Powermac 8500

*G4 Sonnet 700 mhz processor met 1 MB L3 cache *ATI 7000 MAC edition PCI videokaart met 32 mb ram *Sonnet tango 2.0 combo Firewire/USB 2.0 PCI kaart *ATA 66 PCI kaart *60 GB 7200 rpm HD *Sony DVD speler *OS 9.2.2 nl *OS 10.2.8 *Diverse DTP/Audiorecording software

Deze mac is sneller en heeft meer mogelijkheden dan een emac/imac 700 mhz G4 want die hebben geen 1 MB L3 cache en geen USB 2.0

Deze Powermac is te koop. Weet iemand hoe er zo een uitziet?
Bijvb dank.
PS is dit trouwens wat? Om bijvb filmpjes te maken?

Lijkt me op zich geen verkeerde machine. Kijk eens op [url]www.everymac.com[/url], daar staatb wel wat meer info over oudere macs en upgrades.

Hier heb je een plaatje

[img:9fe50a93cd]http://www.kobe-c.ac.jp/~a-kawamu/pages/hito/2001/09/8500.jpg[/img:9fe50a93cd]

Maar verkijk je niet op de specs.
De 8500 is een oude machine (rond 1995) en heeft een moederbord dat draait met een kloksnelheid van 50 Mhz.
De eMac haalt 100 Mhz (of zelfs al 133?)
Dat betekent dat de communicatie tussen de onderdelen stukken sneller is dan bij een 8500.

Ik heb zelf een PowerMac 7300 met een G4 kaart op 400 Mhz.
Die is merkbaar trager dan een 400 Mhz iMac DV met “slechts” een G3 processor.
Daarbij heeft de 7300 512 MB RAM en de iMac 576 MB RAM, dus zoveel ontlopen die mekaar niet.

Als je er filmpjes op wilt maken, dan denk ik dat je beter verder kunt kijken.
Wil je 'm gebruiken als server, dan is het een prima machine.
Zelf gebruik ik 'm als iTunes Jukebox voor muziek door het hele huis en voor het maken van backups van de andere Mac’s.

OS 10.2.8. zal ook het hoogst haalbare besturingsysteem zijn. Panther vereist namelijk built-in USB en dat heeft de 8500 niet.

Daar heb je een belangrijk punt tepakken. Jaguar is leuk maar niet zo snel op een oude machine, Panther wel. Ik geloof dat je Panther nog niet kan draaien op zo'n machine. Hou hier zeker rekening mee, zoals al gezegd zal 't als server oid een prima machine zijn.

Goh, op de 9600 van een vriend van mij draait Panther prima! :wink: :P

XPostfacto(of hoe dat ook alweer heet).....OJA....