Prijs per pagina menukaart/tabloidformaat

Hallo,

Ik heb heb een menukaart van 4 pagina’s gemaakt. Formaat is tabloid, dus grootte van een krant. Dus DTP en ontwerp. Verder de klant 2 x bezocht en een bespreking gehad (25 km enkele reis). Wat zouden jullie rekenen?

1750 euro. Of 200.

:slight_smile:

Ofwel: Als je al in dit stadium bent, inclusief reis heen en weer, en bespreking, ben je niet heel erg handig bezig als je nu nog over prijzen moet gaan nadenken.

Sterker nog: het is al gedrukt 8-O Was misschien inderdaad slimmer geweest om eerst een offerte de deur uit te doen, maar dit is een vaste klant en ben zo aan de opdracht begonnen… Zelf denk ik aan 50,- per pagina en dan wat extra erbij op, dus 225,- / 250,- in totaal.

Je weet zelf wel wat je per uur kost. Dus dat zal je richtlijn ongeveer zijn.

Maar ik denk dat je opgegeven prijs wel realistisch is.

Bedankt (y)

250 euro, inclusief 2 bezoeken (100 km à 0,43 euro/km), onproductieve tijd heen en terug … Mag ik even lachen. En hoeveel uur heb je effectief besteed aan de opmaak en correcties ? Gewoon, uit nieuwsgierigheid.

O, ik doe iets fout begrijp ik ? Ik denk dat als ik mijn uren door bereken, ze zich kapot schrikken.

Daarom had je van tevoren al een offerte moeten maken waarin je aangeeft wat de diverse kosten (kunnen) zijn.
Dan is achteraf schrikken er niet meer bij. Take it or leave it.

Ja, inderdaad was beter geweest. Dit sluipt er dus in bij vaste klanten. Dat je gewoon begint. Nou ja, leergeld voor de volgende keer.

Hoe ver heb je naar de klant toe gerijst? Hoe heb je gerijst?
Wat wat is je uur loon? Moet je nog andere betalen?
Print jij het of de klant zelf?

Gerijst ? Jongens toch.

Een minimum uurkostprijs zou 45 à 65 euro moeten bedragen voor iemand die voltijds zelfstandig werkt in deze sector. Voor minder dan 80 à 120 euro/uur kom ik mijn tuin niet meer uit. Beenhouwers, bakkers, kleine kruidenierszaken - kortom, de kleine zelfstandige - laat je beter links liggen. Een prijs die naar beneden gaat krijg je nooit meer omhoog. En talent is er op overschot.

Wat doen jullie allemaal in Nederland ? Twee minijobs? Vaste job + dit erbij ? Nog naar school en dit erbij ?

Hoe ver heb je naar de klant toe gerijst? Hoe heb je gerijst?
Wat wat is je uur loon? Moet je nog andere betalen?
Print jij het of de klant zelf?

[quote=bartvdv url=http://www.onemorething.nl/community/topic/prijs-per-pagina-menukaarttabloidformaat/#post-2979637 time=1467793742]Gerijst ? Jongens toch.[/quote]Ja, als je niet weet dat het ‘gerezen’ moet zijn, kan je beter nog eens een dyslexie onderzoekje laten doen.

:slight_smile:

Helaas is dit een veel voorkomende leerschool voor onervaren (startende) ondernemers.

Wat hebben wij hiervan geleerd? Voor iedere klant (ook vaste!) is het vanaf nu gebruikelijk én wenselijk vooraf een offerte te maken. Zodat jouw opdrachtgever vooraf kan beoordelen of zijn/haar investering in deze menukaart (door verkoop van meer of duurdere gerechten) loont. Een goede leesbare, verzorgde menukaart is voor restaurants een belangrijk onderdeel van hun professionele uitstraling. Als jij heel veel uren in deze opdracht hebt geïnvesteerd, kun jij deze opdrachtgever niet achteraf met een in zijn ogen (!?!) gepeperde rekening confronteren. Immers, zijn referentiekader is niet vooraf getoetst waardoor iedere bedrag een verrassing zal zijn. Probeer in het vervolg een professionele houding aan te nemen zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is.

Over leerschool gesproken:

Er zijn in deze topic meerdere OMT-ers die de plank eveneens misslaan. Het is taalkundig correct wanneer je het werkwoord ‘rijzen’ vervoegt in ‘gerezen’. Het addertje zit 'm nu juist in het feit dat het in dit geval een verplaatsing van A -> B betreft. Dan gaat het over ‘reizen’. De goede vervoeging is dan ‘gereisd’. Ik moet toegeven dat het erg verwarrend is wanneer deze woorden in aanvang hetzelfde klinken, maar in hun context iets heel anders betekenen.

Aandacht voor wat je denkt én doet is in beide gevallen cruciaal. Let wel, sommigen gaan gratis naar school, anderen helaas voor niets! Je bent nooit te oud of te wijs om van elkaar te leren.

Volgens mij was ‘gerezen’ bedoeld als woordgrapje van Karel-Willem, althans dat hoop ik…

Ja zeker weten dat er de volgende keer eerst een offerte de deur uit gaat!

Een offerte is niks waard als je niet eens weet wat je effectieve uurkostprijs is.

[quote=Nonny url=http://www.onemorething.nl/community/topic/prijs-per-pagina-menukaarttabloidformaat/#post-2979718 time=1467816744]Volgens mij was ‘gerezen’ bedoeld als woordgrapje van Karel-Willem, althans dat hoop ik… [/quote]Ik had de hoop dat het plaatsen van een smiley wel duidelijk genoeg zou zijn. :wink: