PowerPC chip op 3,2 ghz?

Waarom heeft apple nog steeds powerpc's draaien op max 2,7 ghz, terwijl de xbox deze chips op 3,2 ghz heeft?

Zie: http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=318457

Wat ook raar is, is dat een xbox waarschijnlijk minder dan 500-600 euro gaat kosten, met 3x een powerpc chip (en dus sneller dan een powermac) terwijl een powermac begint een stuk boven de 1000 euro (een beetje apples en peren vergelijken natuurlijk, maar toch).

Kortom, het zou mooi zijn… als er een hack komt voor de nieuwe Xbox dat je er Tiger op kunt draaien (netzoals je linux op de oude xbox kan draaien.)

Groet,

wouter

www.gamesmaken.pagina.nl

Uuhm, je hebt natuurlijk nog de 3D kaart, de poorten om je scherm op aan te sluiten, audio in/out, firewire, usb etc. En dan nog de harde schijf, koeling, RAM enz. En het feit dat je op een computer meer moet kunnen dan alleen Gamen.

En die 2,7 Ghz, is een Dual he :wink:

ik denk dat wij stille appeltjes willen, en niet van die stofzuigers ... Met een beetje game boeit dat niet zo, maar zo gewoon achter je bureautje ....

Maar tis puur speculatie …

Overgens zijn de specs weer s aardig voor een gameconsole, is te vaak erg magertjes

Yo!

GHz'en zeggen niets zoals je weet. Die proc. is geen 970 gx Dus das een heel verschil

greetzz

op de xbox zijn er 4x usb 2.0 poorten een next gen video kaart van ati (r520 d8 ik zo uit mijn hoofd) en een tripple 3,2 ghz

Daarbij komt ook dat M$ dit product hoogstwaarschijnlijk ook weer onder de productieprijs in de markt gaat zetten...

[quote:b448eecb6e]Custom ATI Graphics Processor - 10 MB embedded DRAM [/quote:b448eecb6e]

Een videokaart met maar 10 MB…? :roll:

[quote:b448eecb6e]Custom IBM PowerPC-based CPU

• 3 symmetrical cores at 3.2 GHz each

Memory
-512 MB GDDR3 RAM [/quote:b448eecb6e]

Wel vreemde combi hoor; 3x 3,2 GHz met 512 MB geheugen… :?

Ik heb het ook nooit echt begrepen hoe het mogelijk is console's te maken die zulke grafische pracht kunnen produceren, zonder al te hoge systeem eisen te hebben, en een console is niet echt duur.

[quote:e3b15262fc="Jesper"]Ik heb het ook nooit echt begrepen hoe het mogelijk is console's te maken die zulke grafische pracht kunnen produceren, zonder al te hoge systeem eisen te hebben, en een console niet echt duur is.[/quote:e3b15262fc]

Ja da’s ook waar… Op wat voor snelheid loopt een PS2? Iets van 133 Mhz toch? En toch zulke games d’r op kunnen draaien, daar heb je (als ik GTA Vice City eventjes neem) een Pentium 4 voor nodig ofzo! Typisch… :roll:

[quote:8c732d6169="Nikita"]Ja da's ook waar... Op wat voor snelheid loopt een PS2? Iets van 133 Mhz toch? En toch zulke games d'r op kunnen draaien, daar heb je (als ik GTA Vice City eventjes neem) een Pentium 4 voor nodig ofzo! Typisch... :roll:[/quote:8c732d6169]

Dual 333 mhz toch ?
De reden dat consoles zo snel zijn is omdat zij puur gemaakt zijn om spelletjes te draaien.
GTA vice city draait hier ook goed op een pentium 800mhz (wel minder als een ps/2) , de voornaamste reden dat de ps/2 zo ‘snel’ is vanwege zijn 2 processoren.

ps2 draait op een 233mhz. xbox daaraan tegen draait op een intel 733.

verder is ram op een console anders dan op een pc/mac. kijk maar naar doom3 op de xbox, vette grapfhics te vergelijken met pc screens en toch geen slowdowns of stotter issues. En kijk maar naar de nieuwe screens van half life 2 op de xbox ook super en toch maar 64 mb ram.

Een console is alleen voor gamen bedoeld, er zit dus niet een os tussen (of ten minste eentje aangepast dat je er alleen games mee draait) met alle fratsen wat al het geheugen in beslag neemt.

[quote:a87f6b692b="remcodb2"]Een console is alleen voor gamen bedoeld, er zit dus niet een os tussen (of ten minste eentje aangepast dat je er alleen games mee draait) met alle fratsen wat al het geheugen in beslag neemt.[/quote:a87f6b692b]

De Xbox heeft een OS, soort van Windows zelfs! :stuck_out_tongue:
Een PS2 heeft ook iets van een ROM oid, anders weet zou 'ie niet weten wat 'ie moet doen…

[quote:8cc6babdba="Nikita"][quote:8cc6babdba="remcodb2"]Een console is alleen voor gamen bedoeld, er zit dus niet een os tussen (of ten minste eentje aangepast dat je er alleen games mee draait) met alle fratsen wat al het geheugen in beslag neemt.[/quote:8cc6babdba]

De Xbox heeft een OS, soort van Windows zelfs! :stuck_out_tongue:
Een PS2 heeft ook iets van een ROM oid, anders weet zou 'ie niet weten wat 'ie moet doen…[/quote:8cc6babdba]

Ja ok, maar allicht niet zo volledig als op de computer, ik doelde ook eigenlijk meer op de ‘fratsen’

Da's niet te hopen, IE op je Xbox haha :wink:

Jongens toe nou even zeg. De afgelopen generatie consoles draait meestal met een resolutie van 640x480. Als je daar genoegen mee neemt op je computer hoef je helemaal niet een zware computer en videokaart te hebben om leuk te kunnen gamen.

[quote:0d6c46396f="Nisei"]Jongens toe nou even zeg. De afgelopen generatie consoles draait meestal met een resolutie van 640x480. Als je daar genoegen mee neemt op je computer hoef je helemaal niet een zware computer en videokaart te hebben om leuk te kunnen gamen.[/quote:0d6c46396f]

Psies. PC’s draaien tegenwoordig al op resoluties die zowel in de hoogte als in de breedte 2x zo hoog is, dus 4x zoveel beeldpunten om aan te sturen. Verder zijn er minder kleuren (een TV scherm ondersteunt geen 32 miljoen kleuren, zelfs geen 16 miljoen), dus al met al is er veel minder data te verwerken. Daarbij zijn consoles uitgerust met speciale chipsets die vaak sub-processoren hebben voor specifieke taken (grafiek, geluid). Je hebt ook veel minder schermgeheugen nodig, dus 10Mb is best al aardig wat :lol:

Ok, maar waarom dan 3x 3.2 GHz processor??? Da's dan toch ook overkill, zacht uitgedrukt? :?

Ik heb nog eventjes gegoogled en dit gevonden over de PS2 (op [url=http://www.cyberiapc.com/vgg/sony_ps2.htm]deze[/url] site)

[quote:bc23bd7840]Technical Specs:

CPU: 128-bit “Emotion Engine” (300MHz) with multiple co-processors
RAM: 32MB Rambus DRAM, 4MB Video RAM
Graphics: Dedicated graphics synthesizer connected to CPU via 64-bit 1.2GB/s bus
Colors: 16.7 million
Sprites: 18.75 million
Polygons: 66 million per second
Resolution: 1280x1024 pixels
Sound: 2MB, 48 voice audio with support for Dolby, AC3 and DTS[/quote:bc23bd7840]

Dus dat over 640 bij 480 klopt dus niet als ik het zo lees…