PowerMac G4 maximum geheugen?

Hallo,

Op Apple History heb ik gelezen dat de PowerMac G4, zoals ik er eentje heb, maximum 1 GB aan intern geheugen kan aanspreken. Ik heb op dit ogenblik 2 DIMM’s van 256MB insteken en heb nog twee slots vrij. Kan ik hier echt geen 2x 512MB meer bijsteken zodat ik 1.5GB aan geheugen heb? Iemand ervaringen?

Ringo

Gewoon doen! Hij kan dat wel aan! Veel plezier! 8)

Sterker nog, bij OSX kan hij tot 2 GB.

Afhankelijk van je moederbord kun je max 1024mb aan met een PCI videokaart en 1.5gb met een AGP videokaart. Onder OSX kun je zelfs tot 2gb aan ram aan met een AGP slot.

Effe je systeemprofiel erop nakijken dus… :wink:

Starbuck,

Ik heb de PCI versie. Misschien heb ik dus brute pech en kan ik maar tot 1GB…

Weet je ook waarom er een verband is tussen het type videokaart en de maximum hoeveelheid intern geheugen?

Ringo

Het heeft met je moederbord te maken, die ziet gewoon niet meer dan 1gb aan ram, ook al zou je er 4 x 512 mb inzetten. Hetzelfde probleem doet zich voor met IDE controllers, plaats je bijv. een 160gb HD dan zal een oude controller maar 120gb zien.

It’s all about the motherboards… sadly enough

[quote:37704967f1="Starbuck"]Het heeft met je moederbord te maken, die ziet gewoon niet meer dan 1gb aan ram, ook al zou je er 4 x 512 mb inzetten. Hetzelfde probleem doet zich voor met IDE controllers, plaats je bijv. een 160gb HD dan zal een oude controller maar 120gb zien.

It’s all about the motherboards… sadly enough[/quote:37704967f1]
Actually it’s all about teh BIOS :wink:

Wel, ik heb er twee DIMM's bijgestoken, [url=http://www.twinmos.com/dram/dram_p_dt_sdr_unb.htm]TwinMOS type 256MB PC133[/url]. Ik heb echter het probleem dat elk van deze DIMM's aanzien wordt als een DIMM van 128MB. Ik heb dus geen 1024MB, maar slechts 768MB RAM. Het enige verschil dat ik zie met de DIMM's die ik al had (ook per stuk 256MB PC133) is dat mijn eerste paar DIMM's op beide zijden chips gesoldeerd hebben, en op die nieuwe slechts aan een kant. Kan dit er mee te maken hebben?

Ringo

Oude PowerMac kunnen volgens mij alleen maar single geheugen aan, inderdaad met modules aan één kant dus...

:?

En inderdaad: PCI = 1 Gb max, AGP = 2 Gb max.

unSOUND,

Dat is raar wat je zegt: bij mij is het namelijk totaal het tegenovergestelde. De DIMM’s met chips aan beide kanten werken perfect, maar de nieuwe DIMM’s met de chips aan een enkele zijde worden gerapporteerd als zijnde 128MB per stuk.

Ringo

Vreemd... ik heb het zelf echter nooit meegemaakt hoor, deze informatie heb ik enkel van-horen-zeggen.

De site van Apple zegt overigens weer wat anders, namelijk
dat zowel de PCI als AGP versie 1,5 Gb max kunnen hebben.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58418-

unSOUND,

Als je de tweede tabel op die Apple pagina afloopt en de eerste kolom neemt (G4 PCI Graphics), dan staat er toch “up to 1GB” ? Waar haal jij die 1.5GB vandaan?

Ringo

Bij de kolom "kenmerk" staat er onder "geheugen"

“PC100 SDRAM , uitbrijdbaar tot 1,5 Gb” en dit staat bij alle modellen…

unSOUND,

Dat is een slechte vertaling! Op de engelstalige pagina staat het maximum geheugen voor alle modellen wel goed aangegeven, en voor de PCI G4 is dat weldegelijk 1GB.

Ringo

Oke, dan komt de verwarring daar dus vandaan, ik zit naar de Nederlandse pagina te kijken....

:?

Op zijn zachtst gezegd lullig…