powerbook zoveel beter ?

Dit is een vraagje voor de grafische vormgevers en mensen die wel veel zwaardere app's draaien op hun notebook...

is powerbook zoveel beter als een ibook als je er genoeg ram extra
plaatst en ik bekijk het dan vanuit een 12" ibook/powerbook
want heb er één nodig maar het prijsverschil is redelijk groot
volgens mijn berekening . zit namelijk veel voor school te werken en
mijn zwaardere app’s moeten goed draaien…

zware applicaties -> veel ram grote bestanden -> veel ram, en een snelle/grote hdd....

als je niet veel zelf wilt doen komt je dus uit bij een powerbook als je veel met grote bestanden werkt, omdat hier standaard een snellere hdd in zit.

ik zou zeggen: ga naar een apple store, zet ze langs elkaar, en ga es prutsen met grote bestanden enzo.

Een PowerBook heeft ook een snellere videokaart. 64 mb tegen 32 mb bij de iBook.

powerbooks is om het zo te zeggen professioneler maar ook veel duurder er is op weinig bezuinigt door apple

Ik geloof dat als ik me niet vergis: Een powerbook zo gemaakt is dat ie met gemak dicht kan blijven bij het werken op bijvoorbeeld een cinema display. En de iBook niet. (kan wel maar is er niet echt voor gemaakt.) DACHT ik hé

groeten,
iSander

[quote:f3a60704f3="Kyokushinkai"]Een PowerBook heeft ook een snellere videokaart. 64 mb tegen 32 mb bij de iBook.[/quote:f3a60704f3]

Hier zit inderdaad een vrij groot voordeel in voor het ontwerpen, want de powerbook schermen kunnen een veel hogere resolutie aan dan de ibooks (ook een van de redenen dat het bij mij waarschijnlijk een powerbookje zal worden) en daardoor voor het ontwerpen ook veel aantrekkelijker… On the other hand, ik spreek voor een 15" powerbook tegenover een 14" ibook…

Voor de 12" bookjes, is de resolutie bij beiden even hoog , dus zal je heel wat minder verschil merken… Zolang er maar genoeg ram in zit, bij de 15" powerbookjes zit er standaard 512 in, dus makkelijk naar 1 gig uit te breiden, bij de ibookjes 14" 256 , dus voor ongeveer dezelfde prijs slechts naar 768…

Maar opnieuw, in de 12" powerbookjes zit ook standaard 256, dus ja…

Ik denk niet dat het een enorm groot verschil zal maken, toch zeker niet voor de 12" … Zolang er maar min 768 ram in zit :wink:

Als je je computer voor grafisch werk moet gaan gebruiken dan is een portable toch wel duur speelgoed. Ga voor een dual G5, dan heb je pas een proffesioneel toestel. 8)

Ja en nee...

Het is zo dat een G5 idd wel betere keuze is voor grafisch te ontwerpen enzo op professioneel vlak. Maar je ie is nog student hé. Ik kan me inbeelden dat een notebook voor school EN een (lekker goedkope :? ) powermac G5 net iets van het goede teveel is. Een notebook is idd wel heel handig als je student ben. Ik heb de 15" inch powerbook en ben er héél tevreden van. Ik zou hem onmiddelijk opnieuw kopen moest ik weer de keuze staan.

edit: Ik moet zeggen dat ik het toetsenbordje van een iBook toch maar bagger vind … :roll:

Moet zeggen dat een Powerbook veel lekkerder werkt met Adobe CS als je er minimaal 1 gb in stopt. Een 12" zou ik nooit nemen voor ontwerp werk! Als je een A4 zou moeten opmaken in Photoshop of InDesign dan wordt je gek met zo'n klein scherm!

