PowerMac G4/Dual 1Ghz kapt ermee... - Unbootable....

Een ontzettend heftig probleem hier....

PowerMac G4/Dual 1Ghz met standaard RAM (nog), een week oud.
Doet het eerst prima, dan opeens: FREEZE.

Rebooten.

Bij opstarten het bericht dat de Mac niet op de juiste manier is uitgezet (Schijf EHBO). Daar freezed 'ie.

Opstarten zonder extensies helpt niet, de Schijf EHBO start toch op en freezed vervolgens weer.

OK. Opstarten van CD met de 'c' ingedrukt natuurlijk.

Mac zoekt niet eens naar CD maar gaat accuut naar de harddrive en geeft gek genoeg wel de melding dat als ik wil opstarten van CD ik de 'c' ingedrukt moet houden. 100 x gedaan.

Lijkt op een harddisk probleem.

Iemand hier ooit hetzelfde probleem gehad? Zo ja, hoe opgelost?

Alvast dank, gelukkig leven de rest van m'n Macs nog wel. :slight_smile:

Je hebt er OS9 opstaan blijkbaar. Ik heb dat ook een keertje gehad maar ik heb verschillende partities Heb je al een keertje geprobeert met de option toets op te starten? dan krijg je een keuze van alle verschillende schijven alsook je CD-rom

Heb wel eens iets gehad wat er op lijkt. Wat uiteindelijk hielp, was het PRAM-geheugen leegmaken: Opstarten met Command, Option, P en R ingedrukt houden totdaat je voor de tweede keer het opstartgeluid hoort.

Dank, dank! Ga het allemaal proberen. Hoogwaarschijnlijk toch echt een serieus hardware probleem, dan moet de Mac terug naar dealer. Maar ga eerst even rotzooien.

Nogmaals bedankt!  :)

Mocht het PRAM zappen ook niet helpen, dan kun je ook nog het backup batterijtje er even uithalen. Dan opnieuw opstarten en nogmaals het PRAM zappen. Ook al is de HD defect, MOET hij vanaf een bootabel systeemschijf op te starten zijn.

Dit soort dingen zijn niet een twee drie te analyseren.Het kan verschillende oorzaken hebben. 1.Koppel alle randapparatuur (als die er is)los. en probeer het opnieuw. 2.Probeer het met een OSX bootable CD en C ingedrukt houden.En dan met chdisk. 3.Beter is een OSX bootable met disk warrior of drive 10 erop. 4.Heb je twee computers met firewire.Start de 1ghz in met T ingedrukt en kijk of je de harde schijf op je andere computer kan zien.Dan proberen vanaf deze met,Norton,Drive 10 of Diskwarrior proberen te repareren. Als EHBO start (niet van de C schijf) dan doet je harde schijf het in ieder geval nog wel. Als je met optiontoets ingedrukt start en je ziet de syteemmap dan is er iet mis met de map en waarschijnlijk niet met de schijf. Dit is zo een aantal mogelijkheden.Succes.

Hallo lieve mensen, hartstikke bedankt voor alle tips. Had alles wat jullie nu roepen al gedaan. Ben inmiddels een lange en trage sessie gestart met de helpdesk van Apple.

Nogmaals bedankt en het komt goed!