powermac 6500 koppelen aan een imac g4

ik kan binnekort van iemand een oude powermac [url=http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=6500] 6500[/url] overnemen en die wil ik aansluiten op mijn imac g4. heb je hiervoor alleen een scsi naar firewire adapter nodig? verder vroeg ik me af of je op die manier het imac beeldscherm voor de 6500 kan gebruiken.

heeft iemand hier ervaring mee?

via een ethernet kabeltje kun je in ieder geval bestanden delen.

Daarnaast zou je met timbuktu, VNC of remote desktop het scherm van de 6500 op de imac kunnen zien. Ik weet helaas niet of bovenstaande programma’s werken in een osx/os9 omgeving.

De 6500 heeft volgens mij standaard geen ethernetpoort. Er is een slot voor een ethernetkaart, maar dan moet de computer wel uit elkaar om er bij te kunnen. Eenvoudiger is een Farallon Ethermac iPrint adapter, dan kun je inderdaad een verbinding maken met een andere Mac.

is een ethernet verbinding de enigste mogelijkheid? het lijkt mij een beetje riskant aangezien de imac de ethernetpoort gebruit om te internetten.

Als je een router hebt (zit bijvoorbeeld in Speedtouch 510) is er niets aan de hand, dan wordt alles voor je geregeld.

[quote:00e635cf2a="WillyP"]De 6500 heeft volgens mij standaard geen ethernetpoort. Er is een slot voor een ethernetkaart, maar dan moet de computer wel uit elkaar om er bij te kunnen.[/quote:00e635cf2a] ik dacht eigenlijk dat elke mac een ethernetpoort heeft.

De 6500 serie is uit 1997 of daaromtrent en toen was dat nog niet zo. Je had de Powermacs met ethernet poort en de Performa's zonder, maar die kon later ingebouwd worden. In de V.S. had je geloof ik de Performa 6500/300 met Ethernet. Die zou eerst niet in Nederland uitkomen, dus besloot ik om de 6500/275 aan te schaffen en uiteraard werd daarna de 300 MHz alsnog hier ook uitgebracht. Voor de tijd een schitterende multmedia machine, met ingebouwde radio en TV, met aansluitingen voor een videorecorder, zaken die we nu gewoon vinden, maar toen beslist niet.

[quote:b2b0c19bc1="WillyP"]De 6500 serie is uit 1997 of daaromtrent en toen was dat nog niet zo. Je had de Powermacs met ethernet poort en de Performa's zonder, maar die kon later ingebouwd worden. In de V.S. had je geloof ik de Performa 6500/300 met Ethernet. Die zou eerst niet in Nederland uitkomen, dus besloot ik om de 6500/275 aan te schaffen en uiteraard werd daarna de 300 MHz alsnog hier ook uitgebracht. Voor de tijd een schitterende multmedia machine, met ingebouwde radio en TV, met aansluitingen voor een videorecorder, zaken die we nu gewoon vinden, maar toen beslist niet.[/quote:b2b0c19bc1]

ah je hebt dus ook zo’n soort mac gehad.
die 6500 die ik kan overnemen heeft een aansluiting voor een camcorder. en het zou mooi zijn als ik op deze manier m’n camcorder aansluit op de oudemac en via de imac de opnames ga bewerken.
(aangezien de nieuwe imacs geen videouitgang hebben)

schijnt dat alleen het USA model standaard een ethernetpoort heeft, maar een eenvoudige en goedkope kaart is makkelijk in een van de 2 pci slots te zetten, zoek even op tweedehandsmac.nl. 10-15 euro denk ik.

Daarnaast is het handig om aan je adsl modem een router te hangen waaraan je dan weer de twee computers hangt. Met deze combinatie kun je met beide macs tegelijk internetten en ook nog eens met elkaar communiceren. Vergeet niet dat bij je provider het hardware MAC adres van de ethernetkaart in je imac geregistreerd staat, dit moet verandert worden in het MAC adres van de router omdat dit het apparaat is wat als eerste na het modem wordt gezien door de provider. Een andere optie is (bij sommige routers) dat de router het MAC adres van je imac emuleert, dan hoef je niets bij de provider te veranderen.

succes

[quote:280c737c6f="Hans klok"]

ah je hebt dus ook zo’n soort mac gehad.
die 6500 die ik kan overnemen heeft een aansluiting voor een camcorder. en het zou mooi zijn als ik op deze manier m’n camcorder aansluit op de oudemac en via de imac de opnames ga bewerken.
(aangezien de nieuwe imacs geen videouitgang hebben)[/quote:280c737c6f]

ik betwijfel of die 6500 de beelden beter kan capturen dan 15 fps en 1/4 PAL formaat…

Handiger is mijns inziens een digicamcorder te kopen met analoge ingang. Je analoge video wordt zo omgezet naar DV-PAL en is dan via firewire op je imac te zetten en meteen in imovie te bewerken.