PPTP VPN doet het niet meer

Voorlopig ben ik nog niet overgeschakeld naar OS Sierra , maar in de toekomst wel.
Tot voor kort had ik voor mijn thuisverbinding een simpele PPTP VPN opgezet, met m’n Asus router als PPTP VPN server.
Ondertussen heb ik voorbereidende werken gedaan om via OpenVPN verbinding te maken naar thuis (omdat PPTP VPN niet meer gaat werken in Sierra). Tunnelblick voor Open VPN geïnstalleerd en m’n Asus router OOK voor OpenVPN geconfigureerd. Werkt prima , ook dank zijn hulp van lid ‘Tap’ op dit forum.

Maar… ik heb voorlopig nog eventjes PPTP VPN nodig, voor een andere locatie (niet van mij). Voorlopig onmogelijk om daar OpenVPN te gebruiken, omdat één externe PC van hun voorlopig niet gewijzigd kan worden.
Dus als test heb ik zelf voor mijn thuisverbinding ook nog de PPTP VPN configuratie in m’n Asus RT-N68U laten staan.

Probleem : deze doet het niet meer. 't Is te zeggen : als ik even test vanuit mijn eigen thuisnetwerk, krijg ik wel een PPTP verbinding naar m’n eigen router, maar van zodra ik extern ben niet meer (bv. via persoonlijke hotspot iPhone).

Wat ik ook doe in de router, ik krijg PPTP VPN extern niet meer aan het werken. En echt moeilijk is dat niet. Alle configuraties van OpenVPN en PPTP VPN in de ASUS weggegooid en alleen PPTP VPN client opnieuw aangemaakt (situatie zoals voordien), router herstart, enz…
Niets helpt.

Ook bij die andere locatie heb ik in de router een Open VPN verbinding geactiveerd (men heeft daar ook een Asus RT-N68u router), en sindsdien geen PPTP verbinding meer. Oei…

Hopelijk is dit duidelijk? Niet schieten hè, want ik ben niet 100% op de hoogte van VPN.
Wat doe ik fout?
Het is sinds de toevoeging van van OpenVPN in de router dat het mis is gegaan met de PPTP verbinding, en ik heb die écht (voorlopig) nog nodig
Iemand kennis van deze situatie?

Alvast grote dank.

Kan je met alle tijd die je nu steekt in het toch weer aan de praat krijgen van een pptp verbinding geen L2TP configureren? Met L2TP kan je ook weer met Sierra verbinding maken.

Ja dat zou ook een optie zijn maar ik weet niet hoe dat moet op een Asus router. En dan heb ik nog steeds het probleem dat ik voor die aparte verbinding voorlopig nog PPTP nodig heb.

Ok hij doet het. Ik heb PPT VPN en OpenVPN samen draaien op de ASUS. Ik heb getest via de hotspot van de IPhone. Blijkbaar werkt OpenVPN wél en PPTP niet via de homespot. Want vanuit eender welk ander netwerk werken beide VPN verbindingen wel op de MBP.
Vreemd, want ooit heeft het gewerkt .

Zoals ik in een ander draadje van Sylvester al aangaf: L2TP wordt niet ondersteund op Asus. Tja, het kan allemaal niet te mooi zijn op een Asus.

Toch kan je 'iets met L2TP op een Asus, maar dan als client, niet als server. Dat is niet wat ik nodig heb zeker? (stomme vraag als leek…)
Als je zelf een privé verbinding wil opzetten met Asus, kan je alleen PPTP en OpenVPN activeren? Klopt dat?

Klopt beiden, voor zover ik het na een korte search kon vinden.

Ik ben niet zo mee met het ‘client’ gedeelte op zo’n router.
Ik snap wel dat je die als ‘server’ kan configureren om zo toegang tot je netwerk te krijgen, maar wat ben je met de configuratie als ‘client’?
Mogelijk een gat in m’n kennis…?

Een client gebruik je om een VPN verbinding op te zetten naar een VPN server. Bv op je Mac.
Maar jij wilt een VPN server in de router, dus heb je niks aan de client opties.

Als je een macmini of een andere osx machine hebt die je 24/7 hebt draaien kan je daar ook een VPN server van maken.

De makkelijke manier is OSX server installeren, maar als je niet vies bent van de terminal kan je het op elke OSX machine configureren

Niet schieten hé. Ik wilde net van die OS X server af. Pas een Synology NAS gekocht.
Waarom? Tja, misschien gek. Ik kreeg niet alles met die OS X server gedaan, wat ik wel met die NAS kan.
Op een NAS heb je alles zo’n beetje kant en klaar. Met OS X moet je nog wat knutselen om het één en ander aan de gang te krijgen.
Het zal wel zoiets zijn als : onbekend is onbemind… of een enorm gat in m’n kennis van OS X server.

En waarom gebruik je dan niet de VPN server functie op je NAS?
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/app_packages/VPNCenter