Prijs iBook EU vs. VS

Mijn grootouders gaan volgende week naar de States en ik zou nu willen weten of het daar nu echt goedkoper is om daar een iBookje (de 1Ghz 14" versie) (of ander apple product) te kopen.

• Wat is dan het prijsverschil in de VS tov. hier en is het dan echt de moeite om te doen.
  • Hoe zit dat met de invoerkosten/rechten.
  • Het spanningsverschil 110v en 230 v

Dank.

Het is er meestal een stuk goedkoper, maar je moet gewoon op dev olgende dingen letten, zorg ervoor dat de douane er niet achter komt dat je de iBook hebt gekocht in Amerika, want dan moet je alsnog de invoerrechten betalen en krijg je ook nog een fikse boete, zorg er dus voor dat je de verpakking weggooit en de iBook al helemaal aanpast. het spanning verschil is geen probleem want je kunt namelijk van die plugjes op je adapter klikken, dus dan gewoon een kwestie van zo'n plugje kopen.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=13347&highlight=prijs+vs

Bijvoorbeeld. Er lopen nog wel meer draadjes over dit onderwerp.

wat betreft invoerrechten kan je het beste de doos in de States laten, en de iBook gewoon 'nonchalant' meenemen. Een splinternieuwe doos valt eerder op, kwestie van mazzel hebben zoals ik het altijd hoor.

Het voltageverschil heb je geloof ik geen problemen mee, de lader is dacht ik van 100-250 volt. (Pin me er niet op vast)
Echter de stekker gaat hier niet in het kontakt passen, dus je zal zelf nog even creatief aan de slag moeten.

De prijzen in de US weet ik zo niet, maar je moet dus even een afweging maken of het financieel en technisch haalbaar voor je is.
Wereldwijde Applecare is wel een aanrader gezien je niet direct ff naar de winkel terug kan.

Bedenk dat in veel gevallen de vermeldde prijzen excl 8% tax is! Over de invoersrechten zou ik me geen zorgen maken. Gewoon de doos niet meenemen natuurlijk en het ding even in een second skin of ander laptoptas met je handbagage meenemen. Check ook even of je niet nog een geheugenkaartje voor je camera nodig hebt ofzo, gister hier eentje bij Best Buy gekocht voor $35 : 256MB compact flash!

belangrijkste tip:

alles wat je via internet koopt in us is (in meeste staten) vrij van staatstax !! (dus die 8% hoef je dan niet te betalen!)

En wat zouden dan de prijzen zijn in de VS ? Voor een iBookje 12" of 14" ? Dat het de moeite is om het me daar te kopen.

[quote:afde27fe51="rpschade"]belangrijkste tip:

alles wat je via internet koopt in us is (in meeste staten) vrij van staatstax !! (dus die 8% hoef je dan niet te betalen!)[/quote:afde27fe51]

ik dacht dat hij het zijn grootouders wilde laten kopen in de vs, dus die tax zul je dan toch echt moeten betalen…
tenzij je daar een echt postadres hebt waar ze de ibook naartoe kunnen sturen…

Het zijn mijn grootouders die naar Amerika gaan en me daar dan eentje zullen kopen.

Voor computerapparatuur betaal je in principe geen invoerrechten. Er moet echter wel btw over betaald worden... zie andere draden over dit onderwerp...

Ook incl. tax zijn prijzen lager. En dan is er nog het dollar-euro wisselkoers voordeel. Invoerrechten hoef je op computers niet te betalen. Uiteraard dien je wel belasting (BTW) te betalen. Of dit overeenkomt met de Belgische regelgeving weet ik niet. Belasting is vrij simpel te ontlopen door de doos in de VS te laten, en de laptop in een tas/rugzak mee te nemen, en net te doen alsof je hem al heeeeeeeel lang hebt. Zeker je grootouders zullen er niet zo snel uit worden gepikt door de douane..............denk ik. Succes.

Alles wat hier staat is allemaal zeer leuk om te lezen en het waard om het te doen :) . Maar zouden dan daar de prijzen zijn ?

De prijzen in America kun je zo zien op www.apple.com. Dan kun je ook de beste vergelijking maken met de prijzen die Apple hier hanteerd op www.apple.nl en www.apple.be .

Zorg er inderdaad voor dat de iBook al is ingericht met wat software en dat er al wat documenten op staan. Geef je grootouders een paar CD’s mee met MP3 files, foto’s, documenten en andere zooi.
Laat ze die alvast erop zetten en de boel maar flink door elkaar gooien.

Zodra je de machine hier hebt wis je de schijf en richt je alles netjes opnieuw in.

2 weken geleden hebben ze mijn ibook alleen gescanned of er geen bom in zat verstopt. Je moet je laptop wel uit de tas halen voor ze, maar das alleen voor security redenen. Ze hebben m niet eens opengeklapt.

zoals gezegd; als je via internet koopt kun je flink voordeel behalen (koop niet bij apple.com want die rekenen wel tax), en ik weet dat zijn grootouders gaan, maar slapen die dan niet in een hotel met een ontvangstbalie ?

:wink:

Hi

Ik zou je willen adviseren om de douane te bellen. Ze geven de juiste advies m.b.t btw e.t.c. Alhoewel velen geluk hebben, loopt het niet altijd zo gesmeerd.

Houd er rekening mee dat het daar geen gekken zijn, ze herkennen de steker direkt. En een losse plug in de vorm van amerikaans naar NEN zullen ze niet accepteren als jouw reisplug/adapter. Zouden het eerder accepteren als je een nederlandse steker hebt met een naar een amerikaanse adapter.
Over het algemeen zullen ze toch om bewijs vragen, en zeker als je grootouders het bij zich hebben.

Heb zelf een kennis gehad die zijn nieuwe LT daar achter moest laten om binnen drie dgn de verschuldigde btw en invoerrechten te betalen, hij kwam onder de boete uit. Hoe het zit als je in belgie land weet ik niet, ze hebben het recht om het achter te houden.

Succes

R

ik zou dit voorgaande advies negeren. douane bellen levert uiteraard een uitleg vd regels op: en die zijn simpel: btw betalen. Wat je wel kunt doen is ook een internationaal stekkerpakket kopen in de us. Hierin zit ook nl stekkerstukje wat op de adapter past (het us stuk kan eraf) en de rest gooi je gewoon weg.

Heb je reeds een iPod? In dat geval kan je de stekker daarvan afschuiven, en mee geven aan je grootouders.

“I need work www.freshface.be nu met ipod 20gig en eMac 1Ghz 640 mb ram”

…ja dus… Nou, probleem opgelost lijkt me!