powermac 5500 knipperende floppy bij start-up

Ik probeer een "oude" powermac 5500 opnieuw leven in te blazen maar dit lukt me niet echt. Hij heeft een harde schijf van 4gb (3,7 geeft het initialiseer proces aan).

[img:5d4417ebd4]http://images.google.nl/images?q=tbn:TQUe0KpEuR4J:popcorn.cx/computers/apple/powermac/5500/pm5500_01.jpg[/img:5d4417ebd4]
hier groot

Bij het opstarten krijg ik een knipperende floppy in beeld.

Met norton systemworks krijg ik niks voor elkaar, ehbo schijf werkt niet… Ook met de OS 9 cd kan ik de schijf niet formatteren.

Is de harde schijf echt kapot?
Heeft iemand er toevallig nog 1 liggen?

:apple: Robsappeltjes :apple:

kun je je mac nog wel opstarten met OS9 schijf?

Ja idd ik kan wel opstarten met C ingedrukt met de OS 9 schijf.

Dit gaat ook met 8.5 maar als ik die wil installeren zegt hij “this verion of OS is not supported by the system”. Iets wat hij bij 9 niet zegt, daar doet hij het gewoon niet.

en als je de schijf handmatig leeg maakt? alles in de prullebak en weggooien dus

Helaas, hij "mount" de disk niet eens op het bureaublad.

Met norton systemworks kan ik niet eens een HD selecteren…

misschien ff binnenin kijken of er toevallig een kabeltje niet helemaal goed verbinding maakt?

ik weet dat er iets was met opstarten met de spatie balk ingedrukt, maar ik weet niet meer zeker of dat dat probleem verholp, ofdat het ergens anders voor was, het is toch al een aantal jaat geleden :roll:

Probeer eens "Shijfinstallatie" op te starten, staat op de OS 9 cd, als het goed is zie je dan de schijf en kan je een partitite maken en hem dan "inititialiseren" (formatteren).

[quote:bd4c162a66="nemcis"]misschien ff binnenin kijken of er toevallig een kabeltje niet helemaal goed verbinding maakt?[/quote:bd4c162a66]

Dat zou ik kunnen proberen…

[quote:9590eb791f="nvgalen"]Probeer eens "Shijfinstallatie" op te starten, staat op de OS 9 cd, als het goed is zie je dan de schijf en kan je een partitite maken en hem dan "inititialiseren" (formatteren).[/quote:9590eb791f]

Formatteren gaat niet, je kunt aangeven formatteren, dan druk je op de knop [b:9590eb791f]initialiseer[/b:9590eb791f] en vervolgens is de bewerking afgelopen. Hij kan de schijf niet opschonen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een performa 5500; indien ik opgestart van cd de hd wilde formatteren met schijfhulpprogramma, gebeurde er niets, bleef hangen of kreeg ik zelf na ruim 2 dagen (!) doorlopen een error.

Zelfs een andere harde schijf gaf dezelfde problemen.

Mijn oplossing was er toen ik de harde schijf uit de machine die het niet “deed”, in een andere performa 5500 zette, en hopla binnen 3 minuten geformatteerd en even later systeem 8.5 erop.

Dit helpt jou natuurlijk niet, maar misschien een laatste mogelijkheid.

:cry: Heb hier net een 8100/110 opgestart..althans dat was de bedoeling...ook een vraagteken, maar opstarten met c ingedrukt gaf tie ook geen sjoege, ik hoor de cdspeler ook helemaal niet spinnen....ik ben bang dattie kassie 6 is......of toch niet???

Hallo Robsappeltjes,

Zet er een nieuwe HD in. Als het een 5500 is moet het een IDE bus zijn, klopt dat?

Groetjes,

Hugosappeltjes, nog altijd op zoek naar een 5500 :oops:

Die knipperende floppy geeft aan dat er geen opstartsysteem gevonden kan worden, dus dat kan wel kloppen, als je niks op je HD kan zetten.

Dat bij de installatie van MacOS 8.x wordt gezegd dat de schijf niet geschikt is voor het systeem, ligt aan het feit dat er dus op de disk nieuwere drivers staan, die oude systemen niet meer ondersteunen. Als je deze melding niet bij MacOS 9 krijgt, dan is de schijf geformateerd onder OS9. Nou nog zien om toegang tot de schijf te krijgen… en mijn God, hoe ging dat ookalweer…

Als het gewoon een IDEE/ATA-schijf is, kan je hem natuurlijk in elke andere mac hangen en het dan eens proberen met een basisinstallatie…