Presentatie via browser!

Hi Apple medemensen,

Ik heb een presentatie in de vorm van een website. Niet om te publishen op het web maar om te sturen naar klanten. Niet iedereen heeft Keynote of Powerpoint in het bedrijf maar een browser heeft iedereen. Nu zit de presentatie in elkaar en de bestanden (HTML en images) zitten in een map.
Om de presentatie te starten moet ik eerst de index.html in de browser openen. Maar is een manier om de presentatie kan starten door een dubbelklik op, bijvoorbeeld, een mapje “start presentatie”?
Of als de cd erin gaat dat dan al de presentatie automatisch start? Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand dit kan uitleggen! De programma’s die ik gebruik zijn: Photoshop dan Image Ready en daarna alles koppelen in PageMill (jaja Oldskool HTML).

Misschien dat ook iemand kan zeggen hoe ik, het liefst in PageMill, een e-mail adres button kan maken die dus het betreffende mail programma automatisch opent. Dat is iets waar ik ook niet echt uitkom…

Ik zoek hier ook al tijden naar ? Om een combi CD te maken voor Win en Mac. Schijnt niet te kunnen ?

:finderoud:

[quote:6fe6ceb045="dreamlab"]Hi Apple medemensen,

Misschien dat ook iemand kan zeggen hoe ik, het liefst in PageMill, een e-mail adres button kan maken die dus het betreffende mail programma automatisch opent. Dat is iets waar ik ook niet echt uitkom…[/quote:6fe6ceb045]

Button maken in photoshop en linken
mailto:jouw@mailadres moet voldoende zijn.

Om in windows een .html file automatisch te laten openen bij het insteken van de CD heb je 2 files nodig in de root van de CD:

autorun.bat en autorun.inf

de inhoud van autorun.bat (tekstfile):

[code:1:438e5b4536]@echo Loading CD
@start index.html
@cls
@exit
[/code:1:438e5b4536]

de inhoud van autorun.inf (tekstfile):

[code:1:438e5b4536][autorun]
open=autorun.bat
icon=icoonnaam.ico
[/code:1:438e5b4536]

“index.html” is de naam van de html-file die je wil openen en “icoonnaam.ico” is een eventueel icoon van de CD-ROM.
Wil je automatisch een .exe openen, dan is alleen de autorun.inf voldoende, met de naam van het programma in plaats van “autorun.bat” (in de file “autorun.inf”)

Op de Mac gaat het automatisch openen van willekeurige file/programma niet.

De file “autorun.bat” mag ook anders heten, zolang dat maar overeenkomt met “open=” in autorun.inf.

Vroeger kon je een cd automatisch laten starten met behulp van Quicktime, maar ik kon deze functie in OSX zo snel niet meer vinden. Misschien bestaat ie nog wel?

Zo simpel dus....ok dan, dat is 1 opgelost! Heel erg bedankt! En Draaischap......die code kan ik dus ook genereren op een Mac?

In Toast kan je een cd maken die leesbaar is voor mac en pc. Dit noemt ISO9001 ofzoiets (ik heb toast nu niet bij de hand) maar dat is het universele volumeformaat voor mac en pc. Dat is 1 manier. Dit is wel zonder autostart-functie.

Om je presentatie automatisch te laten starten kan je in toast (wel enkel als je je cd als een mac-volume brand) in toast een file aanduiden die deze laat opstarten van het moment dat je de cd in een mac steekt. Dit werkt via quicktime en daardoor enkel op mac en macvolumes.

Voor pc maak je gebruik van een autorun.inf file (vind je wel op het net via google) hiermee kan je een file of programma laten starten op windows. Maar (en dit is een grote maar) dit werkt niet meer in WindowsXP omdat deze functie standaard uitstaat en hij dus (uit veiligheid) niets automatiisch laat opstarten vanaf cd. Hier kan je beter een vermelding maken op je cd voor de gebruiker. Dan weet die wat hij/zij moet doen.

[quote:6d8de5503b="dreamlab"]En Draaischap......die code kan ik dus ook genereren op een Mac?[/quote:6d8de5503b] Ja, dat zijn gewoon .txt files die je hernoemt of saved als .bat of .inf.

bedankt yvanp, wat je zegt over Macvolume/quicktime.

Ik ga vanavond (nogmaals) testen wat er gebeurt op WindowsXP, maar eerdere tests verliepen goed op een standaard XP installatie.
Dat was op een CD met 2 “partities”, 1 voor Mac en 1 voor PC (custom hybrid). Alleen de ISO heeft de autoruns nodig uiteraard.

De cd's die je onder OSX vanuit de Finder brandt zijn zowel Mac als Windows compatible (Hybrid).

Ik heb op mijn werk al verschillende CD's gemaakt voor Windows én Mac en dit in grote oplage (>10.000 ex...) Bij het plaatsen van een CD in een Windows computer start de eerste webpagina automatisch in de standaard browser van de gebruiker. Bij Mac start de CD niet automatisch.

Voor het branden van de master CD gebruik ik veiligheidshalve wel altijd een Windows PC (en niet de Mac). Dan hoef je ook geen 2 partities aan te maken, de Mac leest de Windows CD zonder probleem. Omgekeerd is dat niet zo…

Het textbestand “autorun.inf” ziet er als volgt uit:

[quote:1a7e2484d9][autorun]
open=winopen start.htm
icon=BPILAR.ICO[/quote:1a7e2484d9]

Waarbij dan:

• winopen refereert naar een extern programmaatje (winopen.exe) kan je wel ergens downloaden of kijk eens op een freeware CD.
  • Start.htm de naam is van je index bestand. Kan je ook jantje.htm noemen maar start of index is duidelijker, een Mac gebruiker moet straks handmatig deze file makkelijk kunnen vinden en aanklikken.
  • BPILAR.ICO is gewoon een kleine afbeelding die zorgt dat er straks een eigen logo of afbeelding verschijnt ipv het ronde CD-symbool telkens je een CD in je computer steekt. Werkt zowel onder Windows als op Mac. Als je geen icoontje wil laat je de regel met Ico gewoon weg.

Het tekstbestand kan je aanmaken met gelijk welke tekstverwerker of de teksteditor in mac.

In de root bestanden van je CD moet je straks dus hebben staan:
Autorun.inf
icoontje.ico
winopen.exe
start.htm

En dan de mappen met je normale HTML bestanden, images enz…

In de technische specificaties op de hoes vermeld ik altijd voor welke besturingssystemen de CD is gemaakt en dat een browser moet geïnstalleerd zijn. Ook wat de minimumvereisten van de computer moeten zijn (zo stel je jezelf safe…)

Succes

MDF: Ook een prima oplossing, alleen kost winopen.exe [b:5bf868690f]in principe[/b:5bf868690f] $19.95 Met de autorun.inf een .bat openen is [b:5bf868690f]echt[/b:5bf868690f]gratis...

Affordware… dus gratis als je je het niet kunt veroorloven. Wel een leuke license vorm :slight_smile:

Top! Mensen deze info zet mij wel weer aan het werk maar gaat zeker helpen!! Bedankt!