Powermac G4

Ha mensen,

Ik heb een powermac G4 (dual 450 Mhz met 640 MB RAM)
OSX draait er goed op alleen zit er geen CD- of DVD brander in, enkel een lezer. Ik wil er dus een DVD brander inzetten. Iemand enig idee welk type ik daar het beste in kan zetten (en waar te krijgen) ?

Groet, Tomac

Alles van een pc boer.

Elke standaard brander van een pc-boer kun je erin zetten :) Alleen werkt iLife (iMovie, iTunes e.d.) wat minder goed, omdat die niet standaard werken met een zelf geinstalleerde brander.

Daar is overigens wel een oplossing voor hoor: gewoon Patchburn installeren :slight_smile:

10.4.8 ziet bijna alle branders ook direct voor iLife. Maar Patchburn kan inderdaad helpen in overige gevallen.

offtopic: He Gaartje, alles goed?

Wempie!

Ik had ook niet anders verwacht dan je hier te treffen :smiley:
Jazeker, alles goed. Nu nog een brander scoren!

En many thanks allemaal!

Nog 1 vraagje. Als ik een willekeurig merk DVD brander in die powermac inbouw, moet ik dan geen drivers installeren? En die moeten dan natuurlijk wel voor Mac bestaan. Of hoeft dat niet?

Dat hoeft bijna nooit. Heel soms, bij onbekendere merken is het nodig, en dan hoef je alleen het programma Patchburn te installeren, die bevat zo'n beetje alle drivers.

Maar bij drives als Pioneer, ASUS, LG, NEC, Sony heb je dat niet nodig.

Ik zou de bestaande eruit halen en deze meenemen naar de pc boer. Dan kun je even kijken wat qua afmetingen het best past. Als jou mac ook zo'n "handig" klepje heeft waar de lade uitkomt dan zou ik er ook even op letten of dat allemaal past.

Je moet er alleen opletten dat het frontje van de lade afgehaald kan worden (is er vaak op geklikt). dan past ie door iedere G4 zijn gleuf ;-)

Dat is alleen bij de G5 hoor, bij de G4 is de klep even groot als de hele drive, en kan het klapje gewoon blijven zitten.

Ik kan je uit ervaring melden dat ook bij een G4 een standaardlade niet gaat werken. Deze dient er inderdaad afgehaald te worden anders past ie niet door het klepje (de MDD)

Dan verschilt het misschien per drive, ik heb gewoon een normale brander in mijn PowerMac G4's zitten, MET het klepje er nog gewoon op... maar dat zijn geen MDD's, maar een Sawtooth en een WT. Brander is een ASUS.

Ha lieden,

Ik heb zojuist een Sony Nec Optiarc dual layer brander bij Computerland gekocht. DVD lezer eruit gehaald, (frontje verwijderd, mocht iemand dat interesseren :wink: ), nieuwe speler erin gehangen, past allemaal perfect in de gleuf. Mac opstarten, herkent geen brander. Eject knop doet niks, in systeemprofiel staat ook te lezen dat er geen brander is aangesloten. Ding eruit gehaald, weer terug, stekkers aanduwen etc. Nada.
Helpt Patchburn ook voor zoiets? Of heeft iemand een tip/suggestie?

Het zou kunnen helpen, maar weet je zeker dat de brander niet gewoon dood is ?

Vreemd. Ding eruit gehaald, weer terug gestopt en de ZIP drive niet aangesloten. Hup, brander doet het. Thanks unSound, for replying.

Als de ZIP drive op de zelfde kabel zit moet je wel zorgen dat de ene drive master is, en de ander slave...