PowerMac G4 met Cinema HD Display 30-inch

Hallo,

Ik heb een 30-inch cinema display binnen gekregen alleen nu wil die aan een PowerMac g4 hangen. De bedoeling is dat ik hier achter een formac hang (is een externe TV tuner via Fire Wire) die al goed werkt. Nu vroeg ik mij af welke video kaart ik moet kopen zodat ik genoeg resolutie kan halen voor dit grote scherm hoeft niet 2560x1600 te zijn maar wel graag meer dan 1280 X 800. Heeft iemand hier een idee? Het enige wat dit ding hoeft te doen is DVD’s afspelen en bijvoorbeeld MTV weergeven. Dit is dus geen werkstation dus vraag verder ook weinig van de computer voor het geval jullie denken wel zo’n duur scherm maar geen PowerMac G5 :wink:

Alvast bedankt!

Nog een anders ding is.
Ik heb 6 iMacs g3’s (4 x 400 mhz en 2 x 266 mhz) Hoeveel zou ik hiervoor mogen vragen. Ik vindt de prijzen op 2ehandsmac wel heel erg hoog en ben bang dat ik er dan helemaal nooit vanaf kom. De 400 mhz draaien allemaal op OSX 10.3

hey

was denk ik makkelijker voor je geweest om eerst de videokaart te achterhalen die werkt met zon scherm.
Maareh afhankelijk of je agp of pci hebt (met pci gaat het niet)
voor agp heb je een nvidia 6800 die deze resolutie aan kan of een ati x800
Jij kan wel een lagere resolutie willen maar dat werkt niet voor dit scherm, je zal een videokaart moeten hebben die deze resolutie ondersteund anders gaat het niet werken.

greetzz

Bij mijn weten is de enige videokaart waarmee je een 30 inch scherm op een G4 kan aandrijven de ATI Radeon 9600. Er is echter eind vorig jaar een versie van de Radeon 9800 met 256MB RAM uitgekomen (deze was voorheen voorbehouden aan de G5), misschien dat deze ook wel werkt.

Als antwoord op je tweede vraag: de prijzen op tweedehandsmac.nl zijn inderdaad vaak overdreven. Een aanrader als je de huidige marktwaarde van je toestellen wilt kennen is toch wel eBay. Als richtlijn: maximaal 150 EUR voor de iMacs 400MHZ en niet meer dan 75 EUR voor de 266MHZ versies.

PS: Ik zoek dat van die Radeon 9800 wel even op, de 9600 ben ik echter zeker van dat deze werkt.
EDIT: De 9800 is nog steeds niet uitgerust met dual link, je enige optie is dus de 9600 die overigens passief gekoeld wordt en een heel degelijk kaartje is met een goed overclockpotentieel.

@ Hierboven: de Geforce 6800 en Radeon X800 werken enkel in een G5…

ATI Radeon 9650 met 256MB videogeheugen heb ik in een G5 zitten. Maar of die ook in een G4 past?

Alle videokaarten (voor G4!) met een [b:c7c5edba59]Dual link DVI[/b:c7c5edba59] uitgang.

Succes met het vinden van een “voordelig” modelletje! :lol:

Kijk ff op de site van ATI. Je hebt waarschijnlijk een AGP 2 of 4 x slot, terwijl in de G5 veel videokaarten of AGP 8x of PCI express gebruiken. Let dus op dat je kaart goed werkt in de G4. Macstuff.nl bezoeken en jouw specifieke computer kiezen maakt ook duidelijk welke opties je hebt. Anders eens kijken op: www.xlr8yourmac.com

is het niet een beetje zonde om zo'n scherm te kopen als je er alleen maar lage resolutie videobeelden op afspeelt: hem dus gebruikt als tv...?

[quote:dfb0e01c4c="martijngrootens"]is het niet een beetje zonde om zo'n scherm te kopen als je er alleen maar lage resolutie videobeelden op afspeelt: hem dus gebruikt als tv...?[/quote:dfb0e01c4c] Lijkt me ook een beetje teveel van het goede, je had beter een lcd tv gekocht dan.

