PowerBooks op eBay/Marktplaats etc

Ik neus hier en daar ns rond op sites naar Tweedehands PowerBoekjes, en het lijkt me dat er er veel scams tussen zitten. Heb via en andere bezoeker al een dramatisch verhaal gehoord, maar ik vroeg me af of er mensen zijn met goede en/of slechte ervaringen met tweedehands via internet.

Groeten,

Lodi

P.S. Inderdaad, TweedehandsMac.nl lijkt me betrouwbaarder, alhoewel het qua verkoopsysteem erg primitief is (geen bieden of credentials)

ik weet wel dat een paar gasten uit spanje appeltjes op marktplaast verkopen voor prijzen waar je nog niet eens een een mac van 3 jaar oud op tweedehandsmac.nlkan vinden, nou ja verkopen, ze vragen je vooraf te betalen, en sturen vervolgens niets op, en de atvertenties zijn wel in het nederlands, maar als je ze dan mailt vragen ze of je ook in het engels kan mailen, dus je moet echt uit kijken wat je besteld, ens als ze je vragen om in het engels te mailen moet je het zeker niet doen, en over het algemeen zijn tweede hands macs maar iets goedkoper als een nieuwe, dus je moet of geluk hebben, en anders zou ik tog maar even door sparen voor een nieuwe.

ik heb nog een 15" powerbook 667 Mhz, 1Gb ram, 30Gb Hdd, Combo over sinds de komst van mijn nieuwe 1.5Ghz...

Inclusief afvallende-lak-feature en een licht beschadigd, maar goed functionerend, scharnier.

Kopen?

Core values:

• Betrouwbaar
  • Betalen bij overdracht
  • Prijs n.o.t.k.

Ik zou het volgende doen: — Via tweedehandsmac of ebay. — Persoonlijk ophalen, je kan dan gelijk de staat van onderhoud beoordelen. — Bij grote bedragen nooit geld vooruit sturen, pas betalen bij overdracht.

Ik heb alleen ervaring met ebay, en dan nog alleen met boeken kopen.

regel 1: ALTIJD alles zelf gaan afhalen en controleren, als het in orde is cash betalen.

Ik heb een iBook tweedehands gekocht via Tweedehandsmac.nl. Niets dan lof, maar je hebt gelijk: het kan heel makkelijk misgaan.

ik heb m'n powerbook ook via marktplaats gekocht en nog geen eeeeeeeenkel probleem mee gehad :)

heb mijn 12 inch powerbook ook van marktplaats , echter zitten er op marktplaats veel oplichters op het apple forum idd de engelse advertenties mijden, 17 inch powerbooks voor maar 1400,- euro dat soort praktijken.

ze werken met de zogenaamde western union money transfer truuk, eerst betalen en dan pas wordt het zogenaamd verzonden , zoek maar eens op google op die truuk.

ik heb dus geluk gehad op marktplaats , achteraf zou ik misschien toch beter mijn powerbook nieuw kopen aangezien de vorige eigenaar er een 10 Gb inheeft gezet ipv de standaar 60 GB!!

Ik kreeg een keer een mailtje van een onbekende nadat ik een eBay aanbod was misgelopen (Niet het hoogste bod gehaald). Hij had voor mij een iBook 600Mhz te koop (nieuw) voor 600 eurie. Te betalen via money-transfer. Omdat ik toen onbekend was met deze handelswijze nam ik aan dat het een veilige werkwijze was. Je kunt de transfer nl voorzien van een geheime code die je pas stuurt nadat je de computer hebt ontvangen. Dat werkte dus niet!!! :oops: Als die ander zich kan legitimeren kan hij het bedrag ook zonder code ophalen bij elk kantoor van western Union. De persoon beschuldigde mij ervan dat ik geen geld had overestuud en verstuurde gewoon de computer niet. De man zat in Spanje... Ik had beter moeten weten. Het criterium: Alleen via legale eBay-kanalen (of Marktplaats/2ehandMac) kopen en het beste is: zelf ophalen. Ik was mijn geld dus kwijt. Later heb ik een iMac gekocht via TrueHand (Illox); een onderdeel van eBay; dat werkte in ieder geval zonder problemen als je zelf niet kunt ophalen. Een andere keer; nadat ik een bod had uitgebracht op een powerbook G4 van 1100 euro... kreeg ik een mailtje om geld over te maken op een bankrekening in Duitsland terwijl depersoon in Engeland woonde. Ik dacht meteen: zelf ophalen en maakte een afspraak via email om even naar London te vliegen en de powerbook bij ontvangst te betalen... Nooit meer wat van gehoord. Dat liet in ieder geval zien dat er inderdaad nogal wat oneerlijke handel bestaat in (gewilde) Apple-producten. Ook het feit dat iemand een goede verkoopscore (eBay) heeft met goede commentaren van andere kopers is geen garantie. Zo had ik een keer iemand met meer dan 50 positieve "bewerkingen", maar toen ik ging kijken wat hij zoal verkocht had (kun je gewoon checken) waren dat allemaal postzegels! Ik stuurde de man een emailtje met vragen daarover en wat bleek? Iemand anders had zijn eBay-account gekaapt en plaatste onder zijn account advertenties met Powerbooks! Dat was gebeurd met een zgn "spoof-email" waarin iemand gevraagd wordt om zijn gegevens van zijn eBay-account te "updaten"; waarna vervolgens zijn accountgegevens naar een ander adres worden gemaild. De les die ik eruit leerde was: Lees alle aanbevelingen van veilingsites echt goed door. Je kunt jezelf zo een hoop ellende besparen. Zwendelaars maken misbruik van onze goedgelovigheid; naïviteit en soms ronduit luiheid t.a.v. deze waarschuwingen. :innocent: [/b]

