Powerbook wil niet opstarten

Mijn Powerbook 12" wil soms niet opstarten nadat ik hem heb uitgezet. Nu laat ik hem eigenlijk altijd in sluimerstand staan maar soms moet hij uit voor als hij mee moet het vliegtuig in. Als ik hem uitzet duurt het erg lang voordat hij uitgaat en bij aan zetten doet gebeurt er niets ook geen geluid, na meerdere keren proberen of opstarten vanaf de cd met hardware test lukt wel. De hardware test geeft geen fouten aan. Nu is mijn vraag eigenlijk : is dit een software probleem en kan ik met een nieuw vers systeem er op weer verder of moet ik er mee nar de reparateur?

Mijn Powerbook 12" is uitgerust met OS X.3.4 en 640 Mb ram en 40Gb schijf.

probeer eens via diskutilities je permissies te herstellen

Heb je er Snuifkaas op staan?

(vertaling: Het programma Suitcase heeft bij mij voor dezelfde vertragingen gezorgd. Programma weggeflikkerd… alles werkte weer prima. tis het proberen waard!)

je moet controleren of je de goede opstart schijf hebt geselecteerd, ik geloof niet dat je met herstellen van premissis het probleem kan oplossen. wat je kan proberen is met alt, of x ingedrukt opstarten, als je dan meteen kan opstarten, dan zal je schijf waarschijnelijk niet goed ingesteld zijn.

als het allemaal niets oplost gewoon een keer het systeem er opnieuw overheen zetten met behoud van gebruikers. let wel op ondanks je niet alles kwijt zou moeten zijn is het toch verstandig om een back up te maken, als je een externe schijf heb zou je ook met carbon copy cloner een copy van je syteem kunnen maken (www.versiontracker.com)

Met atrl opstarten werkt alleen als je er een cd instopt en anders gebeurt er niets ook het scherm gaat niet aan. Maar ik ga nu eerst de permissies even herstellen. Alvast bedankt!!

Ik heb dit ook wel eens gehad. Pas op dat je na het uitzetten niet meteen je Powerbook dichtklapt. Als ik dit te snel doe weet ik zeker dat ie vastloopt, terwijl het lijkt alsof ie uit is.

Maar vind het ook wel raar dat het zo lang duurt. Het scherm met het draaiende rondje (streepjes) blijft wel een kwartier draaien voordat hij uitgaat. Als het scherm op zwart springt klap ik hem pas dicht. :(

Hmmm, dat mag helemaal niet zo lang duren. Permissies herstellen, DiskWarrior draaien en de crontabs opruimen. Dat laatste doet de computer zelf, maar 's nachts. Open Terminal. Typ: cd /private/etc Typ: sudo pico crontab Voer je wachtwoord in. Je ziet het niet verschijnen, maar doe het en druk enter. Stel met je cursortoetsen en nummertoetsen in wanneer deze files opgeruimd moeten worden. Het gaat om de onderste drie rijen. Wday is de dag van de week (maandag is 1, dinsdag 2), mday is de dag in de maand. Links beneden vind je de uren waarop je Mac staat ingesteld. Toets control-o en enter. Ga eruit met control-x. Of download MacJanitor.

Bedankt heb hem nu wel wat vroeger ingesteld. nu eens kijken of het helpt :|

Nou dit heeft niet veel geholpen. Het lijkt wel of hij eerst de cd drive aanstuurt en er daarna mee ophoud. Ik krijg hem wel weer aan de praat maar handig is anders laat staan betrouwbaar.

heb je alle externe apparatuur er uit gehaald ? Heb je nog programmas aan als je hem afsluit ?

Er zit geen externe apparatuur aan en ja soms heb ik wel programma's aan staan maar die sluit hij netjes af.

[quote:47fee0f618="palski"]Bedankt heb hem nu wel wat vroeger ingesteld. nu eens kijken of het helpt :|[/quote:47fee0f618] Je moet 'm natuurlijk nu wel aan hebben op de tijden die je hebt ingesteld. Dan kan zo'n script draaien en dan pas sluit je hem af. Kijk eens in de system.log als ie weer raar doet met afsluiten.