Powermac G4 valt uit

Dit gaat niet over mijn computer maar over die van men ouders, ze hebben een Powermac G4, en die valt steeds uit binnen een paar minuten. kabels 30x gecheckt, kan et niet aan liggen. maakt geen kortsluiting met de boxen (viel ook uit toen de boxen eruit waren). stroomkabel ook vervangen zelfde resultaat. computer is verplaatst van op de tafel naar onder de tafel, daarna ging ie vreemd doen. iemand ideeën?

Voeding?

Het zal wel iets binnenin zijn wat los zit.

[quote:7f46682920="JOR"]Voeding?[/quote:7f46682920] hij heeft geen voeding, in ieder geval geen voeding buiten de computer zelf

[quote:6843098d58="inawt"]Het zal wel iets binnenin zijn wat los zit.[/quote:6843098d58] tja ik hoop et niet, gaat dan waarschijnlijk veel geld kosten :(

Je bent beter om direct een ander G4tje te kopen op Marktplaats. Voor 25 à 50 euro ben je weer gesettled!

Jah het is sowieso iets binnenin ;) Is het altijd na ongeveer dezelfde tijd of is het is het soms na 2 minuten en dan weer na een uur? Mogelijk heeft het dan te maken met het warm worden van de computer.

Doe eens een hardware check (vanaf je disk, dus de grote check die lang duurt :wink: ), waarschijnlijk komt er niets uit, maar dan kun je al het een en ander uitsluiten. Je kunt ondertussen eens op zoek gaan naar een tweedehands G4 die bijvoorbeeld een kapotte videokaart heeft of een kapotte hd. Dat is nog altijd goedkoper dan hem naar een repair centre brengen. En dan kun je zelf wel bijvoorbeeld de interne voeding overzetten naar de andere.

[quote:54c238396b="essiw"][quote:54c238396b="JOR"]Voeding?[/quote:54c238396b] hij heeft geen voeding, in ieder geval geen voeding buiten de computer zelf[/quote:54c238396b] Dus dan wordt bedoeld de voeding [i:54c238396b]in[/i:54c238396b] de Mac, nietwaar? :wink:

[quote:428fcf1c49="Xigh"]Jah het is sowieso iets binnenin ;) Is het altijd na ongeveer dezelfde tijd of is het is het soms na 2 minuten en dan weer na een uur? Mogelijk heeft het dan te maken met het warm worden van de computer.

Doe eens een hardware check (vanaf je disk, dus de grote check die lang duurt :wink: ), waarschijnlijk komt er niets uit, maar dan kun je al het een en ander uitsluiten. Je kunt ondertussen eens op zoek gaan naar een tweedehands G4 die bijvoorbeeld een kapotte videokaart heeft of een kapotte hd. Dat is nog altijd goedkoper dan hem naar een repair centre brengen. En dan kun je zelf wel bijvoorbeeld de interne voeding overzetten naar de andere.[/quote:428fcf1c49]
heel af en toe (na weer geprutst te hebben aan de kabels, wat trouwens ook puur toeval kan zijn) doet hij het een paar uur maar meestal gaat hij al uit na 5-6 minuten vaak zelfs eerder.
en die hardware check met welke cd moet dat worden gedaan? of maakt dat niet uit? kan et gewoon met een OS X 10.4 cd? of moet het echt met de cd die je er bij kreeg? ik weet niet of we die nog wel hebben…
en ik zou et aan men pa kunnen zeggen dat het misschien aan de voeding ligt (hij heeft meer verstand van de dingen in het kastje en ik meer de software, en het systeem :stuck_out_tongue: hij denkt dat het aan de hardeschijf ligt, maar ik hoor geen klikkend geluid dus ik betwijfel het…

Lijkt toch sterk op een losse connectie ergens. Of in de stroomvoorziening naar de Mac, of in de Mac zelf. Of misschien te veel warmteontwikkeling door stof in de kast.

Stroom naar je Mac toe:
Check goed of de powerkabel goed stevig achterin de Mac gedrukt is. Check of een stekkerdoos of stopcontact misschien slecht contact maakt. Leg desnoods eens een verlengsnoertje naar een ander stopcontact.

In je Mac:
Doe de klep van de G4 open en blaas al het stof er uit. Computers die op de grond staan werken als een stofzuiger. Als er te veel stof is opgezogen wordt de boel te warm van binnen. Kijk ook even van aan de achterkant van de Mac of de fan van de voeding misschien vol met stof zit.
Druk de spaghettikabel die van de voeding naar het moederbord loopt eens goed aan op het moederbord. Druk de videokaart aan, haal hem er desnoods even uit en doe hem er weer in (een losse videokaart is een bekende oorzaak van uitvallende pc’s). Druk het geheugen aan, ook hier eventueel even er uit halen en weer terugduwen.

Laatste tip: koppel ook eens alle randapparatuur af en kijk wat er dan gebeurt.

Je hardeschijf is het niet, tenzij het kortsluiting is. Als je hardeschijf problemen zou hebben zou hij verder gewoon vastlopen, niet uitvallen. Uitvallen is geloof ik altijd te wijten aan een slechte voeding of oververhitting (zit een beveiliging in dat zodra hij te heet wordt hij uit gaat), maar dat laatste zal wel niet want dan begon je computer eerst al te loeien als een gek. Is het mogelijk dat er met de aansluiting van de stekker een probleem is? Omdat hij het na wat wiebelen soms veel langer doet. Je zou hem even moeten openmaken en dan vanaf de stekker aansluiting verder moeten kijken op losse contacten. Ik weet niet precies hoe dat bij de G4 zit, maar als die stekker op een kaart vast zit gesoldeerd en je wiebelt er met regelmaat aan dan kan zo'n contactje natuurlijk wel losgebroken zijn.

ja ,voeding binnenin je g4! een bekend probleem bij oudere g4 tjes een andere kopen op marktplaats is vaak het goedkoopst.

Jup voor zo'n 200 euro heb je al een Powermac G4 die het nog gewoon doet, dat ben je alleen al aan onderzoekskosten kwijt bij de gemiddelde Service Centre. Die voeding is zo over gezet, daar hoef je geen raket geleerde voor te zijn.

Je kunt controleren of het oververhitting is door naar de volgende map te gaan:

[i:61f2d31c3e]/library/logs/console)[/i:61f2d31c3e] dus in de globale bibliotheek

Open dit bestand: “console.log”, en zoek naar de tekst “thermal runaway”.

Als er iets is dat slecht werkt, veroorzaakt dit mogelijk hitte. Aangezien de G4 niet in elk compartiment warmte sensors heeft zitten reageert de ventilator in dit geval niet op tijd.