Maar een iBook 14" met 1,25 gb kost je ongeveer € 1525 euro. Een 12" Powerbook kost je ongeveer hetzelfde maar dan met 512 mb. Daarin tegen kan de Powerbook een groot scherm aansturen en heeft een zelfde resolutie, is sneller en heeft standaard Bluetooth. Maar als je de iBook videokaart hacked, dan kan je ook dual screen werken! Maar heb je dan 32mb tegen 64mb in de 12" Powerbook.

Lastig deze vraag…ik zou voor de 12" Powerbook gaan i.v.m de snelheid en rekenkracht. Maar ik zou gek worden van zo’n klein scherm!

ik heb het geluk beide te hebben liggen (wel 12" iBook en 15" PowerBook) zou ik absoluut voor de PowerBook gaan. Buiten de RAM, videokaart en uiterlijke voordelen voelt ie ook prettiger. Super machine maar ik zou zeker mocht je die niet al hebben de aanschaf van een externe monitor overwegen. Zeker voor het ontwerpen. Succes!

ik ontwerp zelf ook op een powerbook, 17''. Een iBookje had mijn bestanden niet grappig gevonden! :wink:

Ik gebruik 12" Pb en heb [url=http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=5348]23"[/url] er aan hangen voor het grafische werk. :P

Ik vind ook dat de powerbook afgewerker is tov de iBook. Moest ik het mij kunnen permiteren had ik me een powerbook gekocht ipv een iBook, maar het is een zeer goede computer.

Maar ik moet eerlijk zijn, voor het reizen en gooie en smijtwerk kan je beter een iBook hebben, zijn iets minder kwetsbaar. Al heeft deze pb jongen al wel de hele wereld, van 50 C tot 30 -C over gereisd en lekker wat mee gewerkt overal. Als je een airport express bij hebt kan je nog wireless internetten bij internetcafe's ook. :P

[quote:a205fc8cb7="Uxmal"]Ik gebruik 12" Pb en heb [url=http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=5348]23"[/url] er aan hangen voor het grafische werk. :P[/quote:a205fc8cb7]

altijd baas boven baas he! :stuck_out_tongue: :wink:

ik hoop er binnenkort ook een scherm aan te hangen, nog even doorsparen!

als je een 23" display op aansluit hoe type je dan gewoon via je PB of ander manier ?

[quote:16f50ce994="marloez"][quote:16f50ce994="Uxmal"]Ik gebruik 12" Pb en heb [url=http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=5348]23"[/url] er aan hangen voor het grafische werk. :P[/quote:16f50ce994]

altijd baas boven baas he! :stuck_out_tongue: :wink:

ik hoop er binnenkort ook een scherm aan te hangen, nog even doorsparen![/quote:16f50ce994]

Je mag wel en keertje komen spelen op de mijne hoor. :stuck_out_tongue:

@ DEADbydesign: Kijk maar naar mijn opstelling Als je de powerbook aansluit, gaat ie dicht en gebruik je normaal toetsenbord en muis. Maar zal eerlijk zijn, ga nu wel een dual 2 g5 bestellen denk ik volgende week, want heb toch wel zin in wat meer snelheid bij filmbewerking enz. Maar powerbook blijft een mooi apparaat. ga er in ieder geval nog jaren van genieten. Succes :wink:

:apple: :apple: :apple: :apple: :apple: :apple: :apple:

ook hier iemand die met een 12" Powerbook werkt. (De 1Ghz editie) Maar dan wel helemaal vol gepropt met 1,25GB Ram. Op school was het altijd handig je eigen snellere computer te hebben. Dus het is fijn om een klein ding mee te hebben onderweg en thuis hang ik net als Uxmal een extern scherm en toetsenbord eraan. Draait als een trein en prima om mee te ontwerpen ook groter als A4 pagina's gaat dan goed, ligt er alleen aan wat voor scherm je er aan hangt..

• The Photographer -

goed goed, dan zal het een wijze investering zijn die 12" powerbook :mrgreen: :apple:

Doen! En als je kan steek er maar direct 1 gig ram in.