Powerpoint - grote filesize!

Ok, nu heb ik ook eens iets in Powerpoint gemaakt. Niets bijzonders, gewoon voor de leukigheid. Een diashow van 18 slides met daarin op iedere slide een foto (JPG van internet copy-paste in PPT) en een regeltje tekst.

That’s it. Geen fancy overgangen en rare text-effecten. Nu zou je toch denken dat dit als je de boel exporteerd een klein bestandje zou opleveren… Helaas, M$ Powerpoint maakt er een show van van maar liefst 4.1 MB!
Ik heb val alles geprobeerd: bewaren als… en exporteren. Ik doe vast iets fout maar weet niet wat.
Uiteraard kom ik met de hulp-funtie van het programma niet verder.

Wie o wie?

save as / format / powerpoint show

[quote:17b21ee8fd="mike"]save as / format / powerpoint show[/quote:17b21ee8fd]

heb ik meerdere keren gedaan en meerdere settings (kwaliteit beelden) uitgeprobeerd. Maar nog steeds 4.1 mb :?

dan ben ik even overvraagd!

Hoe groot zijn de jpeg bestanden bij elkaar?

oooooooooooooooohhhhh, slechts 4,1 MB voor 18 slides met plaatjes!!

Ik werk al jaren met powerpoint en dat is echt niks! In de office 97 versie moest je vooral niet bang zijn dat zoiets over de 20 MB ging!

En om deze post toch nog een beetje ziinvol te laten zijn: ik denk dat je 'm niet veel kleiner krijgt.
Die overgangen zijn overigens helemaal niet zo ruimtevretend, het zijn echt je plaatjes. Gemiddeld zo’n 200 KB?

Overigens, een tip, is bij mij al eens fout gegaan: dat knippen en plakken/sleur en pleur is onverstandig als je die presentatie later op een windows PC wilt afspelen. Je mac gebruikt voor het klembord namelijk zoiets als een tiff formaat, via een quicktime iets. Weet 't niet precies meer. Wat ik wel precies weet is dat een pc dat niet zomaar slikt, als niet toevallig de juiste quicktime geinstalleerd is (en dan is het nog afwachten). Dan sta je te presenteren voor een scherm met een vriendelijke melding dat er een bestandsformaatfout is gemaakt. Bij mij was dat een Nederlandse tekst (NL OS X, op zich niet onlogisch) op een Italiaanse Windows, met alleen maar Engelse Office. Ra, ra,… (en het was nog wel zo’n mooie presentatie geworden :frowning: :cry: )

Om de compatibiliteit te vergroten is het beter om in powerpoint de jpg’s te importeren met insert > picture > from file…
Dan handhaafd powerpoint ook het bestandsformaat (aan de maat te zien). Als je dus van je scherm sleurt en pleurt wordt het interne formaat een veel grotere tiff. Dat kon het verschil wel eens uitmaken…

Ik zal de volgende post proberen wat korter van stof te zijn :wink:

Het heeft voornamelijk te maken met de grootte van je JPEG's. Je kunt ze eventueel downscalen in formaat afhankelijk van hoe groot je ze wil projecteren (bijvoorbeeld naar 1024x768). In Powerpoint scale je ze naar het beeldscherm formaat (powerpoint werkt standaard met 640x480) maar bij het afspelen komt het dan weer goed. Ik zou de images "gewoon" importeren in Powerpoint en niet knippen en plakken vanuit een ander programma. Ik heb zelf deze week nog een presenatie moeten maken (800x600) van 37 full screen beelden en deze totale presentatie was maar 3 Mb (beelden bewaard in Photoshop als jpg, compressie 8)

..waarom maak je dat dan niet in Keynote?! :?

Ik heb geen keynote, dus dat is (helaas) geen optie. De beelden zijn allemaal op 100% en qua filesize zijn ze helemaal niet groot.

Maar na het .tiff verhaal ga ik toch even proberen de beelden te importeren via de normale weg.

Ik krijg vaak lollige powerpoint-presentaties via de email en die hebben meer beelden die veel groter zijn maar de filesize is amper hoger dan 1 mb.

Ik ga het nog eens proberen :slight_smile: