preferences in OSX - handelingen worden niet altijd onthouden

Hi, Ik heb een vraag omtrent de dagelijkse handelingen zoals het openen van vensters, applicaties etc. In OS9 onthoudt het systeem meestal waar de laatste vensters geopend zijn en hoe je laatste handelingen en instellingen van printers (ik moet altijd de page setup checken of het papier niet horizontaal of verticaal staat bijvoorbeeld) zijn zodat je weer verder gaat waar je gebleven bent. groet Zulu

Ik heb hetzelfde met Illustrator 10. Als ik 'm sluit (appeltje Q) en later weer open moet ik mijn voorkeuren weer op millimeters zetten.... ???

[quote:post_uid0="Mmmarco"]Ik heb hetzelfde met Illustrator 10. Als ik 'm sluit (appeltje Q) en later weer open moet ik mijn voorkeuren weer op millimeters zetten.... ???[/quote:post_uid0] In Illustrator weet ik dat je een basisbestand hebt, met voorkeuren... hoe het ook al weer precies zat weet ik niet.. Ik geloof dat je geen document moet openen, maar gewoon je voorkeuren moet aanpassen. Sluiten, opnieuw opstarten [illustrator dan] dan elk nieuw document moet dan aan die voorkeuren voldoen... probeer het eens zou ik zeggen, wacht nog op mijn Illustrator 10...

mk

Klopt als een bus. Maarrrrr, dat heb ik gedaan. Toch zet het programma zichzelf terug naar begin-waardes. Trouwens, je kunt een trial Illu 10 downloaden op de adobe site. (Stel je er bytheway niet al te veel van voor. Het is vooral een mooiere Illu 9 die nu onder OSX werkt).

Klopt dat je bij illustrator je alle voorkeuren moet instellen zonder open document, je hebt voorkeuren die aan elk document verbonden zijn en algemene voorkeuren. Het beste is dan ook je basisdocument in te stellen met al uw wensen, dit is te vinden in de plug-in map van het programma, naam= Adobe Illustrator Startup_CMYK, gewoon openen wijzigingen aanbrengen en opnieuw bewaren op dezelfde plaats zelfde naam, telkens je een nieuw document opent in illustrator neemt hij alles van dit document over.

[quote:post_uid0="Mmmarco"](Stel je er bytheway niet al te veel van voor. Het is vooral een mooiere Illu 9 die nu onder OSX werkt).[/quote:post_uid0] dit zou ik niet zomaar beweren, er zitten nogal wat nieuw zaken in oa symbols, database gestuurde opmaak enz, je moet er alleen gebruik van kunnen maken :-)

Allright, er zit veel nieuws in. Ik werk er al weer ff mee, maar gebruik het nog net zoals 9. Moet dan misschien maar eens boekje erbij pakken. Zou voor 't eerst zijn...

Maar vindt je het niet vreemd dat er van 9.02 naar 10 gehopt wordt? Tuurlijk lekker commercieel nummer die 10, maar toch…

Eh, vergeet ik bijna te zeggen dat ik die waardes instelde zonder een document open te hebben. Startupdocument is goede tip! Ga ik verplichten voor hele studio (nadat ik het getest heb, ofcourse ;) )

IK 'vervuil' dit forum wel een beetje zo. People: please stick to zulu's vraag… :wink:

Ja Zulu, ik heb hetzelfde, waarschijnlijk is dat het 'beta' aan Mac OS X 10.1... Ik verwacht dat het over is in 10.2!

Ik zag iets over dit onderwerp bij MacFreak.org.

De beheerder van die site (Leon van Schie) had de volgende oplossing:

[quote:post_uid5]Het kan onder bepaalde omstandigheden ook voor komen dat je instellingen gewoon niet opgeslagen worden omdat je geen rechten hebt in het .DS_Store bestand. Dit is op te lossen door het volgende in de terminal in te tikken;

sudo find / -name .DS_Store -exec chown JeInlogNaam {} \;

Vervang JeInLogNaam met je 'short login name'.[/quote:post_uid5]

Ik heb het nog niet geprobeerd, zal het straks eens doen!

Ik had een probleem met het openen van mijn harddisk: steeds weer kreeg ik iconen, terwijl ik een lijst wilde....

Dat is met bovenstaande tip van Leon verholpen!!! Probeer jij het ook eens Zulu, wellicht is het voor jou daarna ook opgelost…

Jaguar lost het zeker op! :smiley: