Powerpoint sjabloon

We moeten tegen morgenavond een powerpoint presentatie maken waarin ong. 20 blz tekst verwerkt moet worden. Dit moet uiteraard gebeuren dmv. een sjabloon. Nu is mijn vraag hoe je een sjabloon aanmaakt waarin staat waar tekst moet komen en het font en zo al vastlegt, zodat je dit niet telkens manueel moet aanpassen.

Mijn versie is powerpoint 2004, dit zal wel ergens onder view -> master zitten, maar nog niks bruikbaars gevonden.

Dieter

20 pagina's tekst in een PowerPoint show? Moet je een lezing houden op een congres insomniale koffieboeren ofzo?

Maar goed, als jij dat wilt …
Ervan uitgaande dat je je tekst in Word hebt:
Kies in je File-menu de optie ‘Send to’ en uit het submenu de optie ‘PowerPoint’.
PowerPoint opent dan automatisch en zet je tekst om in een witte dia met zwarte tekst. Je zult zelf nog wel moeten vogelen met welke (en hoeveel) tekst op welke dia moet (tip: doe dat in de Outline view en de optie Slide Layout) en welke kleurtjes en achtergrondjes (Slide Design).

Dit gaat niet, Je moet met een sjabloon (.pot) werken. Het is deel van de opdracht

Je kunt in PowerPoint met SHIFT ingedrukt naar de slide master view gaan, door middel van een klein knopje linksonder, in ieder geval moet je naar de master view. Daar pas je het font aan, en de grootte, achtergrondkleur etc. dit veranderd dan op elke slide. Volgens mij kan je dat bestand dan opslaan als een template.

:? Is je .pot-bestand een design sjabloon of een content sjabloon? In het eerste geval kun je namelijk het tekstbestand exporten naar PowerPoint (zoals ik hierboven beschreef), vervolgens via Format --> Slide Design de plek kiezen waar het sjabloon staat dat je wilt gebruiken en dat dan toepassen op je presentatie.

Als dan je tekst niet op de dia’s past, moet je doen wat Niek voorstelt.
View → Master → Slide Master

In de slide master kun je dan de grootte van je tekstvelden en lettertype etc aanpassen totdat op je dia staat wat er op wilt hebben staan …
Bedenk wel dat body tekst kleiner dan 24 punts nauwelijks te lezen zal zijn van een afstand. Als je het ding voor een scherm of kiosk gaat maken, kom je er nog net mee weg.

Mijn ervaring is wel dat veel tekst in een presentatie niet echt succesvol is, het publiek word erg veel afgeleid en leest de hele tijd, en let niet op je o zo goed voorbereide presentatie.