wellicht heb je statische routes toegevoegd ? Gooi je hele netwerkconfig weg en maak het opnieuw aan (via locations). Ook kan het de ethernetinterface zijn, die slecht 'negotiate' met de tegenpartij. Als je hem hard op 10Mb/half duplex zet moet het altijd met elk netwerk werken. Heb je de hardware check al gedraaid ?

een tip is ook voor elke netwerkverbinding een andere locatie te kiezen. Zo heb ik zelf nog nooit problemen ondervonden om dan op een ander netwerk in te loggen.

Kapotte kabel?

een vriend van me werd met zijn adsl verbinding (windows xp) er ook steevast om een bepaalde tijd afgegooid... dat lag toch echt aan het kabeltje..

en als het ook willekeurig gebeurd dan moet je inderdaad misschien even een verse netwerk locatie aanmaken

[mod:30a383af09="Colpolyp"]Dit topic is verplaatst naar Internet en Netwerken en de titel is aangepast.[/mod:30a383af09]