Mijn vader vroeg mij net het volgende. De Mac die ik hiervoor had was een Powermac G3 B/W 350 Mhz. Deze heeft destijds last gehad van een blikseminslag in de buurt. In het begin deed alleen het geluid moeilijk, maar later toonde hij meer gebreken. Het moederbord is ook niet meer in orde.
Nu heeft mijn vader op school een zelfde machine staan, maar dan met een 300 Mhz processor.
Nu is de vraag: Is het mogelijk om de processor van die eerste Powermac over te zetten naar de tweede?
Bij de Power Mac is 'ie niet vast gesoldeerd, dus in theorie zou het mogelijk moeten zijn. Ik weet alleen niet hoe het zit met jumpers / weerstandjes e.d. die te maken hebben met de snelheid... Maar je kan het allicht proberen 8)
En vervolgens de boel naar z'n grootje helpen... Ik heb het niet zo op dat soort dingen, apple heeft het niet voor niets bij elkaar gebakken tot een computer.
Volgens mij is het enige verschil bij de Blue & White dat de modellen elk een net wat snellere processor hebben. Bovendien bestaan er ook upgradesets tot aan de 1 GHz G3 voor die machines, dus daarom acht ik het mogelijk.
Bedankt voor de antwoorden. Ze staan allebei nog in de school waar mijn vader werkt. Hij neemt ze morgen mee naar huis. Dan gaan we er wel even beter naar kijken.
Als er iemand 100% zeker weet of het kan of niet. Schroom niet om het hier te melden.
Het kan probleemloos, de G3 CPU zit in een socket in de B/W G3 PowerMacs en de moederborden zijn identiek, kan hooguit een verschil in revisie inzitten maar dat maakt voor CPU support niets uit.
Je zult wel even met de jumpers aan de gang moeten anders gaat je 350 MHz CPU slechts op 300 MHz draaien. Tipje nog, die G3’s zijn in het algemeen gemakkelijk over te klokken, de 350 MHz CPU loopt meestal probleemloos ook op 400 MHz.
Het kan zeker weten, maar de winst is echt minimaal (als je het al echt merkt).
Zélfs al is het 1/6 van z'n totale kracht. Vroeger met OS7 of OS8 had je het gemerkt,
maar met OS9 en zeker met OSX merk je dat verschil maar weinig hoor ;)
Bedankt jalu en joram. Dat zijn hoopvolle berichten. Zoals ik al schreef zal mijn vader ze vandaag mee naar huis nemen en ik denk dat we er van het weekend naar gaan kijken en het uit proberen.
En nu we het toch over deze machine hebben. Draait OSX Tiger hier op? Ik heb er destijds Panther op gehad en dat draaide prima, maar heb daar geen CD’s van.
Ik dacht zelf van wel, maar volgens het Apple Centre was dat niet te doen. Er zit als ik het goed heb 768 MB geheugen in. Misschien moeten we dat even upgraden naar 1 GB.
Wanneer er 350 Mhz en 1GB geheugen in zit en OSX Tiger niet zal werken. Werkt het dan wel met een overgeklokte 400 Mhz en 1 GB geheugen?
Hoe zit dat met die jumpers? Wijst dat zichzelf? Zo niet, is er ergens uitleg van?
En als we eenmaal de processor over hebben gezet. Hoe test je dat hij werkt zonder dat je een OS hebt?