Heb problemen gehad met Ebay. Ben hier door 3 verschillende personen, te weten: BEULISSA BEULISSA@aol.com

jefferydonald
jefferydonald@hotmail.com

marcH
marcH@vfemail.net

Dit ging om een Powerbook 17". Zij boden een 17" aan op ebay. Toendertijd de nieuwste, ongebruikte 1,33Ghz voor €1000,- Ik vond dit wel een beetje vreemd, maarja. Toen gemaild met die gasten en nagevraagd wat er bij zou zitten. De eerste en de laatste persoon deden er gratis 3 jaar Applecare bij en de middelste was bereid een Airport extreme base erbij te doen. Na veel heen en weer gemail kwam ik erachter dat het IP adres van al deze gasten bij AOL geregistreerd stond in Amerika, terwijl de eerste persoon in Italië zou wonen, de tweede in Frankrijk en de derde in Mancester, UK. De tweede persoon deed zich voor als gestationeerd militair van Amerika, die voor een 1,5 jaar in Frankrijk zat.
Alledrie hadden ze het geld snel nodig, dus ze wilden het geld krijgen via Westernunion.
Ik heb toen eerst een klein bedrag gestuurd, dus niet het totale geld. Toen kreeg ik een scan van een UPC pakketsticker waarop de tracking code half weggehaald was. De andere helft kreeg ik wanneer ik de rest van het geld zou overmaken. Nou heb ik thuis een barcode scanner, dus ik hield eens even de barcode op dit blaadje ervoor en wat bleek: Ik had de volledige tracking code. Die bij UPC opgegeven en hier kreeg ik als statu door dat dit een pakket was wat ruim een jaar geleden al verstuurd was…
Toen heb ik die gast terug gemaild en dit alles vrolijk aan hem gemeld. Daarna hoorde ik nietss meer van hem.
Totdat ik laatst, onder een ander mail adres weer contact met hem zocht alsof ik een nieuwe klant was. Hij was meteen bereid alles uit te leggen en ik zou zelfs 2 voor €1000,- krijgen. Toen vond ik het helemaal niet meer kloppen en heb de politie ingeschakeld.
Zij konden het geld niet meer terug halen, maar dit was ook maar een klein bedrag. De politie houd ze nu in de gaten!!
Ook voor jullie: Let op deze namen/adressen.

Scamming the scammer!!

Lees het verhaal op
http://www.p-p-p-powerbook.com/

Vermakelijk!

[quote:c81e2a9a61="cabbie"]Scamming the scammer!!

Lees het verhaal op

Vermakelijk![/quote:c81e2a9a61]

Niet alleen vermakelijk ,maar geweldig. :lol: :lol:

Eh woon JIJ in de US :wink: :wink:

[quote:8ad04e68da="Torz"][quote:8ad04e68da="cabbie"]Scamming the scammer!!

Lees het verhaal op

Vermakelijk![/quote:8ad04e68da]

Niet alleen vermakelijk ,maar geweldig. :lol: :lol:

Eh woon JIJ in de US :wink: :wink:[/quote:8ad04e68da]

Please email me in English only. Brand new Powerbook, 17 inch. Never used. Was a gift and I don’t need it. Only 1500 dollar!! I want to use escrow service.

ROFL....

In deze [url=http://forums.macrumors.com/showthread.php?s=&threadid=41856&perpage=25&pagenumber=1]link[/url] (macrumors) lees je ook hoe tricky het kan zijn om online een Mac te kopen.