Voordeel met een 30inch is wel: die is echt HDTV geschikt en goed toekomst-proof. Inclusief full-res weergave van 1080p. Kom daar maar eens om in de elektrozaak! Ga je niet vinden. Dus vele first-adepten vissen op dit moment al een beetje achter het net :cry: 8)

ja, maar wat heb je daar aan als je geen HD beelden hebt? en als je em ergens in een hoekje neerzet zon scherm is echt te overdreven als TV: is bedoeld om op de pixel beelden te bewerken: niet om een film te kijken...

[quote:c305e48c02="dj bazzie wazzie"]Nog een anders ding is. Ik heb 6 iMacs g3's (4 x 400 mhz en 2 x 266 mhz) Hoeveel zou ik hiervoor mogen vragen. Ik vindt de prijzen op 2ehandsmac wel heel erg hoog en ben bang dat ik er dan helemaal nooit vanaf kom. De 400 mhz draaien allemaal op OSX 10.3[/quote:c305e48c02]

Als je met je prijs lager gaat zitten ben je ze juist sneller kwijt!

ik zou mischien wel zo een mac g3 willen, maar ik weet niet zeker want ik zou ook wel een mac mini van 600 euro willen (moet er wel intel op komen) reageren op kaibakker@gmail.com :D

Officieel ATI RADEON 9600 PRO 4x/8x AGP 256MB Dual DVI Video Card - For Mac* & PC. *Compatible with PowerMac G4 Digital Audio, Quicksilver, Mirrored Drive Door; and PowerMac G5s only! (ATI100435060)

www.macsales.com

niet officieel een fire GL 3 flashen met de mac rom van een X800 en presto een x800 kaart voor de G4 alleen nog even pin 3 en 11 aftapen

ik heb in mijn dual g4 een ATI 9800 Pro hangen. Dit is een geflashde 128mb versie van de Sapphire Tech 9800 Pro. Kan je zeggen dat hij bloed en bloed snel is echt, standaard draait hij op 345 mhz hij draait nu op 480 mhz zonder artifacts :evil:

[quote:e7bc0dc45d="candykane"]niet officieel een fire GL 3 flashen met de mac rom van een X800 en presto een x800 kaart voor de G4 alleen nog even pin 3 en 11 aftapen[/quote:e7bc0dc45d]

Ik heb een tijd geleden al gelezen dat zoiets mogelijk is, maar bestaat daar een guide voor? Ik ben namelijk een leek op dat vlak.

[quote:d3493c7946="profclimber"]ik heb in mijn dual g4 een ATI 9800 Pro hangen. Dit is een geflashde 128mb versie van de Sapphire Tech 9800 Pro. Kan je zeggen dat hij bloed en bloed snel is echt, standaard draait hij op 345 mhz hij draait nu op 480 mhz zonder artifacts :evil:[/quote:d3493c7946]

Maar heeft ie ook dual-link? Want dat is hier belangrijk

[quote:84016cbec8="Bigs"][quote:84016cbec8="profclimber"]ik heb in mijn dual g4 een ATI 9800 Pro hangen. Dit is een geflashde 128mb versie van de Sapphire Tech 9800 Pro. Kan je zeggen dat hij bloed en bloed snel is echt, standaard draait hij op 345 mhz hij draait nu op 480 mhz zonder artifacts :evil:[/quote:84016cbec8]

Maar heeft ie ook dual-link? Want dat is hier belangrijk[/quote:84016cbec8]

en dat is dual uitgang bedoel je dat?

nee hij bedoeld of ie duallink heeft: zeg maar twee videokaarten achter één slot: eentje voor het bovenste deel van het scherm en een voor het onderste deel (als ik het goed heb)

[quote:8f5e04d6b5="martijngrootens"]nee hij bedoeld of ie duallink heeft: zeg maar twee videokaarten achter één slot: eentje voor het bovenste deel van het scherm en een voor het onderste deel (als ik het goed heb)[/quote:8f5e04d6b5]

NIet zozeer 2 videokaarten maar wel 2 transmitters achter 1 DVI slot om dubbel zoveel gegevens over dat ene DVI kabeltje te kunnen sturen.